اخبار ایران

مخابرات پذیرفت وارد پروژه فیبرنوری شود

فشارهای رگولاتوری و وزیر برای عدم تمدید پروانه فعالیت شرکت مخابرات فعلا نتیجه داد

شنیده شده فشار رگولاتوری و وزیر ارتباطات بر شرکت مخابرات با اهرم تهدید به عدم تمدید پروانه فعالیت این شرکت، نتیجه‌بخش بوده و مخابرات پذیرفته وارد پروژه توسعه فیبرنوری شود.

برخی منابع نزدیک به وزارت ارتباطات می‌گویند در هفته گذشته و روزهای ابتدایی این هفته، جلسات و مذاکراتی میان مدیران ارشد شرکت مخابرات ایران و وزارت ارتباطات صورت گرفته که ماحصل آن ورود مخابرات در پروژه توسعه فیبرنوری وزارت ارتباطات است.

پیش‌تر، در این پروژه سهم ۷ میلیون پورت FTTH برای شرکت مخابرات در نظر گرفته شده بود که باید با همراهی اپراتور موبایل همراه اول تکمیل می‌شد ولی شرکت مخابرات زیر بار نمی‌رفت و پروژه «نجما» را مستقل از وزارت‌خانه پیش می‌برد.

هفته شلوغ شرکت مخابرات

هفته پیش، نامه‌ای از رگولاتوری در رسانه‌ها منتشر شد که خبر از عدم تمدید پروانه فعالیت شرکت مخابرات می‌داد. در این نامه، موارد متعددی به عنوان دلایل مخالفت با تمدید پروانه فعالیت شرکت مخابرات عنوان شده بود که از جمله می‌توان به عدم انجام تعهدات این شرکت در تلفن ثابت و فیبرنوری اشاره کرد.

دو روز پس از آن، وزیر ارتباطات نیز در حاشیه جلسه هئیت دولت، مخابرات را به عدم انجام تعهداتش متهم کرد و مسبب برخی مشکلات زیرساختی را این شرکت دانست.

فیبر نوری

یک روز پس از این اظهارنظر عیسی زارع‌پور، مجمع عمومی شرکت مخابرات ایران نیز برگزار شد و  رئیس هیات مدیره مخابرات خبر از جلسه با وزیر ارتباطات برای حل اختلافات داد.

مخابرات پروانه UNSP می‌گیرد

سال گذشته رگولاتوری مصوبه ۳۳۶ خود را به منظور تامین نظر اپراتورها اصلاح کرد. این مصوبه، اصول حاکم بر پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی (UNSP) را تعیین کرده است.

براساس این پروانه، اپراتورها می‌توانند با یک پروانه کامل در حوزه ثابت و همراه فعالیت داشته باشند. هرچند بخش عمده پروانه UNSP به ایرانسل مربوط می‌شود؛ اما پذیرش آن، به معنی حضور در پروژه توسعه فیبرنوری است. اکنون به نظر می‌رسد شرکت مخابرات ایران نیز چنین پروانه‌ای دریافت خواهد کرد.

براساس مصوبه دولت، اپراتورهایی که وارد پروژه توسعه فیبرنوری شوند، می‌توانند ۸ درصد از درآمدهای خود که به عنوان حق‌السهم به دولت می‌پردازند را صرف توسعه فیبرنوری کنند.

به نظر می‌رسد مخابرات پذیرفته که سهم ۷ میلیون مشترک فیبرنوری خود را انجام دهد.

در پروژه توسعه فیبرنوری وزارت ارتباطات، قرار است تا سال ۱۴۰۴ حدود ۲۰ میلیون پوشش فیبرنوری ایجاد شود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام لطفا نظر مرا باز نشر بدید ، نه تهمت داره نه افترا . چرا شبکه های خصوصی داده اطلاعات فقط روی ftth مخابرات کار نمیکنه و همان شبکه داده روی ftth شاتل و آسیاتک و های وب و غیره مشکلی نداره ؟ این موضوع را کجا میشه پیگیری کرد ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا