اخبار ایران

۴.۵ میلیون گوشی ۵G در شبکه ایرانسل فعال هستند

راه‌اندازی بیش از ۴۰۰ سایت 5G و فاز دوم توسعه فناوری‌های شبکه‌های نسل پنجم

مدیرعامل ایرانسل می‌گوید حدود ۴.۵ میلیون گوشی ۵G در شبکه این اپراتور فعال هستند اما هنوز مسئله قفل بودن شبکه ۵G روی گوشی‌های سامسونگ و اپل حل نشده است.

بیژن عباسی آرند طی یک گفت‌وگو، درباره بسیاری از مسایل و پرسش‌های کاربران پیرامون شبکه‌های ۵G ایرانسل صحبت کرده است؛ از راه‌اندازی بیش از ۴۰۰ سایت فایوجی تا فرکانس رادیویی اختصاصی برای نسل پنجم شبکه‌های موبایل و توسعه فناوری‌های امواج میلی‌متری.

ایرانسل بیش از ۴۰۰ سایت ۵G فعال دارد

مدیرعامل ایرانسل می‌گوید با بهره‌برداری از ۴۰۰ سایت ۵G در دهه فجر امسال، عملا تعداد سایت‌های ۵G این اپراتور در سراسر کشور برای فاز نخست، بالغ بر ۴۰۰ سایت خواهد شد.

بیژن عباسی آرند مدیرعامل ایرانسل

او از کلید زدن فاز دوم توسعه ۵G خبر داده است و می‌گوید:

«کُر (هسته مرکزی) شبکه ایرانسل کاملا مجهز به نسل ۵ شده است و با توجه به شرایط، هرکجا که لازم بوده، بخش دسترسی هم توسعه پیدا کرده و تا دهه فجر امسال، فاز اول پروژه توسعه فراگیر ۵G در سراسر کشور به پایان می‌رسد و تعداد سایت‌های نسل پنج ما، از ۴۰۰ سایت فراتر می‌رود. در این باره فکر می‌کنم فاصله معناداری با بقیه اپراتورها داریم چرا که فاز دوم هم در حال عملیاتی شدن است و تجهیزاتش آماده شده و از دهه فجر، این فاز نیز اجرایی خواهد شد.»

اپراتورهای ۵G مشکل فرکانس دارند

عباسی آرند می‌گوید ایرانسل برای توسعه و ارائه ۵G با مشکل پروانه روبرو نیست؛ چون پروانه ارائه سرویس‌های مبتنی بر نسل ۴ و بالاتر را دارد اما مشکل فعلی ایرانسل، بحث فرکانس است:

«از نظر فرکانس الان نزدیک ۶۰ مگاهرتز فرکانس در محدوده‌ای که قابلیت عرضه ۵G را دارد، در اختیار داریم؛ همان فرکانسی که TDLTE را روی آن عرضه می‌کنیم. باز هم با وزارت ارتباطات مکاتبه‌ای داشته‌ایم که برای عرضه سرویس باکیفیت‌تر، بخشی از فرکانس ۳۵۰۰ را در بعضی از نقاط برخی از شهرها استفاده‌کنیم. ضمن اینکه وزارت ارتباطات هم برنامه‌ای برای برگزاری یک مزایده دارد که ارزش فرکانس مدنظر برای ۵G را برآورد و آن را به اپراتورها واگذار کند.»

او می‌گوید در فاز نخست، هر اپراتور برای ۵G نیاز به حداقل ۱۰۰ مگاهرتز فرکانس دارد. موضوعی هم که حل نشده، باند فرکانسی ۳۶۰۰ مگاهرتز برای اپراتورهای FWA است.

هم‌اکنون، اپراتورهای  زیتل، مبین‌نت، های‌وب و ایرانسل دارای پروانه FWA هستند و از فرکانس ۳۶۰۰ استفاده می‌کنند که اگر قرار باشد اپراتورهای ۵G از این فرکانس استفاده کنند؛ باید اپراتورهای FWA فرکانس ۳۶۰۰ را خالی و به فرکانس جدیدی بروند و اصطلاحا «ریفارمینگ» انجام دهند که هزینه‌ زیادی برای اپراتورها دارد و باید تجهیزات شبکه تغییر کند.

۴.۵ میلیون گوشی ۵G فعال در شبکه ایرانسل

مدیرعامل ایرانسل درباره گوشی‌های ۵G فعال در شبکه ایرانسل نیز می‌گوید:

گوشی 5G سامسونگ

«الان موبایل‌های نسل ۵ هم با قیمت مناسب در بازار موجود هستند. فکر می‌کنم حدود ۴.۵ میلیون مشترک با موبایلی که نسل ۵ را پشتیبانی می‌کند در شبکه ایرانسل وجود دارد. متاسفانه گوشی‌های نسل پنج سامسونگ و اپل در بازار ایران قفل هستند و اکنون امکان استفاده از آن برای مشترکان در شبکه وجود ندارد. ما با همکاری وزارت ارتباطات و صمت، پیگیری‌هایی کرده‌ایم و خوشبختانه الان برخی از محصولات سامسونگ در ایران فعال شده‌اند. از آن طرف هم با سازمان‌های بین‌المللی از جمله ITU مکاتباتی کرده‌ایم که آنها هم همکاری کنند تا بتوانیم این موضوع را حل کنیم.»

او می‌گوید اگر مشکل گوشی‌های ۵G حل شود؛ ایرانسل بیزینس پلنی برای سوددهی در ۵G دارد و حاضر به سرمایه‌گذاری دلاری روی آن است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا