وای‌فای

سیستم مش وای‌فای جدید تی‌پی‌لینک با هاب هوشمند و سه باند رادیویی معرفی شد

شرکت تی‌پی‌لینک از سیستم مش وای‌فای جدید خود به نام Deco M9 Plus رونمایی کرد.

تی‌پی‌لینک در سال ۲۰۱۷ سیستم مش وای‌فای Deco M5 را معرفی کرده بود که ما در سایت شبکه‌چی طی مطلب مفصل به بررسی آن پرداختیم. حالا، تی‌پی‌لینک مدل ارتقایافته این مش وای‌فای را ولی با همان طراحی رونمایی کرده است.

مش وای‌فای تی‌پی‌لینک فقط یک روتر برای شبکه‌های وای‌فای نیست بلکه یک هاب هوشمند برای خانه‌های هوشمند و دستگاه‌های متصل به اینترنت، یک روتر و سیستم امنیتی برای محافظت از شبکه و دستگاه‌های متصل به شبکه و یک دستگاه چندکاره است.

سیستم Deco M9 Plus از روترهایی سه بانده با سرعت ۲.۲ گیگابیت سود می‌برد. این روترها به یک پردازنده چهار هسته‌ای و ۵۱۲ گیگابایت حافظه رم مجهز شدند. جالب است روی این روترها امکان استفاده از چهار گیگابایت حافظه فلش eMMC وجود دارد.

این روترها برای پوشش دادن مساحت‌هایی ۴۰۰ مترمربعی طراحی شدند و روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعتی ۴۰۰ مگابیتی و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعتی ۸۶۷ مگابیتی به نمایش می‌گذارند.

چون گفتیم این روترها سه بانده هستند؛ بنابراین دو فرکانس ۵ گیگاهرتز با سرعت ۸۶۷ مگابیت در دسترس است که معمولا یک فرکانس به طور اختصاصی برای ارتباط روترهای مش وای‌فای با یکدیگر یا همان ساخت لینک backhaul است.

البته، این روترها از دو درگاه LAN و یک درگاه USB 2.0 سود می‌برد. یکی از درگاه‌های LAN نیز قابلیت WAN دارد. وجود درگاه‌های LAN روی یک روتر مش وای‌فای می‌تواند امکان استفاده از لینک backhaul اترنت را نیز میسر کند.

هاب هوشمند

سیستم مش وای‌فای تی‌پی‌لینک یا روترهای Deco M9 Plus درون خودشان یک هاب هوشمند مرکزی برای مدیریت خانه‌های هوشمند دارند. دقیقا مانند روترهای مش وای‌فای سامسونگ و برخی برندهای دیگر.

این هاب هوشمند از استانداردها و پروتکل‌های اینترنت اشیا مانند Zigbee 1.2 پشتیبانی می‌کند؛ با دستیار صوتی الکسای آمازون سازگار است؛ مجهز به بلوتوث ۴.۲ و IFTTT است و می‌تواند با هر دستگاه IoT ارتباط برقرار کند و سپس مدیریت و کنترل‌اش را به دست بگیرد.

کاربران این سیستم مش وای‌فای با نصب روترهای Deco M9 Plus دیگر نیازی به خرید یک هاب مرکزی جداگانه برای خانه‌شان ندارند و می‌توانند بلندگوی هوشمند، دوربین‌ها و سیستم‌های نظارتی، لامپ‌های هوشمند، سنسورها و غیره را با این روترها کنترل کنند. 

تی‌پی‌لینک می‌گوید بیش از ۱۰۰ دستگاه وای‌فای یا اینترنت اشیا می‌توانند به این سیستم مش وای‌فای متصل شوند. از فناوری‌هایی مانند Seamless Roaming هم برای اتصال دایمی کاربران به شبکه بی‌سیم سود می‌برد.

سیستم Home Care

ویژگی برجسته دیگر روترهای جدید تی‌پی‌لینک، برخورداری از یک سیستم امنیتی و محافظتی توکار Home Care است. این سرویس توسط ترندمیکرو طراحی و پشتیبانی می‌شود.

این سرویس می‌تواند نرم‌افزارهایی مانند آنتی‌ویروس، ضدبدافزار، مسدودساز سایت‌های مخرب و آلوده، ابزار شناسایی و تشخیص حملات پیش از وقوع، کنترل والدین، کیفیت سرویس (QoS) و انواع ابزارهای محافظت از شبکه و دستگاه‌های متصل به آن را روی وای‌فای ارایه دهد.

تی‌پی‌لینک برای کاربری آسان‌تر این روترها، یک اپلیکیشن موبایل هم برای هر دو پلتفرم iOS و اندروید عرضه کرده است تا کاربران راحت‌تر بتوانند روترها و هاب هوشمند خانه‌شان را تنظیم کنند.

شرکت تی‌پی‌لینک اعلام کرده سیستم مش وای‌فای Deco M9 Plus از هم‌اکنون برای سفارش و خرید در دسترس است. قیمت یک روتر Deco M9 Plus برابر ۱۸۰ دلار، بسته دو روتری با قیمت ۳۰۰ دلار به فروش می‌رسد. تی‌پی‌لینک هنوز قیمت بسته سه روتری را اعلام نکرده است.

با نگاهی به قیمت‌های این سیستم مش وای‌فای، متوجه می‌شویم که چندان هم ارزان‌قیمت نیست و در رده روترهای مش وای‌فای نت‌گیر، لینک‌سیس، گوگل و برندهای گران قیمت دیگر بازار قرار می‌گیرد.

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا