اخبار ایران

فقط ۲ درصد کاربران اینترنت ثابت از فیبر نوری استفاده می‌کنند؛ ۱۸ درصد هم اینترنت TDLTE

گزارش فصل بهار ۱۴۰۲ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر شد

آمار اینترنت ثابت نشان می‌دهد فقط ۲ درصد مشترکان از فیبر نوری و ۱۸ درصد از اینترنت TDLTE استفاده می‌کنند و باقی هنوز اینترنت ADSL و VDSL دارند.

بر اساس گزارش ارائه شده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای بهار ۱۴۰۲، آمار مشترکان اینترنت ثابت نسبت به بهار ۱۴۰۱ با کاهش ۰.۲۷ درصدی روبرو شده است.

در این گزارش که با تاخیری چند ماهه منتشر شده است؛ نشان می‌دهد که همچنان مردم برخلاف سایر نقاط دنیا به استفاده از اینترنت موبایل علاقه بیشتری دارند که این امر باعث کاهش کیفیت اپراتورهای موبایل هم شده است.

سهم بازار اپراتورهای تلفن همراه

آمار مشترکان اینترنت همراه در بهار سال ۱۴۰۲ نسبت به بهار ۱۴۰۱ افزایش یافته است.

سهم اپراتور های تلفن همراه نیز به این صورت گزارش شده است که ۵۳ درصد از سهم بازار مشترکان را همراه اول به خود اختصاص داده، پس از آن ایرانسل با ۴۳ درصد سهم بازار دیده می‌شود و رایتل نیز حدودا ۴ درصد جامعه را سهیم است.

سهم استفاده کاربران از اینترنت ۴G به ۹۲ درصد و ۸ درصد مشترکان نیز از اینترنت ۳G استفاده می‌کنند. متاسفانه سازمان تنظیم مقررات آماری از کاربران نسل پنجم منتشر نکرده است.

سهم بازار اپراتورهای تلفن همراه

پر سرعت ترین اینترنت ۴G را رایتل داشته است که کمی عجیب است. در عین حال بیشترین میزان قطعی سرویس نیز برای همین اپراتور بوده است.

اینترنت ۴G ایرانسل کمترین قطعی را به خودش اختصاص داده است. سرعت دانلود در اینترنت سیار نسل چهارم برای رایتل ۱۸.۲۳ مگابیت بر ثانیه بوده، پس از آن همراه اول با ۱۵.۹۲ مگابیت بر ثانیه و ایرنسل با ۱۵.۱ مگابیت بر ثانیه هستند.

در مجموع طبق آمار منتشر شده در ۹۹ درصد مواقع اینترنت ۴G هر ۳ اپراتور با موفقیت ارتباط را برقرار کردند.

آمار مکالمات کاربران در آمار منتشر شده، به طور متوسط هر کاربر ۱۸۵ دقیقه مکالمه داشته و ۲۶۲ پیامک ارسال کرده اند.

بیشترین سهم مکالمه را همراه اول داشته است که شامل ۶۷ درصد می‌باشد، پس از آن ایرانسل با ۳۱ درصد و رایتل ۲ درصد هستند.

در خصوص پیامک نیز همراه اول در صدر است و با ۸۲ درصد سهم بازار رتبه اول را دارد، پس از آن ایرانسل با ۱۵ درصد و رایتل با ۳ درصد دیده می‌شوند.

 ضریب نفوذ اینترنت ثابت و همراه

در بهار ۱۴۰۲، تعداد مشترکان پهن‌باند ثابت ۱۱ میلیون و ۵ هزار و ۳۲۳ نفر بوده است. این آمار نسبت به بهار سال گذشته  با کاهش ۰.۲۷ درصدی روبرو بوده است.

در مقابل اما تعداد مشترکانی که از پهن‌باند سیار استفاده می کنند؛ در همین مدت زمان رشد ۸.۱۶ درصدی داشته است که نشان دهنده بار زیاد روی شبکه فرکانسی اپراتورها است.

به این صورت که در بهار سال ۱۴۰۱ آمار استفاده از پهنای باند سیار ۹۷ میلیون و ۸۳۹ هزار و ۸۳۱ مشترک بوده و در بهار امسال به ۱۰۵ میلیون و ۸۲۴ هزار و ۳۱۴ مشترک رسیده است.

ضریب نفوذ پهن باند ثابت ۱ درصد و ضریب نفوذ تلفن ثابت ۱.۰۷ درصد کاهش یافته است، در حالی که ضریب نفوذ پهن باند سیار ۷.۲۷ و تلفن همراه ۳.۶۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

ضریب نفوذ اینترنت ثابت و همراه

با توجه به این گزارش، ۷۶ درصد مشترکان اینترنت ثابت از ADSL یا VDSL استفاده می کنند. همچنین برطبق این آمار ۱۸ درصد از اینترنت ثابت TDLTE و ۴ درصد از Wifi و ۲ درصد از فیبرنوری FTTH استفاده می‌کنند.

همچنین طبق آمار نیز مشترکین تلفن همراه شاهد رشد ۴.۴۳ درصدی بوده و به بیش از ۱۴۷ میلیون مشترک رسیده است. در مقابل تعداد مشترکان تلفن ثابت کاهش ۰.۳۳ درصدی داشته است و در مجموع حدود ۲۲ میلیون و ۲۴۵ هزار مشترک بوده است.

شکایات کاربران از اپراتورها

بیشترین شکایت ثبت شده کاربران مربوط به خدمات اینترنت ثابت بوده است.

تعداد شکایات ثبت شده توسط مشترکان اینترنت ثابت ۱۲,۵۸۰ شکایت بود که نسبت به بهار سال گذشته کاهش اندکی داشته است، اما نسبت به تابستان گذشته که اوج محدودیت‌های اینترنت بوده، با فاصله بیشتری کاهش یافته است.

در تابستان سال ۱۴۰۱، تعداد ۱۵,۱۳۷ شکایت از اینترنت ثابت ثبت شده بود.

شکایات کاربران از اپراتورها

مشترکان اینترنت موبایل نیز در بهار ۲,۱۷۵ شکایت ثبت کردند که نسبت به تابستان ۱۴۰۱ و اوج محدودیت‌ها، کاهش چشم‌گیری داشت. در تابستان ۱۴۰۱، تعداد ۳,۴۶۶ شکایت از سوی کاربران ثبت شده بود.

مجموعاً، مشترکان از تلفن ثابت ۲۳,۷۶۶ شکایت و از تلفن همراه ۹,۰۶۰ شکایت در بهار ثبت کردند.

این آمارها به خوبی ثابت می‌کند که اینترنت ثابت در ایران در وضع اسفناکی قرار دارد و وعده‌های پرتکرار مسئولان در زمینه فیبرنوری نیز هم همچنان بی نتیجه مانده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا