راهنمای خرید

۵ پیشنهاد برای ساختن اینترنت خانگی مناسب دورکاری، استریم فیلم و بازی آنلاین

هفته‌ها ماندن در خانه از ترس کرونا و جلوگیری از شیوع این ویروس خطرناک و منحوس، بدون اینترنت غیرممکن است.

تازه اگر دورکاری، کار در خانه، ویدیو کنفرانس، آموزش مجازی مدارس و دانشگاه‌ها را حساب نکنیم و فرض را بر این بگذاریم که از اینترنت برای سرگرمی و ارتباط استفاده می‌شود؛ باز هم به یک اینترنت پرسرعت و خوب برای لذت بردن نیاز داریم.

اگر یک فریلسنر باشیم که همیشه در خانه کار می‌کنیم یا یک کارمندی که اکنون مجبور به دورکاری شده؛ اوضاع جدی‌تر و سخت‌تر می‌شود و داشتن یک اینترنت با کیفیت لازم است و بدون آن امکان کار کردن نیست.

خلاصه اینکه این روزهای آخر سالی همه به تکاپو افتادند یک اتصال اینترنت خوب برای خودشان در خانه دست و پا کنند.

زیاد سوال می‌شود که چه‌کار کنیم تا مشکل اینترنت خانگی ما حل شود؛ آنتن‌دهی و وای‌فای خانه بهتر شود و بتوانیم بازی کنیم، به راحتی دانلود کنیم؛ فیلم زنده تماشا کنیم یا ویدیو کنفرانس و تماس تصویری داشته باشیم.

من ۵ پیشنهاد برای ساختن یک اینترنت خانگی رضایت‌بخش دارم:

ترکیبی از اینترنت ثابت و موبایل

در ایران ثابت شده نمی‌توان به یک اتصال اینترنت به تنهایی اکتفا کرد. اینترنت ثابت را بگیرید؛ مثل این روزها سرعت افتضاحی خواهد داشت و حتی شاید برای چندین ساعت و روز قطع شود. اینترنت همراه را بگیرید؛ باز هم ممکن است اپراتورهای موبایل با مشکلی روبرو شوند و دست شما از اینترنت خالی بماند.

به علاوه، در چندین مقاله به طور مفصل توضیح دادم برای بازی، دانلود، تماشای فیلم و سریال، ویروایش ویدیو، استریم ویدیو و نظایر این‌ها اینترنت همراه و موبایل مناسب نیست.

اگر می‌خواهید همیشه از اینترنت خانگی لذت ببرید؛ ترکیبی از اینترنت ثابت و موبایل داشته باشید:

اینترنت ADSL + اینترنت موبایل

اینترنت VDSL + اینترنت موبایل

اینترنت فیبرنوری + اینترنت موبایل

اینترنت TD-LTE + اینترنت موبایل

به این روش، دانلودها و بازی و فیلم را به اینترنت ثابت داده و از اینترنت همراه برا وب‌گردی، شبکه‌های اجتماعی، تحقیقات و غیره استفاده می‌کنید.

مودم رومیزی

واقعیت این است که برای درون خانه مودم همراه چندان جالب نیست و آنتن‌دهی به مراتب کمتری خواهد داشت.

حتما برای خانه خود یک مودم رومیزی خوب با آنتن‌های خارجی داشته باشید. حالا برحسب اینکه اینترنت ثابت شما چیست می‌توانید یک مودم دو بانده رومیزی ADSL/VDSL یا یک مودم رومیزی TD-LTE بخرید.

بیشتر بخوانید: تفاوت مودم جیبی با مودم رومیزی چیست؟

حتی اگر در خانه می‌خواهید زیاد از اینترنت همراه استفاده کنید؛ پیشنهادم خرید یک مودم ۴G رومیزی است. اگر مودم هواوی B612 یا ایرانسل TF-i60 را بخرید یا داشته باشید؛ می‌توانید از هر دو اینترنت ثابت و همراه به صورت رومیزی استفاده کنید.

مزیت‌های مودم‌های رومیزی چیست؟ آنتن‌دهی بهتر، درگاه‌های شبکه اترنت گیگابایتی، سرعت بیشتر، پردازش بیشتر، تنظیمات و امکانات نرم‌افزاری بیشتر، قدرت بیشتر برای اتصال چندین دستگاه به یک مودم و اینترنت!

برایم قابل تصور نیست بدون داشتن یک مودم رومیزی خوب در خانه بشود از اینترنت لذت برد.

روتر وای‌فای ۵ یا وای‌فای ۶

اگر روتر دوبانده در خانه ندارید؛ از اینترنت خوب حرف نزنید.

اگر مودم رومیزی شما روتر دو بانده نسبتا خوبی است و جوابگوی کل اعضای خانه و همین‌طور پوشش‌دهی وای‌فای در تمام نقاط خانه هست که خوش شانس هستید وگرنه باید در کنار مودم یک روتر دو بانده هم داشته باشید.

بیشتر بخوانید: وای‌فای ۶ واقعا چقدر سریع‌تر است؟

توقع زیادی است که انتظار داشته باشم یک روتر وای‌فای ۶ بخرید چون هم باید چندین میلیون تومان هزینه کنید و هم احتمالا جز گوشی‌های موبایل رده بالایی که اگر داشته باشید؛ نمی‌توانید دستگاه وای‌فای ۶ دیگری به آن وصل کنید.

خرید و استفاده از یک روتر دو بانده خوب می‌تواند دنیای سیاه و سفید شما را رنگی کند. اصراری بر خرید بهترین روترهای بازار نیست. یک روتر AC1200 یا AC1700 هم برای کاربران خانگی و آپارتمانی مناسب و کافی است.

اگر کسب‌وکار خود را در خانه راه‌اندازی کردید؛ قطعا به یک روتر وای‌فای ۶ نیاز دارید و هم‌اکنون پول بیشتری برای خرید روتر بدهید؛ یک جورهایی پس‌انداز برای آینده است.

مش وای‌فای

کاربرانی که در خانه‌های بزرگ چند صد متری زندگی می‌کنند؛ کاربرانی که در خانه کسب‌وکار آنلاین راه‌اندازی کردند و چند نفر باید به اینترنت پرسرعت دسترسی پیدا کنند؛ کاربرانی که در خانه‌های دوبلکس زندگی می‌کنند به سیستم‌های مش وای‌فای نیاز دارند.

دو الی سه سال از ورود این سیستم‌ها به بازار می‌گذرد و اکنون ارزان‌تر شدند. یک سیستم مش وای‌فای شامل دو الی سه روتر است که یکی در نقش روتر اصلی و دیگر روترها در نقش نودهای تقویت‌کننده وای‌فای نصب می‌شوند.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب سیستم‌های مش وای‌فای

روتر اصلی در سالن اصلی خانه و کنار مودم نصب می‌شود و روترهای بعدی باید در نقاطی نصب شوند که وای‌فای ضعیف است. به این ترتیب یک چتری از وای‌فای و اینترنت سراسر خانه را در بر می‌گیرند. برخی سیستم‌های مش وای‌فای قابلیت افزودن چندین روتر را دارند.

اصلا تصور نکنید مش وای‌فای یک فناوری لوکس و تزئینی است یا به درد ایران نمی‌خورد و ارزش هزینه کردن ندارد. در دنیا مش وای‌فای را تنها راه‌کار خلاص شدن از مشکلات و دردسرهای وای‌فای کند و آنتن‌دهی ضعیف می‌دانند.

اکستندر وای‌فای

 

انتظار نداشته باشید یک روتر تمام خانه و آپارتمان شما را یک وای‌فای سریع بدهد. حتی ممکن است در اتاق شما سرعت وای‌فای خوب باشد ولی برای کارهای شما کافی نباشد.

اگر از سیستم‌های مش وای‌فای استفاده نمی‌کنید یا چندین اینترنت و مودم در خانه ندارید که بتوانید برای خودتان یک اینترنت و مودم اختصاصی داشته باشید؛ سراغ خرید یک دستگاه اکستندر یا تقویت‌کننده وای‌فای بروید و آن را در نزدیک‌ترین مکان به خودتان نصب کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه اینترنت را بدون افت سرعت از سالن به پای میز کارمان در اتاق خودمان بکشانیم؟

اکستندر وای‌فای می‌تواند امواج رادیویی مودم روتر یا روتر بی‌سیم شما را دریافت و پس از تقویت دوباره در هوا منتشر کند. دقیقا نقش آمپلی‌فایر را در بلندگوها دارد. 

خرید تقویت‌کننده وای‌فای یک راه‌کار اقتصادی برای تقویت اینترنت در خانه بدون دست زدن به وضعیت فعلی سرویس اینترنت و روتر و مودم نصب شده در خانه است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام
    میخواستم بپرسم که مارک و نوع مودم توی کیفیت خط و سرعت adsl تاثیر داره؟ منظورم میزان snr و کشش خط برای بالاتر بردن سرعت دریافتی هست.

  2. باسلام لطفا راجب اینترنت رادیویی (FM) هم کمی مقاله بنویسید مثلا نحوه راه اندازی، حداکثر سرعت، دستگاه های مورد نیاز و…
    ممنونم.

  3. مش وای فای وافعا چیز مهشری هستش، من الان ۴ ماه هست مدل تندا mw6 رو خریدم و به شدت راضیم کل خونه سه طبقه رو جواب میده قبل از اون اکستندر استفاده میکردم و واقعا مضخرف بود ولی با مش وای فای هر جای خونه بدون اتصال به چندین اکستندر و مودم. کاملا اوتوماتیک به اینترنت وصل میشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا