وای‌فای

لینک‌سیس WRT1900ACS: بازگشت قهرمان با یک جنگ‌جوی سنگین‌وزن

روتر WRT1900ACS لینک‌سیس یک نسخه به‌روزرسانی شده از روتر WRT1900AC عرضه شده در سال ۲۰۱۵ است.

خود روتر WRT1900AC در زمان رونمایی حسابی سروصدا به‌پا کرد؛ به خاطر بازگشت طراحی قدیمی و سنتی لینک‌سیس و به خاطر امکانات و قابلیت‌هایی که لینک‌سیس توانسته بود روی این محصول بگذارد.

بیشتر بخوانید: ۵ نکته مهم در هنگام خرید روتر بی‌سیم دوبانده

اکنون، WRT1900ACS نسخه‌ای از همان روتر اما این بار با پردازنده‌ای قوی‌تر و میزان حافظه رم دو برابر شده است. این روتر پرسرعت و دوبانده در اوایل سال ۲۰۱۶ معرفی شد.

معرفی و مشخصات

همان‌طور که از نام این روتر مشخص است، WRT1900ACS یک روتر بی‌سیم در رده AC1900 است. روترهای این رده از دو فرکانس موجود و معروف در شبکه‌های بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند و می‌توانند به طور همزمان یک شبکه وای‌فای روی هریک از این فرکانس‌ها فعال‌ کنند.

در رده AC1900، حداکثر سرعت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز برابر ۶۰۰ مگابیت(N600) و حداکثر سرعت روی فرکانس ۵ گیگاهرتز به مرز ۱۳۰۰ مگابیت(AC1300) می‌رسد.

لینک‌سیس در نسخه‌ به‌روزشده روتر خود روی مشخصات سخت‌افزاری‌اش مانور داده و در تمام تبلیغات و حتا نام روتر به پردازنده پرقدرت‌اش می‌نازد. چون WRT1900ACS از یک پردازنده دو هسته‌ای با معماری ARM و سرعت ۱.۶ گیگاهرتز سود می‌برد.

برای این پردازنده، ۵۱۲ مگابایت حافظه رم DDR3 و ۱۲۸ مگابایت حافظه فلش قرار داده شده است تا کارایی دستگاه تضمین شود. برای پی بردن به توانایی مضاعف‌شده این روتر کافی است بدانید؛ غالب روترهای رده AC1900 از یک پردازنده با سرعت ۸۰۰ مگاهرتز یا نهایتا ۱.۲ گیگاهرتز سود می‌برند و پردازنده ۱.۶ گیگاهرتزی روتر لینک‌سیس سرآمدشان است.

امکانات و قابلیت‌ها

امکانات ارتباطی روتر مدعی لینک‌سیس؛ از چهار آنتن خارجی پر قدرت ۵ دسی‌بلی شروع می‌شود که روی هر دو باند کار می‌کنند و قابل جداشدن و تعویض با آنتن‌های دیگری هستند.

این روتر از MIMO 4×۴ سود می‌برد ولی فاقد فناوری MU-MIMO است که شاید تنها کم و کاستی این روتر باشد.

 یک درگاه WAN یک گیگابیتی برای اتصال مودم، چهار درگاه LAN یک گیگابیتی برای اتصال تجهیزات شبکه و کامپیوتر از طریق کابل شبکه، یک درگاه USB 3.0، یک درگاه USB 2.0 و یک درگاه eSATA دیگر امکانات ارتباطی این روتر هستند. وجود دو نوع درگاه USB باعث افزایش سرعت انتقال اطلاعات می‌شود.

این دستگاه در چهار مود روتر بی‌سیم، اکسس‌پوینت، بریج کابلی و بریج بی‌سیم می‌تواند در یک شبکه پیکربندی شود. برای کار با اطلاعات و فایل‌های ذخیره‌سازی نیز از فرمت‌های فایلی FAT، NTFS و +HFS پشتیبانی می‌کند.

از نظر امنیتی به مکانیزم‌های رمزنگاری بی‌سیم WPA2 Personal و WPA2 Enterprise مجهز شده است. البته از کلید WPS و الگوریتم رمزنگاری اطلاعات AES با کلیدهای ۱۲۸ بیتی پشتیبانی می‌کند.

برای نصب و پیکربندی این دستگاه؛ علاوه بر ویزارد نصب اختصاصی لینک‌سیس؛ پنل و فریم‌ویر اوپن‌سورس DD-WRT نیز در دسترس است که یکی از قوی‌ترین فریم‌ویرهای روترهای بی‌سیم است.

لینک‌سیس برای روترهای خود اپلیکیشن موبایل Smart WiFi را نیز عرضه می‌کند تا مدیریت دستگاه‌ها ساده‌تر و از طریق دستگاه‌های موبایل صورت بگیرد. 

حرف آخر

لینک‌سیس در این روتر به طور اختصاصی روی مشخصات سخت‌افزاری تمرکز کرده است و سعی داشته یک روتر برای قابلیت‌های مالتی‌مدیا و ذخیره‌سازی اطلاعات روانه بازار کند.

پردازنده دو هسته‌ای و ۱.۶ گیگاهرتزی این روتر در کنار ۵۱۲ مگابایت حافظه رم و درگاه‌های USB 3.0 و eSATA به خوبی نشان می‌دهند؛ این روتر قرار است در کسب‌وکارهای متوسط و بزرگ نصب و استفاده شود.

آزمایش‌های و ارزیابی‌های مختلف سایت‌های معتبر نیز از کارایی بالا و ستودنی روتر WRT1900ACS حکایت دارند و امتیازهای بالایی داده‌اند.

قیمت این روتر در بازار حدود ۱.۳۰۰.۰۰۰ تومان است و با گارانتی اصل شرکت آواژنگ عرضه می‌شود.

* این مطلب در شماره ۱۹۱ ماهنامه شبکه چاپ شده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا