وای‌فای

وای‌فای فقط سرعت نیست؛ باید شیک و باکلاس هم باشد

هنگامی که ایسوس در نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۱۷ از روتر Blue Cave رونمایی کرد؛ کل دنیا تعجب کرد چون خاص‌ترین طراحی روتر تا آن زمان را شاهد بودند.

ابتدا، تصور می‌شود ایسوس یک روتر مفهومی و نمونه اولیه رونمایی کرد و روتر نهایی طراحی دیگری دارد ولی وقتی ایسوس روتر Blue Cave را با همان حقله‌های آبی رنگ و حفره بزرگ تو خالی روانه بازار کرد؛ تازه همه به فکر افتادند چرا ایسوس چنین چیزی طراحی کرده است؟

طراحی و مشخصات

ایسوس Blue Cave روتر دو بانده و هوشمندی است که برای خانه‌های بزرگ، کاربران حرفه‌ای و پر مصرف، خانه‌های هوشمند و کاربران دارای بلندگوهای هوشمند مبتنی بر الکسا یا دستگاه‌های مبتنی بر پروتکل IFTTT ساخته شده است.

روی این روتر یک آنتی‌ویروس و نرم‌افزار امنیتی مراقبت از شبکه محصول ترندمیکرو نیز نصب شده است تا خیال کاربران از جهت امنیت وای‌فای یا ارتباطات بی‌سیم راحت باشد.

بیش از سخت‌افزار و مشخصات شبکه، ظاهر این روتر خودنمایی می‌کند. بی‌شک، Blue Cave یکی از زیباترین و شیک‌ترین روترهای بی‌سیم جهان است که از یک طراحی خاص و منحصربه‌فرد با عقبه مهندسی سود می‌برد.

ایسوس این روتر را طوری طراحی کرده که برخلاف روترهای دیگر، جلوی چشم باشد و کاربران با خیال آسوده در بخشی از دکوراسیون و طراحی خانه‌های خود استفاده کنند. طراحی مربعی شکل این روتر به همراه سوراخ بزرگ وسط و حلقه‌های آبی‌رنگ برای همه جذاب است.

حلقه‌های آبی رنگ به نوعی چراغ LED هستند که وضعیت عملکرد روتر را نشان می‌دهند. اگر روتر به درستی کار کند؛ این حلقه‌ها به طور کامل آبی رنگ خواهند بود.

امکانات ارتباطی

ایسوس آنتن‌های داخلی این روتر شامل ۴ آنتن را در اطراف این حفره بزرگ طراحی کرده است تا در همه جهت‌ها قابلیت انتشار امواج رادیویی داشته باشند. وزن کل دستگاه حدود ۸۰۰ گرم است و اندازه آن ۱۶۰ میلی‌‌متر در عرض و طول با ارتفاع ۸۰ میلی‌متر می‌شود.

درگاه‌های ارتباطی در پشت این دستگاه و با نظم و راحتی در دسترسی بسیار بالایی چینش شدند. از چت به راست، کلید پاور، سوکت آداپتور برق، کلید ریست، درگاه USB 3.1، ۴ درگاه LAN یک گیگابیتی، ۱ درگاه WAN گیگابیتی و کلید WPS دیده می‌شود.

این روتر در رده AC2600 قرار می‌گیرد و با پشتیبانی از Wave 2 و ۸۰۲.۱۱ac، یکی از سریع‌ترین روترهای بازار به حساب خواهد آمد.

در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز شاهد سرعت فوق‌العاده زیادی ۸۰۰ مگابیت هستیم و در فرکانس ۵ گیگاهرتز با ۴ لینک استریم داده به سرعت ۱۷۳۳ مگابیت می‌رسیم تا در نهایت سرعتی ۲۶۰۰ مگابیتی (۲.۶ گیگابیت) را تجربه کنیم.

ایسوس دستیابی به این سرعت را با ویژگی‌ها و فناوری‌هایی مانند Beamforming، مدولاسیون ۲۵۶-QAM و پهنای‌باند ۸۰ مگاهرتز فراهم کرده است.

امکانات نرم‌افزاری

همیشه روترهای ایسوس از نظر امکانات و ابزارهای نرم‌افزاری چیزی کم ندارند.

شما در پنل مدیریتی و همین‌طور اپلیکیشن اختصاصی این روتر یک دیواره آتش SPI و سیستم کنترل دسترسی شامل کنترل والدین، فیلترسازی سرویس‌های شبکه، فیلترسازی URL، فیلترسازی پورت‌ها و تشخیص حملات DoS دارید.

ابزارهای تحلیل‌گر ترافیک شبکه و QoS هوشمند، تعریف شبکه میهمان، قابلیت AiProtection برای محافظت از کل شبکه، مدیریت دانلودها، پرینت سرور، مدیریت دیسک‌ها و حافظه‌های متصل به شبکه، پشتیبانی از IPTV و ده‌ها قابلیت دیگر روی روتر Blue Cave در اختیار کاربران قرار می‌گیرند.

وای‌فای فقط سرعت نیست

روتر دو بانده Blue Cave علاوه بر سرعت و امکانات گسترده‌‌ای مانند پشتیبانی از دستیار صوتی الکسا و پروتکل IFTTT، برخوداری از یک نرم‌افزار امنیتی توکار و نصب ساده؛ طراحی خاص و منحصربه‌فردی دارد که این دستگاه را از دیگر روترهای بی‌سیم متمایز می‌کند.

این طراحی زیبا فقط برای آرایش ظاهری روتر نیست و روی بهبود عملکرد آن هم تاثیرگذار و هم‌راستا است. روتر Blue Cave با گارانتی سه ساله توسط شرکت آوانگ وارد بازار ایران شده است.

* این مطلب برای شماره ۲۱۲ ماهنامه شبکه نوشته شده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا