وای‌فای

نت‌گیر اولین روترهای وای‌فای ۶ خود را معرفی کرد: فرود سفینه فضایی در خانه شما

سال ۲۰۱۹ را باید به وای‌فای ۶ اختصاص دهیم. در این سال، انواع روترهای بی‌سیم و محصولات مبتنی بر استاندارد وای‌فای ۶ (نام جدید استاندارد ۸۰۲.۱۱ax) روانه بازار خواهند شد.

پس از ایسوس و دی‌لینک که روترهای وای‌فای ۶ خود را در یک سال گذشته معرفی کردند؛ حالا نوبت به شرکت معروف نت‌گیر رسیده است تا روترهای وای‌فای ۶ خود را معرفی کرد.

این شرکت امروز از دو روتر بی‌سیم رده بالا به نام‌های Nighthawk AX8 و Nighthawk AX12 رونمایی کرد.

بیش از هر چیزی، شکل و شمایل این روترها جذاب و قابل توجه است. بیشتر شبیه به ابزارهای مبارزاتی در فضا یا سفینه‌های فضایی داستان‌ها و فیلم‌های علمی تخیلی هستند.

نت‌گیر می‌گوید برای آنتن‌دهی بهتر این روترها؛ از چنین طراحی و سبک تعبیه آنتن‌ها در بال‌های روتر استفاده کرده است.

هر دو روتر بی‌سیم می‌توانند سرعت بی‌سیم ۶ گیگابیت بر ثانیه را به نمایش بگذارند. پردازنده چهار هسته‌ای با سرعت ۱.۸ گیگاهرتز و درگاه‌های اترنت ۲.۵ و ۵ گیگابیت از مهم‌ترین مشخصات سخت‌افزاری این روترهای بی‌سیم هستند.

روتر AX8 با ۵ درگاه LAN یک گیگابیت و یک درگاه WAN گیگابیتی به همراه ۲ درگاه USB 3.0 و ۸ استریم روانه بازار می‌شود.

روتر AX12 با ۴ درگاه LAN یک گیگابیت، یک درگاه WAN گیگابیتی، ۲ درگاه USB 3.0 اما ۱۲ استریم عرضه خواهد شد.

درگاه‌ WAN این روتر قابلیت لینک اگریکیشن دارد و از استاندارد جدید اترنت برای پشتیبانی از سرعت‌های ۲.۵ و ۵ گیگابیت سود می‌برد. بنابراین؛ با ترکیب دو لینک اینترنت می‌توان از سرعت بیشتری بهره برد.

نت‌گیر می‌گوید در این روترها از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها و تکنیک‌های جدید دنیای بی‌سیم و استاندارد وای‌فای ۶ سود برده است. این روتر با فناوری OFDMA و QAM برابر ۱۰۲۶ روانه بازار می‌شوند.

افزایش ۲۵ درصدی سرعت وای‌فای

براساس مستندات نت‌گیر، استفاده از فناوری 1024-QAM باعث شده تا ۲۵ درصد سرعت انتقال اطلاعات نسبت به 256-QAM رشد داشته باشد.

مجهز به فناوری‌های +Beamforming و MU-MIMO 4×4 هستند و روی هر کدام از فرکانس‌های ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز به ترتیب استریم‌های ۴ و ۸ (البته برای روتر AX8 هر دو فرکانس استریم مساوی دارند) استفاده می‌شود.

سرعت انتقال اطلاعات روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به مرز ۱.۲ گیگابیت (حداکثر پهنای باند ۴۰ مگاهرتز) می‌رسد اما روی فرکانس ۵ گیگاهرتز شاهد سرعتی تا ۴.۸ گیگابیت (دو پهنای‌باند ۸۰ مگاهرتز) هستیم.

این روترها با تمامی استانداردهای قبلی وای‌فای از جمله وای‌فای ۴ و ۵ (استانداردهای ۸۰۲.۱۱n و ۸۰۲.۱۱ac) سازگاری دارند و کاربران نباید از این نظر دغدغه و نگرانی داشته باشند.

یکی دیگر از ویژگی‌های جدید این روترها؛ استفاده از سیستم رمزنگاری WPA3 است. WPA3 در سال ۲۰۱۸ عرضه شده و نسبت به سیستم‌های رمزنگاری قبلی از امنیت بهتری سود می‌برد.

روی این روترها می‌توان شبکه‌های میهمان عمومی و خصوصی تعریف کرد. فریم‌ویر روترها به طور خودکار به‌روزرسانی می‌شود و با استفاده از اپلیکیشن نت‌گیر می‌توان روترها را با دستیارهای صوتی دیجیتالی الکسا و گوگل اسیستنت همگام‌سازی کرد.

نت‌گیر اعلام کرد روتر AX18 از ۲۱ دسامبر وارد بازار شده و روی سایت آمازون با قیمت ۴۰۰ دلار به فروش می‌رسد. هنوز قیمت و زمان عرضه روتر AX12 اعلام نشده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫4 دیدگاه ها

  1. خیلی خوب ولی با تضعیف پول ملی و افزایش قیمت دلار استفاده از چنین مودم هایی رو حالاحالاها باید به فراموش سپرد ( بر فرض خیلی بعیدی که شرکتی واردش کنه) ینی ۶ میلیون بابت یک مودم پرداخت کنیم، باید چند ده میلیون لوازم دیجیتال داشته باشیم که بتونه از قابلیت های این مودم استفاده کنه؟ یا شایدم چند صد میلیون. و در آخر با محدودیت های موجود در اینترنت ایران ، چه از نظر سرعت و چه از نظر فیلترینگ داخلی و خارجی که این روزها داره گوی سبقت رو از فیلترینگ داخلی میرباید. اصلاً چنین سرعتی به چه کار میاد؟!
    یواش یواش اخبار آی تی و فن آوری هم داره میشه مثل مجله ماشین دهه شصت و هفتاد. فقط باید تصویرش رو ببینی!

    1. کاملا با شما موافقم و این روزها درد بزرگ این است
      همین الان هم یک مودم ۴G نه نسبتا رده بالا شده ۵ میلیون تومان
      این روتر اگر وارد ایران شود (که نمی‌شود به ده‌ها دلیل داخلی و خارجی) قیمت‌اش سر به فلک می‌گذارد و عملا کاربر خانگی و معمولی باید عکس‌اش را در سایت‌ها ببیند
      این روزها کاربر خانگی باید رده پایین‌ترین روترهای بازار که قدیمی و تاریخ انقضا گذشته هستند را با قیمت‌های چند صد هزار تومان خرید کند و اصلا نمی‌تواند به خودش اجازه بدهد فکر خرید این روترهای جدید باشد

  2. اصلاحیه تیتر خبر

    “” نت‌گیر اولین روترهای وای‌فای ۶ خود را معرفی کرد: فرود سفینه فضایی در خانه از ما بهترون! “”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا