نقد و بررسی

بررسی مودم ۵G هواوی E6878: تو مرا شیفته و مجنون کردی!

باتری ۸ هزار میلی‌آمپری، شارژ سریع ۴۰ واتی، شارژ معکوس و اینترنت TD-LTE

ما در سایت شبکه‌چی، همزمان با ورود مودم‌های ۵G به ایران و شروع بازار رسمی آن‌ها در کشور، سعی می‌کنیم آن‌ها را بررسی کرده و نقاط مثبت و منفی هریک را برای خریداران واکاوی کنیم. امروز هم می‌خواهیم با بررسی مودم هواوی E6878 در خدمت شما باشیم.

پس از بررسی مودم‌های ۵G رومیزی هواوی H112 و زد‌تی‌ای MC801A حالا نوبت به مودم ۵G همراه هواوی E6878 می‌رسد که یکی از معروف‌ترین مودم‌های همراه و قابل حمل برای اتصال به شبکه‌های نسل پنجم موبایل است.

در برخی کشورها یا سایت‌ها از مودم‌های E6878 هواوی به نام مودم WiFi Pro یا Mobile WiFi Pro نام برده می‌شود.

درباره قیمت مودم E6878 بهتر است صحبت نکنیم؛ چون فعلا در ایران گران‌قیمت است و از ۱۲ میلیون تومان تا ۲۰ میلیون تومان برای مدل‌های مختلف به فروش می‌رسد. اگر اندکی صبر داشته باشیم؛ این قیمت‌ها سریعا شکسته شده و می‌توانیم این مودم فایوجی را با قیمت‌های بسیار پایین‌تری خریداری کنیم.

اما مودم E6878 چند مزیت بسیار بزرگ و هیجان‌انگیز مانند شارژ سریع ۴۰ واتی، شارژ معکوس ۱۵ واتی برای شارژ گوشی موبایل و دیگر وسایل همراه، باتری ۸۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی در مدل E6878-370 و پشتیبانی از هر گونه شبکه موبایلی که سراغ دارید اعم از ۴G و ۵G تا TD-LTE است.

اگر شما هم ترغیب شدید که درباره این مودم ۵G بیشتر بدانید، با هم به بررسی هواوی E6878 و دو مدل E6878-370 و E6878-870 بپردازیم:

مدل‌های مودم هواوی E6878

اولین چیزی که باید درباره مودم فایوجی هواوی E6878 گفته شود؛ اشاره به دو مدل عرضه شده از آن است. چون تفاوت‌های مشخصاتی بسیار بزرگی با یکدیگر دارند و در همه بخش‌ها باید اشاره کنیم داریم درباره کدام مدل صحبت می‌کنیم.

همین‌طور، ممکن است شما وقتی به بازار برای خرید این مودم بروید؛ کمی گیج و سردرگم شوید و دقیقا ندانید کدام مدل را باید خرید.

هواوی دو مدل از مودم همراه E6878 خود تا کنون روانه بازار کرده است: مدل سفید رنگ E6878-870 و مدل مشکی طلایی رنگ E6878-370!

هر دو مدل از نظر پردازنده مرکزی و پردازنده مودم و وای‌فای یکسان هستند ولی از نظر باتری و شارژر و درگاه‌ها تفاوت‌هایی دارند که در ادامه اشاره خواهیم کرد ولی فقط همین‌قدر بدانید که مدل E6878-370 باتری با ظرفیت دو برابر بیشتر و شارژ سریع و شارژ معکوس دارد و جذاب‌تر از مدل E6878-870 است.

طراحی و ظاهر

برخلاف مودم H112 هواوی که بیشتر رومیزی بود و هیکل بزرگ و سنگینی داشت، این مودم برای حمل و نقل و همراهی ساخته شده است و به تمام معنا یک مودم همراه است. بزرگ‌ترین نشانه یک مودم همراه، داشتن باتری است که اتفاقا در مودم E6878 بدان توجه ویژه‌ای شده است.

مودم هواوی E6878 باریک، سبک و به اندازه یک اسمارت‌فون با صفحه‌نمایش ۶.۷ اینچ است. وزن این مودم در مدل E6878-870 حدود ۱۸۰ گرم است. در مدل E6878-370 که باتری ۸ هزار میلی‌آمپرساعتی دارد؛ وزن کمی سنگین‌تر و حدود ۲۴۰ گرم می‌شود. قطر این مودم هم بیشتر است.

هر دو مدل اندازه‌ای حدودا ۱۴۸ در ۷۲ در ۱۲ میلی‌متر دارند که برای یک مودم همراه ۵G بسیار مناسب است. به راحتی می‌توانید در دست بگیرید یا در کوله و کیف با خود حمل کنید. می‌توانید آن را روی میز صاف قرار دهید یا اینکه در همان کوله و کیف استفاده کنید.

در پنل جلویی مودم یک صفحه‌نمایش ۱.۴۵ اینچی LCD تک رنگ دیده می‌شود که دیگر همه می‌دانیم چه کاربردی دارد و چه اطلاعاتی روی آن نمایش داده می‌شود. این صفحه‌نمایش در بخش بالایی نوار شیشه‌ای وسط پنل جلوی مودم است. در بخش پایین آرم شرکت هواوی و شبکه‌های ۵G دیده می‌شود.

در کناره پایینی مودم درگاه‌های ارتباطی دیده می‌شوند. در هر دو مدل یک درگاه USB-A و یک درگاه USB-C دیده می‌شود. درگاه USB-C برای شارژ سریع باتری مودم است و درگاه USB-A برای شارژ معکوس سیمی یا اتصال به اینترنت است.

در کناره سمت راست مودم‌ها سه کلید مشاهده می‌کنیم. کلید پاور، کلید ریستارت و اسلات نانو سیم‌کارت و در دو سوی دیگر مودم هیچ درگاه و شیاری نیست. بنابراین، این مودم از اسلات کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کند و باتری آن قابل تعویض نیست.

نکته جالب برای من، کلید ریستارت است که برخلاف دیگر مودم‌ها که غالبا به صورت یک سوراخ کوچک دیده می‌شود؛ یک کلید کامل و قابل لمس است. این کلید باعث می‌شود ریستارت مودم ساده‌تر و راحت‌تر باشد.

نکته گفتنی دیگر این است که هیچ سوکت و کانکتوری برای اتصال آنتن خارجی ندارد.

مشخصات شبکه‌های موبایل

مودم‌های E6878-370 و E6878-870 از پردازنده Balong 5000 سود می‌برند؛ همان پردازنده‌ای که روی مودم H112 نیز شاهد بودیم. البته، پردازنده وای‌فای مودم‌های E6878 متفاوت از H112 است.

بنابراین، تقریبا می‌توان گفت در مودم‌های ۶۸۷۸ همان باندهای فرکانسی را داریم:

۵G: n41/ n77/ n78/ n79
LTE FDD: B1, B3, B5, B7, B8, B20, B28, B32
LTE TDD: B34, B38, B39, B40, B41, B42

تنها تفاوتی که از نظر باندهای رادیویی مشاهده می‌شود؛ عدم پشتیبانی از باندهای ۵G میلی‌متری یا عدم پشتیبانی از باند B43 (همان ۳۷۰۰ مگاهرتز) در TDD است.

به زبان دیگر، شما با این مودم می‌توانید به هر شبکه موبایل در ایران وصل شوید. از شبکه‌های ۴G LTE و ۳G همه اپراتورها تا اینترنت TD-LTE مبین‌نت و ایرانسل و ۵G ایرانسل و همراه اول و مبین‌نت و رایتل!

خوب، این یک مزیت بزرگ است که بتوان با یک مودم همراه به همه شبکه‌های موبایل وصل شد. کافی است چند سیم‌کارت از اپراتورها و سرویس‌های مختلف اینترنت داشته باشید تا بتوانید مرتبا میان آن‌ها برای دستیابی به یک اینترنت سریع‌تر در نقاط مختلف سوئیچ کنید.

اما یک عیب بزرگ مودم E6878-370 و E6878-870 در سرعت‌های ۵G و ۴G است. در حالی‌که سرعت ۵G تقریبا مناسب به نظر می‌رسد؛ اما سرعت ۴G از رده LTE Cat 6 است که این روزها دیگر چنگی به دل نمی‌زند و انتظارمان از یک مودم ۵G بالاتر است:

حداکثر سرعت دانلود در شبکه‌های ۵G برابر ۱.۶۵ گیگابیت بر ثانیه؛ حداکثر سرعت آپلود ۲۵۰ مگابیت بر ثانیه

حداکثر سرعت دانلود رد شبکه‌های ۴G LTE برابر ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه؛ حداکثر سرعت آپلود ۷۵ مگابیت بر ثانیه

همان‌طور که مشخص است؛ سرعت روی ۴G برای یک مودم ۵G پایین است. مودم‌های ۵G دیگر مانند هواوی H112 یا زد‌تی‌ای MC801A و حتی مودم ۵G همراه نت‌گیر Nighthawk M5 سرعت‌هایی بالای ۱ گیگابیت روی شبکه‌های فورجی دارند.

همین الان، ساده‌ترین مودم‌های ۴G سرعت‌هایی برابر با ۳۰۰ مگابیت دارند. مشخص است هواوی در هنگام طراحی این مودم، بیشتر توجه داشته که کاربران از آن برای اتصال به شبکه‌های فایوجی استفاده کنند و کمتر در نظرش آمده که به شبکه‌های ۴G وصل شوند.

ولی در ایران، در بهترین حالت ما تا چندین سال باید میان ۵G و ۴G در نقاط مختلف سوئیچ کنیم و به سرعت بالای روی شبکه‌های ۴G LTE روی یک مودم همراه نیاز داریم.

به هر حال، اگر قصد خرید این مودم را داشتید؛ به این نکته مهم توجه کنید که سرعت اتصال آن به شبکه‌های ۴G در رده LTE Cat 6 است.

وای‌فای

مودم هواوی ۶۸۷۸ به یک پردازنده وای‌فای دو بانده ۸۰۲.۱۱ac در رده AC1200 مجهز است. خوب می‌دانیم که در این رده، سرعت فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به مرز ۳۰۰ مگابیت و سرعت فرکانس ۵ گیگاهرتز به مرز ۸۶۷ مگابیت می‌رسد.

وای‌فای دو بانده MIMO 2×2 را در این مودم شاهد هستیم که تقریبا برای مصارف خانگی و هات‌اسپات‌های شخصی جوابگو است و اگر یک اینترنت پرسرعت داشته باشیم؛ می‌توان با آن استریم ۴K در نرخ ۶۰ فریم در ثانیه داشت.

البته، شاید کاربران سخت‌گیر و پرتوقع انتظار داشتند این مودم به وای‌فای ۶ مجهز باشد که به‌روزتر و سریع‌تر است و مصرف باتری کمتری دارد.

حدود ۲۰ دستگاه یا کاربر می‌توانند به این مودم از طریق وای‌فای وصل شوند.

باتری

اتصال به شبکه‌های ۵G شارژ باتری زیادی می‌طلبد. طبیعتا باید یک مودم ۵G باتری بزرگ‌تر از مودم‌های ۴G داشته باشد و از آن سو بتوان زودتر آن را شارژ کرد.

هواوی به مسئله باتری در مودم‌های ۵G همراه خود توجه ویژه‌ای داشته است. به‌طوری‌که در مودم E6878-370 از یک باتری اسمی ۸ هزار میلی‌آمپرساعتی استفاده کرده که در عمل ظرفیتی ۷۸۰۰ میلی‌آمپرساعت دارد. تقریبا ۲ تا ۲.۵ برابر ظرفیت باتری‌های مودم‌های ۴G.

در مودم E6878-870 شاهد یک باتری ضعیف‌تر ۴ هزار میلی‌آمپرساعتی هستیم که باز در مقایسه با مودم‌های ۴G غالب بازار که ۳ هزار میلی‌آمپرساعتی هستند؛ مقداری بزرگ‌تر است.

برای شارژ سریع این باتری‌ها هم روی هر دو مودم درگاه USB-C را تعبیه کرده است.

اما شاهکار هواوی در شارژ سریع مودم E6878-370 است؛ جایی که خودش همراه با مودم یک شارژر پرسرعت ۴۰ واتی ارائه می‌دهد و شارژرهای خارجی که از بازار خریداری شوند؛ می‌توانند شارژ ۲۲.۵ واتی داشته باشند.

همین‌طور، قابلیت‌های پاوربانکی به این مودم داده است تا کاربر در صورت نیاز بتواند با شارژ معکوس بی‌سیم ۱۵ واتی، دستگاه‌های همراه خود از جمله گوشی موبایل را شارژ کند.

قیمت و ارزش خرید

در شروع بحث، اشاره کردم که فعلا صحبت کردن درباره قیمت این مودم در بازار ایران چندان درست نیست. چون به صورت بسیار محدود و انگشت‌شمار وارد می‌شود و در نتیجه قیمت‌های فرانجومی مانند ۱۴ میلیون تومان و ۱۸ میلیون تومان دارد.

جالب‌تر اینکه قیمت مدل E6878-370 که باتری بزرگ‌تر و مشخصات بهتری دارد؛ ارزان‌تر از مدل E6878-870 است که باتری ۴ هزار میلی‌آمپرساعتی دارد.

وقتی قیمت این مودم در بازار ایران به ۵ الی ۶ میلیون تومان برسد؛ آن‌گاه ارزش خرید پیدا خواهد کرد. تا آن زمان هم می‌توان واقعا درباره اتصال به ۵G ایران صحبت کرد و تست گرفت.

خرید این مودم این روزها، بیشتر پول دادن برای یک مودم ۴G با حداکثر سرعت ۳۰۰ مگابیت است. یعنی دادن ۱۵ الی ۲۰ میلیون تومان پول برای مودمی که مشخصات یک مودم ۴ میلیون تومانی مانند ایرانسل FD-M60 را دارد.

اینکه مودم خوب و با کیفیتی است و می‌تواند برای سال‌های طولانی شما را به یک اینترنت پرسرعت و به‌روز وصل کند؛ شکی نیست اما پیشنهاد ما این است که به موقع آن را خریداری کنید.

اگر اصرار زیادی برای خرید مودم همراه هواوی E6878 داشتید و مثلا خواستید با آن به اینترنت TDLTE و ۴G وصل شوید؛ پیشنهاد ما خرید مدل E6878-370 است که دارای باتری ۸ هزار میلی‌آمپرساعتی با شارژر سریع و شارژ معکوس است.

خرید مودم ۵G هواوی E6878-370

خرید مودم ۵G هواوی E6878-870

مزایا:

۱- باتری بزرگ ۸ هزار میلی‌آمپرساعتی در مدل  E6878-370

۲- شارژ سریع USB-C

۳- شارژ معکوس ۱۵ وات

۴- شارژر هواوی ۴۰ وات و شارژر خارجی ۲۲.۵ وات

۵- سبک، باریک و قابل حمل

۶- پشتیبانی از همه شبکه‌های ۵G و ۴G LTE و TD-LTE و ۳G و ۲G

معایب:

۱- سرعت پایین در شبکه‌های ۴G LTE (حداکثر ۳۰۰ مگابیت)

۲- عدم پشتیبانی از وای‌فای ۶

۳- عدم کانکتور آنتن خارجی


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا