محصولات شبکهوای‌فای

نگاهی به دانگل وای‌فای دو بانده تندا U12

اگر قصد خرید یک روتر دو بانده AC دارید یا این روتر را خریداری کردید؛ باید دانگل دو بانده مناسب با آن نیز تهیه کنید.

بسیاری از کارت‌های شبکه نصب شده روی کامپیوترهای شخصی یا لپ‌تاپ‌ها از مشخصات و سرعت روترهای بی‌سیم سری جدید بازار پشتیبانی نمی‌کنند و در نتیجه؛ علی‌رغم هزینه بالا برای تهیه یک روتر AC؛ نمی‌توانید از فرکانس ۵ گیگاهرتز یا سرعت‌های بالای یک گیگابیت سود ببرید.

معرفی و مشخصات

یکی از بهترین و پرفروش‌ترین رده دانگل‌های USB دو بانده در بازار؛ دانگل‌های سری AC1200 یا AC1300 است. شرکت تندا نیز یک دانگل USB در این رده به نام U12 معرفی کرده است.

این دانگل در ابتدای سال ۲۰۱۷ معرفی شده و از جدیدترین تراشه‌ها و فناوری‌های وای‌فای بهره می‌گیرد تا کاربران بتوانند تجربه لذت‌بخشی در استفاده از شبکه‌های بی‌سیم گیگابیتی داشته باشند.

این کارت شبکه از درگاه USB 3.0 برای اتصال به لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای شخصی استفاده می‌کند. اندازه آن ۹۳.۸ در ۳۰.۲ در ۱۳.۴ میلی‌متر است و از چهار آنتن‌ PIFA و PCB جداگانه داخلی سود می‌برد.

از هر دو فرکانس رایج وای‌فای روی استاندارد ۸۰۲.۱۱ac پشتیبانی می‌کند و سرعت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز برابر ۴۰۰ مگابیت و برای فرکانس ۵ گیگاهرتز ۸۶۷ مگابیت است.

بسیاری از دانگل‌های رده AC1200 روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعتی ۳۰۰ مگابیتی دارند ولی دانگل U12 از سرعتی بیشتر از این مقدار بهره می‌گیرد تا برای شبکه‌های ۸۰۲.۱۱n نیز کیفیتی بالاتر از انتظار به دست دهد.

بنابراین؛ در مجموع این کارت شبکه سرعتی ۱۳۰۰ مگابیتی برای اتصال به روترهای دوبانده AC به نمایش می‌گذارد. با این سرعت می‌توان در ۲۸ ثانیه یک فیلم ۲ گیگابیتی را دانلود کرد. یک موسیقی ۱۵ مگابیتی نیز در ۰.۲ ثانیه دانلود می‌شود. شرکت تندا می‌گوید پینگ این دستگاه برای بازی‌های آنلاین ۵ تا ۲۰ است.

با این دانگل می‌توان به استانداردها و دستگاه‌های شبکه قدیمی با استانداردهای ۸۰۲.۱۱b/g/n نیز متصل شد. این دانگل یک کلید WPS برای برقراری ارتباط امن میان دو دستگاه و یک چراغ LED مجهز شده است. برای امنیت شبکه بی‌سیم از پروتکل رمزنگاری WPA-PSK، WPA2-PSK و مدولاسیون ۲۵۶-QAM استفاده می‌کند.

فناوری‌ها و تکنیک‌های استفاده شده روی این کارت شبکه امکان استریم و تجربه بی‌سیم ۴K UHD را برای کاربران فراهم می‌کند.

مزیت دیگر این دانگل در پشتیبانی از سیستم‌عامل‌های مختلف است. U12 روی توزیع‌های مختلف لینوکس، مک او اس ۱۰.۶ به بالا و ویندوزهای نسخه‌های مختلف از XP تا ۱۰ نصب و راه‌اندازی می‌شود.

به آن دسته از کاربرانی که نگران نصب فیزیکی دشوار این دانگل USB 3.0 به پشت کیس هستند نیز باید گفت تندا یک کابل مسی USB 3.0 نیز همراه این محصول ارایه می‌دهد تا بتوان آن را به راحتی به پشت سیستم‌ها نصب کرد و خود آداپتور را روی میزکار گذاشت.

مزیت دیگر این نوع نصب در انتن‌دهی بهتر کارت شبکه است. اگر دانگل در فضای باز و بالاتری از سطح زمین قرار بگیرد؛ بهتر از زمانی که پشت کیس نصب می‌شود؛ سیگنال‌دهی خواهد داشت.

حرف آخر

این کارت شبکه جمع‌وجور و سفید برای متصل شدن به لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای شخصی طراحی شده است.

قابلیت حمل آسان و تبدیل کردن یک دستگاه با شبکه وای‌فای قدیمی به یک دستگاه با آخرین استاندارد ۸۰۲.۱۱ac را دارد.

نصب سریع و راه‌اندازی آن بدون تنظیماتی خاصی است و به محض اتصال به دستگاه، شناسایی شده و آماده متصل شدن به شبکه‌های بی‌سیم است.

*این مقاله در شماره ۱۹۹ ماهنامه شبکه منتشر شده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا