وای‌فای

توتولینک روتر بی‌سیم دوبانده‌ای با سرعت ۱.۲ گیگابیت و فناوری MU-MIMO معرفی کرد

چندی پیش خبر دادیم تراشه‌های وای‌فای ارزان‌قیمت و رده پایین مجهز به فناوری MU-MIMO وارد بازار شدند و به‌زودی شاهد روترهایی مجهز به این فناوری ولی قیمت‌های مناسب هستیم.

شرکت کره‌ای توتولینک چندین روتر بی‌سیم جدید از جمله محصولات A7000R و A3100R را معرفی کرده است که مجهز به فناوری MU-MIMO هستند. 

با توجه به قیمت مناسب این روترها در بازارهای آسیایی و از جمله ایران، می‌توانیم امیدوار باشیم کاربران خانگی هم از این پس امکان خرید روترهای MU-MIMO را داشته باشند و از این ویژگی جذاب شبکه‌های بی‌سیم لذت ببرند.

روتر بی‌سیم A3100R دو بانده در رده AC1200 است. در این رده، سرعت فرکانس ۵ گیگاهرتز به مرز ۸۶۷ مگابیت و سرعت فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز برابر با ۳۰۰ مگابیت است. بنابراین، در مجموع این روتر بی‌سیم روی هر دو شبکه وای‌فای سرعتی ۱۱۶۷ مگابیتی به دست می‌دهد که برای کاربران خانگی بسیار مناسب است.

این روتر از آخرین نسل پردازنده‌های وای‌فای ۸۰۲.۱۱ac Wave 2 مجهز به فناوری MU-MIMO سود می‌برد که امکان ارسال و دریافت اطلاعات اختصاصی میان روتر و یک دستگاه در شبکه با سرعتی حدودا سه برابر را فراهم می‌سازد. 

قابلیت MU-MIMO به شرط اینکه گیرنده هم از این فناوری سود ببرد؛ برای استریم ویدیو و موسیقی، بازی‌های آنلاین، انتقال اطلاعات زیادی روی بستر شبکه و کارهای حساس روی وای‌فای مناسب است.

آنتن‌هایی خاص

این روتر از ۵ آنتن بی‌سیم خارجی سود می‌برد که ۲ آنتن ۵ دسی‌بل برای فرکانس ۵ گیگاهرتز و ۳ آنتن ۵ دسی‌بل برای فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز اختصاص داده شده است.

جالب است که شرکت توتولینک برای تقویت بیشتر فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز که عموما کاربران و دستگاه‌های زیادی روی آن فعال هستند و همین‌طور توازن‌سازی میان هر دو فرکانس، سه آنتن خارجی به فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز اختصاص داده است.

حتا آنتن‌های کناری که قوی‌تر و متفاوت‌تر از سه آنتن دیگر هستند، به فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز اختصاص داده شدند تا کاربران مطمئن باشند روی این شبکه بی‌سیم کارایی بالایی دریافت می‌کنند.

روتر بی‌سیم A3100R از ۲ درگاه LAN یک گیگابیت، یک درگاه WAN یک گیگابیت و کلیدهای ریست و WPS سود می‌برد.

مطابق انتظار، از استانداردها و پروتکل‌های رمزنگاری WEP و WPA و همین‌طور WPA2 برای محافظت از اطلاعات در شبکه‌های بی‌سیم استفاده کرده و پنل مدیریتی آن به ابزارهایی مانند کنترل والدین، زمان‌بندی وای‌فای، پورت فورواردینگ، فیلترسازی آدرس‌های مک، فیلترسازی آدرس‌های آی‌پی، فیلترسازی آدرس‌های یوآر‌ال، تعریف چندین SSID، مدیریت ترافیک شبکه و کنترل دسترسی مجهز است.

این روتر دوبانده می‌تواند در مودهای مختلفی از جمله روتر بی‌سیم، اکسس‌پوینت، تقویت‌کننده یا Repeater، بریج و غیره کار کند. 

توتولینک برای این روتر یک اپلیکیشن موبایل هم عرضه کرده تا مدیریت و پیکربندی دستگاه ساده‌تر و راحت‌تر از راه دور انجام شود.

طراحی روتر هم با مدل‌های پیشین این شرکت متفاوت است و همین‌طور از رنگ مشکی به جای سفید استفاده شده است که نشان‌دهنده نسل جدیدی از روترهای این شرکت است.

قرار است به‌زودی روتر بی‌سیم A3100R با گارانتی سه ساله قابل تعویض شرکت گرین وارد بازار ایران شود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا