وای‌فای

نگاهی به CPE تندا O6: اتصال بی‌سیم چند کیلومتری دو نقطه با یک کلید

دستگاه CPE تجهیزاتی هستند که در سمت مشتری یا کلاینت نصب می‌شوند و امکان استفاده از سرویس‌ها و خدمات مختلف را فراهم می‌کنند.

Point to Point CPE می‌توانند یک ارتباط نقطه به نقطه را شکل دهند. یعنی یک دستگاه CPE به طور مستقیم با دستگاه CPE دیگر در ارتباط باشد.

شرکت تندا برای ارتباطات بی‌سیم فضای باز روی فرکانس ۵ گیگاهرتز یک دستگاه Point to Point CPE به‌نام O6 عرضه کرده است که در ادامه آن را معرفی می‌کنیم.

معرفی و مشخصات

تندا O6 یک دستگاه Point to Point CPE برای برقراری ارتباطات بی‌سیم روی فرکانس ۵ گیگاهرتز میان دو نقطه است. تصور کنید دو شعبه از یک شرکت می‌خواهند با هم در ارتباط رادیویی باشند. هریک از این دو شعبه می‌تواند یک دستگاه O6 را روی ساختمان خود نصب کند.


سرعت این دستگاه ۴۳۳ مگابیت روی استاندارد ۸۰۲.۱۱ac است و می‌تواند اینترنت، اطلاعات و ویدئو را برای مسافت‌های طولانی ارسال کند. خود تندا می‌گوید دو دستگاه O6 می‌توانند در فاصله ۱۰ کیلومتری هم ارتباط‌گیری کنند.

این دستگاه از یک آنتن پرقدرت ۱۶ دسی‌بلی سود می‌برد تا بتواند ویدئو و تصاویر را روی امواج رادیویی برای مسافت‌های طولانی ارسال کند. این دستگاه می‌تواند در چند مود اکسس‌پوینت، روتر بی‌سیم (WISP)، بریج و ایستگاه کاری بی‌سیم فعالیت کند.

یک درگاه RJ45 یک گیگابیتی دارد که می‌تواند به‌عنوان یک درگاه اترنت LAN یا یک درگاه PoE مورد استفاده قرار گیرد و به طور مستقیم از دستگاه‌های دیگر شبکه تغذیه کند. 

مناسب محیط باز

طول کابل شبکه برای تغذیه PoE می‌تواند ۶۰ متر باشد. تندا O6 طوری طراحی شده است که به‌راحتی در محیط‌های باز نصب می‌شود و ضدآب و ضدگردو غبار است. آب‌ و هوای بارانی و برفی روی آن تأثیری ندارد و سه چراغ LED برای نشان دادن وضعیت قدرت سیگنال‌های دریافتی روی آن تعبیه شده است.

چراغ اول زرد رنگ سیگنال‌دهی ضعیف، چراغ دوم نارنجی رنگ سیگنال‌دهی متوسط و خوب و درنهایت چراغ قرمز رنگ سیگنال‌دهی پرقدرت و عالی را نشان می‌دهند. یک چراغ نمایشگر دیگر برای نشان دادن وضعیت درگاه RJ45 و استفاده از LAN یا PoE است. پردازنده این دستگاه از شرکت برودکام و با سرعت ۸۰۰ مگاهرتز است.

این دستگاه می‌تواند هم‌زمان با چند دستگاه دیگر مشابه خود در ارتباط نقطه به نقطه باشد. نصب و راه‌اندازی این دستگاه ساده است و از رابط کاربری گرافیکی و پنل تحت وب کاربرپسند سود می‌برد.

روی این پنل می‌توان از امکاناتی مانند روشن/ خاموش وای‌فای، پنهان‌سازی SSID، WMM، APSD، کنترل دسترسی روی شبکه بی‌سیم، مشاهده فهرست کلاینت‌ها، اندازه‌گیری حساسیت شبکه و برقراری یک ارتباط ایزوله بی‌سیم بهره برد.

برای رمزنگاری اطلاعات روی امواج رادیویی از استانداردهای WPA و WPA2 سود می‌برد و ابزارهایی برای دسترسی از راه دور به پنل مدیریتی تحت وب دستگاه فراهم شده است. در مود بریج، می‌توان با فشار یک کلید میان دو دستگاه ارتباط نقطه به نقطه برقرار کرد. 

حرف آخر

شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس‌های اینترنتی می‌توانند با تندا O6 اینترنت را برای یک شرکت یا شعبه خود ارسال کنند. شرکت‌های تجاری و کسب ‌و کارها نیز با این دستگاه می‌توانند اطلاعات، ویدئو و تصویر را میان دو نقطه یا دو شعبه به اشتراک بگذارند.

یکی دیگر از مصارف این دستگاه جمع‌آوری اطلاعات ویدئویی از روی دستگاه‌هایی مانند دوربین‌های نظارتی نصب شده در محوطه کارخانه‌ها و ارسال به دفتر مرکزی است. 

* این مطلب اولین بار در شماره ۱۹۸ ماهنامه شبکه منتشر شده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا