وای‌فای

با این روتر بی‌سیم بسیار کوچک و جیبی چه کارهای بزرگی که نمی‌شود کرد!

همیشه تصور ما از یک روتر بی‌سیم، دستگاهی بزرگ با چندین شاخک و درگاه و کابل است.

دستگاه‌هایی که باید بخشی از میزکارمان را اشغال کنند و برای جابه‌جایی آن‌ها به دردسر بیفتیم. اصلا، روتر بی‌سیم برای جابه‌جایی نیست و باید همیشه یک جای ثابتی نصب و استفاده شود.

ولی در دنیا روترهای جیبی و بند انگشتی نیز پیدا می‌شود. روترهایی که همراه هستند و می‌توانید همیشه در ساک، کیف، جیب و کنار لپ‌تاپ خود قرار دهید و از این طرف به آن طرف ببرید.

یکی از این روترهای بسیار کوچک و جیبی، روتر بی‌سیم GL-USB150 از شرکت GL.iNet است.

روتری که می‌تواند کارهای بزرگی بکند و ایده‌های جالب و خلاقانه‌ای را به ذهن شما بیاورد ولی اندازه آن بسیار کوچک (۸۲ در ۲۴ در ۱۱ میلی‌متر) است و فقط ۱۰ گرم وزن دارد. 

بله؛ باورکردنی نیست ولی یک روتر بی‌سیم با وزن ۱۰ گرم که به اندازه یک حافظه فلش معمولی است و با درگاه USB به کامپیوتر و لپ‌تاپ متصل می‌شود.

میکرو روتری برای آزمایشگاه

پردازنده این روتر بی‌سیم کوالکام QCA9331 تک هسته‌ای با سرعت ۴۰۰ مگاهرتز است. ۶۴ مگابایت حافظه رم DDRII دارد و از ۱۶ مگابایت حافظه فلش سود می‌برد.

قابل حدس است که فقط از فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و استاندارد ۸۰۲.۱۱n پشتیبانی می‌کند و سرعت انتقال اطلاعات آن ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه است.

روی این روتر فریم‌ویر اوپن‌سورس OpenWrt نصب شده است. فقط یک آنتن داخلی دارد و از دو چراغ LED سود می‌برد.

در واقع، ما یک میکرو روتر داریم که همیشه همراه ما باشد.

کاربردهای بسیار زیادی می‌توان برای این میکرو روتر قابل تصور بود. سازنده‌های روبات‌ها، کیت‌های توسعه سخت‌افزاری، پهپادها و دانش‌آموزان یا دانش‌جویان می‌توانند مشتری روتر بی‌سیم GL-USB150 باشند.

جان می‌دهد برای کارهای تحقیقاتی، ارزیابی و آزمایش شبکه‌های بی‌سیم و ساخت شبکه‌های بی‌سیم آزمایشی و هر ایده دیگری که در ذهن دارید!

این روتر هم روی سیستم‌های ویندوزی و هم روی کامپیوترهای دسکتاپ لینوکسی قابل نصب و استفاده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا