گزارش آگهی

معرفی انواع سوکت شبکه و کیستون شبکه

کیستون شبکه یا پریز شبکه، همانطور که از نامش پیداست، وظیفه برقراری ارتباط سیستم شبکه با تجهیزات اکتیو و پسیو را دارد. در صورتی که سوکت شبکه که به همان سوکت RJ۴۵ معروف است، برای ارتباط بین کابل و تجهیزات پسیو شبکه استفاده می شود. در حقیقت دو سر کابل های شبکه سوکت دار می شوند و به تجهیزات متصل می گردند.

به طور مثال، زمانی که یک سیستم کامپیوتر و یا لپتاپ، شبکه می شوند، می بایست از طریق یک پچ کورد شبکه به یک پریز شبکه اتصال یابند. در این مقاله به معرفی تخصصی انواع کیستون شبکه و سوکت شبکه می پردازیم. برای خرید سوکت شبکه می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید.

انوع کیستون شبکه

کیستون ( به انگلیسی  Keystone) یک قطعه کوچک است که رابط بین پریز شبکه و کابل شبکه و در نهایت رایانه است. کیستون معمولاً به‌طورمجزا با توجه به نوع آن cat6یا cat5انتخاب می‌شودو در داخل پریز شبکه نصب می‌شود. معمولاً روی تمام کیستون ها جدول رنگ وجود دارد و باید برای اتصال کابل شبکه مطابق با جدول رنگ عمل کرد .

یکی از پرکاربرد ترین تجهیزات شبکه های داخلی ( LAN )، کیستون یا همان پریز شبکه می باشد. این قطعه در واقع نوعی کانکتور مادگی بوده که جهت برقراری ارتباط بین کابل شبکه با سایر تجهیزات دیگر مانند سوئیچ ها، روترها، سرورها و یا کیس کامپیوترکاربران نهایی، مورد استفاده قرار می گیرد.

تاریخچه استفاده از کیستون ها را می توان به سال ۱۹۷۹ میلادی و در یکی از پروژه های شرکت AMP جستجو نمود. در آن سال شرکت AMP اولین کیستون Cat 3 را برای استفاده در سیستم کابل کشی ساخت یافته خطوط تلفن داخلی مورد استفاده قرار داد. بعد ها به علت سهولت استفاده از این قطعه از آن در شبکه های کامپیوتری نیز مورد استفاده قرار گرفت. البته واژه کیستون ۱۶ سال بعد یعنی در سال ۱۹۹۵ توسط ICCC به این قطعه، اطلاق گردید.

کیستون  از چند منظر قابل بررسی و طبقه بندی می باشد:

  • تقسیم بندی براساس محل نصب و به کارگیری کیستون
  • پچ پنل
  • باکس روکار جهت نصب روی دیوار
  • باکس های توکار جهت نصب داخل دیوار
  • باکس های کف خواب
  • فیس پلیت جهت نصب روی ترانکینگ

نکته مهم در هریک از موارد فوق آن است که باید از کیستون مختص به محل نصب مورد نظر استفاده شود در غیر اینصورت کیستون در جای خود قرار نگرفته و عمل نصب تجهیزات شبکه را مختل می نماید.

دسته بندی دوم مربوط به نوع کیستون از لحاظ رده بندی یا category می باشد. کیستون های شبکه بر اساس این دیدگاه در یکی از گروه های Cat5 , Cat5e , Cat6 ,Cat6A , Cat7 , Cat7A , Cat8 قرار می گیرند.

دسته بندی سوم مربوط به انواع کیستون از لحاظ جنس بدنه آن می باشد. کیستون های به دو گروه فلزی و تمام پی وی سی تقسیم می شوند.

زمانی که کابل های شبکه از کنار کابل برق عبور می کند نیاز است تا در سرتاسر شبکه سیستم ارتینگ بصورت صحیح برقرار گردد. در این حالت حتما باید از کیستونهای فلزی استفاده نمود تا سیم ارت کابل شبکه به بدنه فلزی کیستون متصل شده تا مسیر عبور جریانات القایی تا چاه ارت کامل شود.

معمولا بر روی هر کیستون یک جدول رنگی وجود دارد تا نصاب به کمک آن بتواند به راحتی اتصال کابل شبکه روی کیستون را انجام دهد. این جدول رنگی شامل دو ردیف رنگی که بیان گر class A و class B است، می باشند.

انواع دیگری از کیستون ها نیز وجود دارد. کیستون شبکه FTP و STP از این دسته کیستون ها هستند. کاربرد این کیستون ها نسبت به دو نوع قبل کمتر است.

نحوه نصب کیستون شبکه

کیستون های شبکه برای نصب، نیاز به متعلقاتی از دیگر تجهیزات شبکه دارند و به طور کلی، نصب کیستون به روش های زیر امکان پذیر است:

نصب کیستون شبکه بر روی ترانک شبکه: معمولاً ترانک ها در سیستم های شبکه نقش مهمی دارند. تمامی ملزومات شبکه مانند پریزهای برق، پریز شبکه، پریز UPS و … در طول مسیر داکت کشی بر روی ترانک ها نصب می شوند. برای نصب کیستون بر روی ترانک شبکه می بایست یک حلقه یا همان چنگکی و یک کادر در نظر گرفته شود.

کادرها دارای تعداد ماژول متفاوت هستند. کادرهای تک خانه (دو ماژول)، کادر ۲ خانه (چهار ماژول)، کادر ۳ خانه (شش ماژول) و کادر ۴ خانه (هشت ماژول) معمولاً در برندهای مختلف موجود هستند.

اگر بخواهیم کیستون ها را بر روی دیوار نصب کنیم، دو حالت به وجود می آید:

کیستون شبکه روکار: در این حالت می بایست یک قاب روکار برای کیستون ها نصب شود. این قاب بر روی دیوار پیچ می شود. سپس می بایست یک چنگکی برای نگهداری کیستون ها داخل قاب رود. پس از آن، یک فیس یا کادر بر روی کیستون می نشیند و ظاهر کیستون شبکه مانند یک پریز روکار به نمایش در می آید.

کیستون شبکه توکار: در این حالت داخل دیوار یک قوطی توکار در نظر گرفته شده است و نیازی به قاب روکار نمی باشد و تنها با یک فیس و چنگکی، کیستون داخل دیوار جا می رود.

تفاوت کابل پچ کورد و کابل شبکه

هر آنچه که در قسمت بالا و در سوکت زدن کابل های شبکه گفته شد، مربوط به کابل های شبکه ای است که به صورت مفتولی هستند. کابل های شبکه زوج به هم تابیده شده به صورت مفتول های مسی می باشند، در صورتی که کابل پچ کوردهای شبکه که به صورت استاندارد پچ کورد ۳۰ سانتی، نیم متری، ۱ متری، ۳ متری، ۵ متری، ۱۰ متری و بالاتر در بازار هستند، به صورت افشان است. از این رو پچ کوردها انعطاف زیادی دارند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا