محصولات شبکهوای‌فای

مودم روتر ADSL/VDSL خانگی با قیمت حدود ۳۰۰ هزار تومان برای کاربران خانگی معمولی

امروز دیدم فروشگاه دیجی‌کالا مودم روتر TD-W9960_V1 را با ۱۴ درصد تخفیف به قیمت ۲۸۳ هزار تومان به فروش می‌رساند. قیمت عادی این مودم روتر ۳۲۸ هزار تومان است.

همین تخفیف و مشاهده قیمت یک مودم روتر VDSL زیر ۳۰۰ هزار تومان باعث شد چند خطی درباره‌اش بنویسم.

شرکت تی‌پی‌لینک چندین مودم روتر ADSL/VDSL ارزان‌قیمت با مشخصاتی رضایت‌بخش برای کاربران خانگی دارد. قبلا، مودم روتر TD-W۹۹۷۰ را معرفی کردم بودم و اینک نگاهی به مشخصات TD-W9960 بیندازیم و ببینیم برای چه کاربرانی مناسب‌تر خواهد بود.

طراحی هر دو مدل W9960 و W9970 مشابه هم است. هر دو مدل برای کاربران خانگی و کم مصرف طراحی شده‌اند و وای‌فای تک بانده استاندارد ۸۰۲.۱۱n با سرعت ۳۰۰ مگابیت به دست می‌دهند.

مناسب کاربران خانگی معمولی

مودم TD-W9960 از استانداردهای ADSL/ADSl2+ و VDSL/VDSL2 پشتیبانی می‌کند. روی کانکشن VDSL می‌توان به سرعتی ۱۰۰ مگابیت رسید. شرکت مخابرات در ایران هم سرعتی بالاتر از این مقدار به مشتریان خانگی نمی‌دهد.

اگر بخواهید از اتصال‌های اینترنت ADSL هم استفاده کنید؛ می‌توانید حداکثر سرعت ۲۴ مگابیت دانلود داشته باشید که البته در ایران نهایت سرعت ۱۶ مگابیت است. پس، استانداردهای ADSL و VDSL این مودم روتر برای کاربران ایرانی کفایت می‌کند.

گفتیم در وای‌فای مبتنی بر استاندارد N300 با سرعت ۳۰۰ مگابیت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز است. ۲ آنتن خارجی فیکس شده Omni directional (همه جهته) با قدرت ۵ دسی بل می‌بینیم و استانداردهای WPA-PSK2 و WPS برای بهبود امنیت ارتباطات بی‌سیم.

درگاه‌های ارتباطی این مودم روتر هم مشابه مدل TD-W9970 است. ۳ درگاه LAN با سرعت ۱۰۰ مگابیت، ۱ درگاه LAN/WAN با سرعت صد مگابیت و البته یک درگاه RJ11 برای اتصال کابل تلفن در اختیار خواهیم داشت.

کلیدهای WPS و Power در کنار Reset نیز مدیریت این دستگاه ساده را راحت‌تر کرده است. 

درباره امکانات نرم‌افزاری این مودم روتر نکته بسیار پررنگی برای اشاره وجود ندارد و ابزارها و امکاناتی عرضه شده که هم از یک مودم روتر خانگی انتظار داریم.

کنترل والدین، WMM و IP QoS (کنترل پهنای‌باند)، دیواره آتش NAT و SPI، فیلترینگ IP و MAC، کیفیت سرویس، SYN Flooding، اکسس کنترل و پشتیبانی از IPv6 مهم‌ترین ابزارهای موجود در پنل مدیریتی هستند.

حرف آخر

خوب، این مشخصات نشان می‌دهد مودم روتر TD-W9960 برای یک کاربر خانگی است و اگر نیاز ما وای‌فای دو بانده یا روتری با قدرت انتن‌دهی و امکانات بیشتر است؛ نباید سراغ خرید این دستگاه برویم.

اگر قصد دارید یک مودم روتر جدید خوش قیمت بخرید؛ پیشنهاد می‌کنم TD-W9960 را بخرید یا در آینده استاندارد VDSL را هم داشته باشید و بتوانید از آن استفاده کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام
    ۱- من می خوام واسه خونمADSL بگیرم،متراژ خونه ۶۰متر یک خواب هستش واگه این مودم رو جلو در اتاق خواب نصب کنم بین هر دو اتاق جواب میده؟می خوام از طریق وای فاش به لپ تاپ وصلش کنم و از اینترنتش روی لپ تاپم استفاده کنم.فاصله میزکارم تا مودم میشه ۳تا۴ متر.
    ۳- اگه با سیم،اینترنتش رو به لپ تاب وصل کنم نسبت به استفاده از طربق وای فای ایا در سرعت اینترنت تاثیر داره؟(زمان استفاده از وای فای فاصله مودم تا لپ تاب حداکثر۴متر است.)
    ۲- اگه یک مودم با کارایی خیلی بالاتر بگیرم(چندبرابر قیمت این مودم) ایا با توجه به نیازم که فقط واسه یک خونه۶۰ متری هستش به این معنی است که فقط پولم رو دور ریختم؟لطفا توضیح دهید چرا؟
    با تشکر فراوان از سایت خوبتون

    1. سلام و عرض ادب
      ۱- کلا مودم‌های تی‌پی‌لینک TD-W۹۹۶۰ و TD-W۹۹۷۰ مصارف آپارتمانی دارند و تا ۱۰۰ مترمربع را خوب جواب می‌دهند.
      ۲- همیشه اتصال با کابل برای مودم‌های قدیمی سرعت بیشتری می‌دهد. البته اگر فاصله شما با مودم نسبتا کم است در حد ۳ الی ۴ متر باز هم سرعت اینترنت وای‌فای خوبی خواهید داشت و اگرچه کابل سرعت بیشتری دارد ولی شاید نیازتان نباشد.
      ۳- خرید یک مودم به‌روز و با قیمت بالاتر صرفا برای سرعت بیشتر نیست. مودم‌های به‌روز و رده بالا از جدیدترین فناوری‌ها بهره می‌برند که با گوشی‌ها و لپ‌تاپ‌های امروزی بهتر سازگاری دارند. امنیت بالاتری دارند و فریم‌ویر آن‌ها آپدیت است؛ استانداردهای جدیدتر وای‌فای را پشتیبانی می‌کنند. مثالی بزنم: شاید اسمارت‌فونی داشته باشید که همین یکی دو سال اخیر خریده‌اید. قطعا این اسمارت‌فون به وای‌فای ۵ یا ۸۰۲.۱۱ac مجهز است ولی مودم‌های تی‌پی‌لینک TD-W۹۹۶۰ و TD-W۹۹۷۰ وای‌فای ۴ یا ۸۰۲.۱۱n هستند. بنابراین؛ گوشی شما عملا با یک فناوری عقب‌تر از وای‌فای استفاده می‌کند. ولی باید ببینید نیاز شما چیست؟ اگر همین مودم‌ها جواب می‌دهند و واقعا احساس نیازی به مودم دو بانده نمی‌کنید؛ منطقی است پول بیشتری ندهید.

        1. سلام دوست عزیز
          به پردازنده گوشی توجه کنید و بعد مشخصات پردازنده را در اینترنت سرچ کنید؛ در مشخصات پردازنده حتما گفته شده وای‌فای از چه استانداری است و آیا ۸۰۲.۱۱ac را پشتیبانی می‌کند یا خیر
          موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا