اخبار جهان

یک ایرانی دسترسی به ۶G را آسان کرد؛ فناوری بهتر از اپل و هواوی

طراحی قطعه الکترونیکی برای جایگزینی با ترانزیستور و دیود و رسیدن به سرعت ۱۰ برابری 5G

یک محقق ایرانی موفق شد قطعه الکترونیکی طراحی کند که دسترسی به فناوری شبکه‌های ۶G را سریع‌تر می‌کند.

محمد سمیع‌زاده نیکو، محقق دانشگاه پلی‌تکنیک لوزان و موسسه فناوری فدرال زوریخ سوئیس یک قطعه الکترونیکی ساختند که جایگزین ترانزیستور و دیود در دستگاه‌های الکترونیکی سنتی امروزی شده و می‌تواند با سرعت‌های بسیار بالا کار کند.

بزرگ‌ترین مشکل دستیابی به فناوری ۶G، استفاده از سیگنال‌هایی با سرعت‌های نزدیک به یک تراهرتز است. در شبکه‌های ۵G کنونی، از سیگنال‌هایی با سرعت ۱۰ گیگاهرتز استفاده می‌شود ولی رسیدن به سیگنال‌های تراهرتزی دشوار است. هر تراهرتز برابر هزار گیگاهرتز و یا هزار میلیارد نوسان در ثانیه است.

قطعات الکترونیکی مانند ترانزیستور نمی‌توانند در سرعت‌های تراهرتزی کار کنند و به همین دلیل، مانعی برای توسعه فناوری‌های ۶G شدند.

محمد سمیع‌زاده نیکو

حالا، محقق ایرانی «سمیع‌زاده نیکو» قطعه‌ای به نام «فرا قطعه الکترونیکی» یا ‌Electronic Metadevice ساخته است که قابلیت انتقال ۱۰۰ گیگابیت اطلاعات در یک ثانیه را داشته و مهم‌تر اینکه در فرکانس تراهرتزی کار می‌کند. این سرعت تقریبا ۱۰ برابر سرعت شبکه‌های ۵G امروزی است.

این یافته که در قالب یک مقاله در نشریه نیچر روز ۱۶ فوریه منتشر شده است؛ می‌تواند اتفاق بزرگی برای صنعت مخابرات و انتقال و پردازش داده‌ها در آینده باشد و نشان می‌دهد امکان انتقال داده با نرخ‌های ترابیتی وجود دارد.

قطعه‌ الکترونیکی 6G

محمد سمیع‌زاده نیکو در گفت‌وگو با رسانه‌ها، درباره قطعه الکترونیکی تازه ساخته شده، بیشتر توضیح داده است:

«اما مشکل اساسی در الکترونیک این است که قطعات متداول مثل ترانزیستورها نمی‌توانند چنین سرعت بالایی را در اختیار ما بگذارند. الکترونیک متا دیوایس (Electronic Metadevice) قطعه الکترونیکی جدیدی است که ما توسعه دادیم. این قطعه الکترونیکی، یک سوئیچ کاملا جدید با اساس کار و مکانیسم کاملا متفاوت نسبت به ترانزیستورها است. در واقع ما این‌جا بر حرکت الکترون ها متکی نیستیم، بلکه برهمکنش‌های الکترومغناطیس رو کنترل می‌کنیم که منجر به سرعت‌های خیلی بالاتری می‌شوند.»

فناوری 6G اختراع ایرانی

این محقق ایرانی درباره چگونگی تولید صفر و یک دیجیتالی با این سوئیچ الکترونیکی نیز توضیح می‌دهد:

«این سوئیچ الکترونیکی جدید قابلیت کنترل سیگنال‌های بسیار سریع را به ما می‌دهد. برای مثال اگر سیگنالی با نوسان ۱۰۰۰ میلیارد بار در ثانیه را در نظر بگیریم، می‌توانیم این سیگنال را در مدت زمان‌های بسیار کوتاه خاموش و روشن کنیم و این مساله منجر به تولید یک رشته کد صفر و یک می‌شود که پایه مخابرات دیجیتال است. سرعت بالای این قطعه باعث می‌شود بتوانیم حجم بسیار زیادی از اطلاعات را در مدت زمان بسیار کم انتقال دهیم و این چیزی است که در مخابرات نسل ۶ نیاز داریم.»


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا