وای‌فای

تندا AC18: روتری با قابلیت‌های گیمینگ ولی مقرون‌به‌صرفه

روتر AC18 یکی از سریع‌ترین روترهای بی‌سیم شرکت تندا است که در یکی از محبوب‌ترین و پرطرف‌دارترین رده‌های روترهای AC عرضه شده و به جدیدترین استانداردهای شبکه‌های بی‌سیم مجهز است.

بیشتر بخوانید: تندا V۳۰۰ مودم روتر VDSL۲ ارزان‌قیمتی برای توی خانه

این روتر اجازه می‌دهد تا کاربران خانگی و کسب‌ و کارهای کوچک و متوسط بتوانند هم شبکه اترنت و هم شبکه بی‌سیم گیگابیتی راه‌اندازی کنند و ضمن به‌اشتراک‌گذاری اینترنت با سرعت بالا روی همه دستگاه‌ها، انواع روش‌های اشتراک‌گذاری اطلاعات روی شبکه را نیز داشته باشند.

معرفی و مشخصات

روتر AC18 در رده AC1900 و دوبانده است. در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز از فناوری Turbo-QAM و سرعتی ۶۰۰ مگابیتی سود می‌برد که دو برابر روترهای معمولی سری N است.

در فرکانس ۵ گیگاهرتز نیز سرعتی ۱۳۰۰ مگابیت دارد که بالاتر از ۱ گیگابیت است و می‌تواند برای دستگاه‌های پرترافیک شبکه یک محدوده سرعت ایده‌آل باشد. بنابراین، در مجموعه سرعت دو شبکه بی‌سیم این روتر به مرز ۱.۹ گیگابیت می‌رسد.

این دو شبکه بی‌سیم مبتنی بر سه آنتن خارجی دوبانده با قدرت ۳ دسی‌بل است که به طور متقارن در اطراف بدنه دستگاه نصب شدند و قابل جدا شدن هستند. این روتر می‌تواند با این آنتن‌ها، مساحتی حدود ۵۰۰ متر مربعی را به طور معمولی زیر پوشش وای‌فای ببرد.

این روتر از چهار درگاه شبکه LAN با سرعت یک گیگابیت نیز استفاده می‌کند تا کاربران قادر به راه‌اندازی و استفاده از شبکه‌های اترنت کابلی گیگابیتی را هم داشته باشند.

این روتر یک درگاه WAN گیگابیتی برای اتصال به مودم ADSL یا ۴G و یک درگاه USB 3.0 برای اتصال چاپگر یا دستگاه‌های ذخیره‌سازی شبکه دارد. این روتر یک کلید WPS، کلید ریست، کلید روشن/خاموش وای‌فای و کلید روشن/خاموش دستگاه دارد.

چراغ‌های LED زیبای این روتر نیز وضعیت هریک از شبکه‌های بی‌سیم یا درگاه‌های ارتباطی را گزارش می‌کنند و کاربر با مشاهده آن‌ها می‌تواند به وضعیت روتر پی ببرد.

تندا برای این روتر از یک پردازنده دوهسته‌ای برودکام با معماری ARM Cortex-A9  استفاده کرده است و ۲۵۶ مگابایت حافظه رم DDR3 به همراه ۱۲۸ مگابایت حافظه فلش دارد.

امکانات و قابلیت‌ها

برای این روتر از جدیدترین تراشه‌های وای‌فای بازار استفاده شده و به فناوری‌هایی مانند Beamforming مجهز است. سخت‌افزار این روتر از دیگر محصولات این شرکت به‌روزتر و پیشرفته‌تر است تا کاربران حرفه‌ای بتوانند شبکه‌های با ترافیک سنگین را روی آن راه‌اندازی کنند.

تندا برای این روتر از طراحی مدرن و جدیدی بهره گرفته است که زیباتر از روترهای گذشته است و به این محصول یک جلوه و هیبت خاص می‌دهد. رنگ این روتر مشکی با تلرانس بالا است که چراغ‌های LED دایره‌ای و آبی رنگ، ترکیب جدیدی به آن می‌دهند. درگاه USB 3.0 برای دسترسی ساده‌تر و سریع‌تر در پنل جلویی روتر است و حرارت درون دستگاه از پنل‌های کناری و همین‌ طور بخش زیرین دستگاه خارج می‌شود.

پنل مدیریتی این روتر نیز امکانات و ابزارهایی برای استفاده از IPTV، کنترل والدین، کنترل پهنای ‌باند، تعریف شبکه میهمان، DLNA، سرورهای مجازی، سمبا، سرویس کلاود اختصاصی تندا و جلوگیری از حملات DDNS دارد.

نصب و راه‌اندازی این روتر فقط ۳۰ ثانیه زمان می‌برد و هر کاربری می‌تواند آن را پیکربندی کند. وای‌فای روی این روتر قابلیت برنامه‌ریزی دارد که در ساعت بی‌مصرف غیرفعال شود و مصرف انرژی کاهش پیدا کند.

همین ‌طور در ساعت‌های انتهایی شب برای سلامتی کودکان و دیگر افراد خانواده خاموش و دوباره ابتدای صبح به طور خودکار روشن شود.

حرف آخر

با خرید AC18 صاحب روتری با مشخصات و سخت‌افزار قدرتمند بهترین روترهای بازار خواهید شد، در حالی ‌که قیمت کمتری دارد و مقرون ‌به ‌صرفه‌ است.

کارایی این روتر در آزمایش‌ها و ارزیابی‌ها به‌خصوص برای فرکانس ۵ گیگاهرتز بسیار مناسب اعلام شده است و می‌تواند یک شروع خوب برای سوئیچ به نسل بعدی شبکه‌های پرسرعت بی‌سیم و کابلی باشد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا