فناوری

مخابرات اجازه توسعه اینترنت VDSL را نمی‌دهد؛ VDSL در دنیا منسوخ شده ولی برای کاربر ایرانی آرزو است

در پنل «زیرساخت و سیاست‌ها» که با حضور معاون وزیر ارتباطات و مدیران شاتل و آسیاتک و همچنین نماینده شرکت مخابرات برگزار شد، علاوه بر مروری بر وضعیت گذشته و فعلی معماری زیرساخت اینترنت ایران، درباره شاخص‌های مهم و تاثیرگذار بر کیفیت اینترنت، درباره بازار اینترنت کشور و عدم همکاری مخابرات برای توسعه اینترنت ثابت گفتگو شد.

به گزارش سایت دیجیاتو، این پنل که در رویداد آنلاین «کیفیت اینترنت ایران» به همت سایت خبری «آی‌‌تی ایران» برگزار شد، «حسین فلاح جوشقانی»، رئیس رگولاتوری، «حسن شانه‌ساز زاده» بنیانگذار شاتل، «محمدعلی یوسفی زاده» مدیرعامل آسیاتک و «داوود زارعیان» درباره وضعیت اینترنت ثابت و مشکلات عدم پیشرفت آن بحث کردند.

جوشقانی: واگذاری مخابرات انحصار ایجاد کرد

«حسین فلاح جوشقانی»، رئیس رگولاتوری در این پنل اعلام کرد که عامل مشکل کیفیت در حوزه اینترنت ثابت، محدودیت استفاده از زیرساخت‌ها و اجازه استفاده از زیرساخت‌ها است که این مشکلات اکنون اگرچه حل نشده اما در حال حل شدن است. جوشقانی با اشاره به اینکه در سال‌های ۸۷ و ۸۸ شرکت مخابرات ایران به بخش خصوصی واگذار شد، به روند واگذاری انتقاد کرد و گفت:

«از جمله اشتباهاتی که در آن زمان انجام شد یک سری امکانات مانند فیبر تاریک واگذار شد و یک انحصاری را ایجاد کرد که باعث شد نه مخابرات بتواند درست کار کند و نه سایر شرکت‌های وابسته. همین شد که ما در حوزه اینترنت ثابت کیفیت مناسبی در مقایسه با دنیا نداریم در حالی که در حوزه اینترنت همراه وضع‌مان از متوسط دنیا بهتر است. در حوزه اینترنت ثابت باید برویم به سمت بیت استریمینگ یا توسعه مبتنی بر فیبر، بالغ بر ۹۰ درصد این موضوع به شرکت مخابرات ایران وابسته است.»

به گفته جوشقانی یک مصوبه در حوزه بیت استریمینگ تصویب شده که اجازه می‌داد شرکت‌ها از تکنولوژی استفاده کنند و ظرفیت سازی کنند و میانگین سرعت کشور را بالا ببرند: «می‌شد سرعت را به بالای ۵۰ مگابایت بر ثانیه برسانیم. متاسفانه این انحصار باعث شد که پیشرفت خوبی در این حوزه نداشته باشیم.»

بنیانگذار شاتل: مخابرات برای توسعه VDSL و اینترنت ثابت همکاری نمی‌کند

«حسن شانه‌ساز زاده» بنیانگذار شاتل نیز تاکید کرد که یکی از موانع رشد اینترنت ثابت در کشور سرکشی مخابرات از مصوبات است. او در همین رابطه توضیح داد:

«پارسال با شهرداری قم صحبت کردیم و مخابرات مشکل انتقال فیبر داشت. آنها در قرارداد شرط کردند که اگر بخواهید سرویس VDSL ارائه دهید باید انتقال فیبر را از خود ما تحویل بگیرید که مغایرت با مصوبات اخیر دارد. مخابرات به تعهدات خود عمل نمی‌کند و مشتری هم ما را مقصر می‌داند، با آمدن مدیرعامل جدید بیشتر هم این اتفاق می‌افتد و سرویس‌های قدیمی و قراردادهای قدیمی قطع و فسخ می‌شود. اجازه تخلیه و رانژه نمی‌دهند و ما روزانه با مخابرات درگیر هستیم.»

شانه‌ساز زاده می‌گوید شاتل تجهیزات VDSL را خریداری کرده و هزار کابینت هم در حال حاضر در تهران نصب شده اما مخابرات اجازه بهره‌برداری از سرویس VDSL را نمی‌دهد: «اگر این اجازه صادر شود درآمد مخابرات ۵ برابر می‌شود اما دغدغه انحصار دارد و می‌خواهد مشترک را در دستان خودش نگه دارد وگرنه هیچ توجیه دیگری وجود ندارد. ما اجازه رشد نداریم، سازمان تنظیم مقررات هر هفته کنترل پروژه برای VDSL داشت اما چیزی پیشرفت نمی‌کرد. ما اواخر دوره آقای صدری قرارداد امضا کردیم و حال رییس جدید می‌گوید بیایید از اول دوباره مذاکره کنیم.»

بنیانگذار شاتل: VDSL در دنیا منسوخ شده اما برای مردم ایران همچنان آرزوست

به گفته شانه‌ساز زاده تولید تجهیزات VDSL در دنیا تمام شده و دیگر آن را منسوخ می‌دانند اما هنوز برای مردم ایران این موضوع یک آرزو شده است: «با اینکه دولت دست ما را در قیمتگذاری برای VDSL باز گذاشته اما ما در شهری همچون دزفول که این سرویس را سراسری ارائه می دهیم قیمتها را مانند ADSL در نظر گرفتیم. میخواهم بگویم خودمان برای فرهنگسازی و جا افتادن این موضوع تلاش میکنیم و ضرر هم میدهیم اما جایی مثل مخابرات حاضر به همکاری نیست. به عنوان مثال مصوبه بیت استریم وجود دارد اما هیچ همکاری صورت نمی‌گیرد.»

مخابرات:‌ تا امروز قرارداد برد بردی پیشنهاد نشده بود

به گفته او نکته دیگری که در این میان رخ داده وزارت ارتباطات پروانه فروشی کرده است: «دو سه هزار میلیارد تومان پول بخش را به خزانه دولت برد و می‌توانست به توسعه زیرساخت‌ها بینجامد.» او تاکید دارد که موضوع سرمایه‌گذاری از دیگر بحران‌هایی است که وجود دارد: «در دو و نیم سال اخیر در کشور هیچ یک از شرکت‌ها قادر به سرمایه‌گذاری نیستند . امروز کسی نمی‌تواند سرمایه‌گذاری جدی در حوزه اینترنت ثابت انجام دهد.»

او تاکید دارد در گذشته هیچ قانون برد بردی برای مخابرات تصویب نشده است: «سهم مخابرات بابت ADSL چقدر است؟ ده درصد. من یک خط مسی را در اختیار بگذارم که ۶ هزار تومان برای مخابرات درآمد دارد. خط تلفن ثابت امروز ۲۱ هزار تومان هزینه نگهداری آن است، چگونه می‌شود یک همکاری برد برد داشت و ۶ هزار تومان گرفت و بوق یک خط را نگه داشت؟» او باور دارد اینها نکاتی است که طی سال‌های سال مغفول باقی مانده است: «تعرفه تغییر پیدا نمی‌کند ولی توسعه باز می‌ماند.»


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. این بحث وی دی اس ال رو همه دیگه بیخیال شدن
    مثل زندگی درست که تمام ایرانیا دیگه بیخیال شدن

    دیگه بحث تحمل نیست
    بحث کنار اومدنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا