آموزشراهنمای خرید

برای تماشای فصل آخر سریال گیم اف ترونز چه روتری نیاز داریم؟

فصل هشتم و آخر سریال معروف بازی تاج و تخت (Game of Thrones) از امروز، ۱۴ آوریل در شبکه HBO پخش می‌شود. این فصل در ۶ اپیزود است که هر دوشنبه صبح به وقت ایران برای استریم یا دانلود آماده است.

اگر علاقه‌مند و دنبال‌کننده گیم اف ترونز بوده باشید؛ ۶ هفته پر از هیجان و استرس و لذت منتظر شما است؛ به شرط اینکه تجهیزات لازم برای این هیجان و استرس و لذت را داشته باشید که در راس آن‌ها یک روتر بی‌سیم خوب است.

امروز کانال ایسوس ایران عکسی منتشر کرد که محل بحث و صحبت کاربران شبکه‌های اجتماعی شد. «زمستان از راه رسید؛ وای‌فای شما آماده است؟» 

کاربران درباره موضوع‌های مختلفی بحث کردند. اینکه اینترنتی با چه سرعتی برای استریم یا دانلود گیم اف ترونز مناسب است؟ آیا یک کانکشن ADSL با سرعت ۸ مگابیت خوب است؟ حتما باید کانکشن ۱۶ مگابیت باشد؟ با اینترنت همراه یا TD-LTE می‌توان فصل آخر سریال بازی تاج و تخت را دانلود کرد؟

جدای از اینترنت و سرعت آن؛ چه مودم روتر یا روتر بی‌سیم برای وای‌فای و استریم این سریال روی تلویزیون هم محل بحث است. یک مودم روتر مناسب برای استریم و دانلود گیم اف ترونز باید چه مشخصاتی داشته باشد؟

روتر مناسب استریم و دانلود 

روترهای بی‌سیم مخصوص استریم ویدیو و فیلم باید مشخصات و ویژگی‌های خاصی داشته باشند و همانند روترهای گیمینگ، نمی‌توان هر روتری را مناسب استریم یا دانلودهای سریع دانست.

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های لازم برای یک روتر بی‌سیم یا مودم روتر مناسب برای استریم و دانلود ویدیو به شرح زیر هستند:

۱- قابلیت مدیریت و کنترل ترافیک شبکه را داشته باشد: بتوانید در پنل مدیریتی روتر رفته یا از طریق اپ موبایل روی ترافیک شبکه نظارت داشته و ان را به سوی دستگاه استریم هدایت کنید.

۲- قابلیت اولویت‌بندی دستگاه‌ها را داشته باشد: مودم روترها یا روترهای گیمینگ بدون استثنا مود یا ابزاری برای اولویت‌بندی دستگاه‌ها دارند تا دستگاه گیمینگ پهنای‌باند بیشتری داشته و از ترافیک شبکه با تاخیر کمتر و سرعت بیشتر سود ببرد. یک روتر مناسب استریم یا دانلود هم باید قابلیت اولویت‌بندی داشته باشد تا شما بتوانید بیشترین پهنای‌باند را در هنگام تماشای ویدیو و سریال به یک دستگاه بدهید.

۳- دو بانده باشد: مودم روتر یا روتر بی‌سیم تک بانده مبتنی بر ۲.۴ گیگاهرتز نمی‌تواند استریم ویدیو و سریال کند.

۴- از MIMO 4×4 و MU-MIMO پشتیبانی کند: این دو ویژگی کمک می‌کنند یک لینک استریم پایدار و پر سرعت اختصاصی برای دستگاه خودتان (لپ‌تاپ، کامپیوتر یا تلویزیون/پخش‌کننده) داشته باشید. روتر شما می‌تواند به فناوری‌های به‌روزتری مانند Beamforming یا Seamless هم مجهز باشد.

۵- وای‌فای ۵ یا وای‌فای ۶ باشد: ترجیحا بهتر است روتر وای‌فای ۶ (استاندارد ۸۰۲.۱۱ax) بخرید که برای استریم ۴K مناسب هستند ولی چون هنوز روترهای وای‌فای ۶ متنوع و زیادی در بازار ایران نیست؛ یک روتر وای‌فای ۵ (استاندارد ۸۰۲.۱۱ac) با سرعت بالا و به‌روز خریداری کنید.

می‌توانیم پیشنهاد کنیم روتری بخرید که درگاه اترنت چند گیگابیتی داشته باشید یا سرعت وای‌فای آن به چند گیگابیت بر ثانیه برسد ولی چون این سری روترها در ایران کمتر یافت شده یا چندین میلیون تومان قیمت دارند؛ عملا پیشنهاد کردن‌شان بی‌فایده است.

پیشنهاد چند مدل روتر بی‌سیم

با گشتی در بازار فعلی ایران می‌توان روترهای زیر را برای استریم و دانلود خوب فیلم و سریالی مانند گیم اف ترونز پیشنهاد داد:

ایسوس RT-AC5300

ایسوس RT-AC3200

ایسوس Blue Cave AC2600

ایسوس RT-AC87U

لینک‌سیس AC5400

لینک‌سیس WRT1900ACS

لینک‌سیس EA6900-EK

تندا AC18

تی‌پی‌لینک Archer C7

تی‌پی‌لینک Archer VR900 (مودم روتر)

متاسفانه چون ابتدای سال جدید ایرانی است؛ مدل‌های روتر بی‌سیم یا مودم روتر متنوعی در بازار نیست. به‌ویژه اینکه اشاره کردیم روترهای وای‌فای ۶ هنوز وارد بازار ایران نشدند. خواستیم چند مدل روتر مش وای‌فای هم معرفی کنیم که باز جز یکی دو مدل در بازار محصولی نیست!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا