فناوری

چگونه بهترین DNS برای اینترنت مخابرات را پیدا کنیم – آموزش تنظیمات DNS در ویندوز و مودم

بررسی مزایا و معایب تغییر دی ان اس سرور

احتمالا شما هم شنیدید که با تغییر DNS می‌توانید سرعت اینترنت بیشتری داشته باشید یا اینکه برای بازی بهتر است از DNS سرورهای خاصی استفاده کرد. بر سر زبان برخی‌ از کاربران هم افتاده که فلان دی‌ان‌اس سرور برای اینترنت مخابرات بهتر است یا تنظیم آن دی‌ان‌اس سرور در مودم و روتر می‌تواند سرعت اینترنت شما را چند برابر کند.

در این مطلب، می‌خواهیم درباره همه‌چیز DNS Server صحبت کنیم و بگوییم DNS چیست و چگونه کار می‌کند. بعد از آن هم روش‌های تغییر DNS روی کامپیوترهای ویندوزی و مودم/روتر را آموزش خواهیم داد. در نهایت نیز به بهترین DNS برای اینترنت مخابرات اشاره خواهیم کرد.

DNS چیست؟

به زبان ساده می‌توان گفت DNS مخفف Domain Name System یا سیستم نام دامنه است. یک دی‌ان‌اس سرور مجموعه‌ای از پایگاه داده‌ها است که می‌تواند آدرس هاست یک وب‌سایت را به آدرس IP ترجمه کند.

DNS را دفترچه تلفن اینترنت می‌شناسند؛ چون باعث می‌شود که آدرس اینترنتی وب‌سایت‌ها و صفحات اینترنتی به راحتی به خاطر سپرده شوند. وقتی شما در مرورگر وب آدرس اینترنتی www.google.com را وارد می‌کنید؛ این آدرس متناظر با یک آدرس IP مانند ۲۱۶.۵۸.۲۱۷.۴۶ است که آدرس وب‌سرور را در اینترنت نشان می‌دهد.

بهترین DNS برای اینترنت مخابرات چیست

بدون DNS و به‌ویژه موتورهای جست‌وجویی مانند گوگل، وبگردی آسان نخواهد بود؛ چون ما نمی‌توانیم آدرس IP هر وب سایتی را به خاطر بسپاریم یا با وارد کردن یک آدرس IP از آن بازدید کنیم. هر وب‌سایت یک آدرس IP متناظر دارد و این وظیفه DNS Server است که نام هر هاست را به آدرس IP متناظر آن تبدیل کند.

DNS یک آدرس IP چهار بخشی همانند فرمت آدرس IP معروفی است که در اینترنت و پروتکل TCP/IP می‌شناسیم. مثلا، DNS گوگل ۸.۸.۸.۸ است یا DNS کلاودفایر ۱.۱.۱.۱ است. هر DNS سرور شامل دو آدرس IP اولیه و ثانویه یا Primary و Secondary است. استفاده از دی‌ان‌اس ثانویه برای هنگامی است که دی‌ان‌اس اولیه به هر دلیلی از کار می‌افتد ولی نباید اینترنت قطع شود.

برای مثال آدرس DNS معروف گوگل به صورت زیر است:

Primary: 8.8.8.8

Secondary: 8.8.4.4

هر زمان که نیاز به تغییر دی‌ان‌اس روی دستگاهی داشتید؛ بهتر است که هر دو DNS اولیه و ثانویه را وارد کنید تا مطمئن باشید در آینده به مشکلی برنخورید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره DNS و DNS Server می‌توانید به لینک زیر از فرادرس مراجعه کنید:

DNS چگونه کار می‌کند؟

وقتی نام یک آدرس اینترنتی را در مرورگر وب خود وارد می‌کنیم؛ ابتدا یک درخواست از مرورگر وب کامپیوتر یا گوشی موبایل ما به سوی سرور دی‌ان‌اس ارسال می‌شود. سرور دی‌ان‌اس در پایگاه داده خود دنبال آدرس IP متناظر با هاست سایت درخواست شده گشته و آدرس IP را یافته و درخواست ما برای آن آدرس IP ارسال می‌شود.

کامپیوترهایی به نام سرورهای ریشه (Root Server) مسئول ذخیره‌سازی آدرس‌های IP برای هر دامنه سطح بالا هستند. هنگامی که یک وب‌سایت درخواست می‌شود؛ این سرور ریشه است که ابتدا آن اطلاعات را پردازش می‌کند. سپس، نام دامنه برای یک Domain Name Resolver فرستاده می‌شود که در هر ISP قرار دارد و می‌تواند آدرس IP صحیح را استخراج کند. در نهایت، این اطلاعات به دستگاهی که از آن درخواست صادر شده است؛ بازگردانده می‌شود.

بهترین DNS برای اینترنت مخابرات چیست

حالا هرچقدر سرور DNS که کامپیوتر، مودم و اینترنت شما استفاده می‌کند؛ سریع‌تر باشد؛ به طور مستقیم می‌توانید اینترنت سریع‌تری داشته باشید. برخی سرورهای دی‌ان‌اس در اینترنت شناخته شده‌تر هستند و می‌توانند سریع‌تر آدرس IP وب‌سایت‌های درخواست شده را یافته و به درخواست‌ها پاسخ دهند.

یک مزیت دیگر استفاده از دی‌ان‌اس سرورها در بحث محافظت از اطلاعات و امنیت اینترنت و کامپیوتر شما است. معمولا، با تغییر DNS می‌توانید ردپای خود در اینترنت را پاک کنید. در مجموعه آموزش امنیت شبکه زیر مطالب بیشتری در این باره گفته می‌شود و برای علاقه‌مندان به مباحث امنیت و هک و نفوذ جذاب خواهد بود:

شما می‌توانید این سرورهای DNS را از روی اینترنت پیدا کنید یا اینکه از شرکت سرویس‌دهنده اینترنت و ISP خود بگیرید و با تنظیم کردن آن‌ها در کامپیوتر و مودم یا روتر، سرعت اینترنت و وای‌فای خود را افزایش دهید. در ادامه به بهترین DNS برای اینترنت مخابرات اشاره خواهیم کرد ولی پیش از آن سراغ نحوه تنظیم DNS در کامپیوتر و مودم می‌رویم.

چگونه بهترین DNS سرور را برای اینترنت خود پیدا کنیم؟

نکته بسیار مهمی که باید درباره DNS سرورها بدانیم؛ همیشه یک دی‌ان‌اس سرور برای اینترنت ما مناسب نیست. به طور کلی، دی‌ان‌اس سرورها به دو شکل DNS عمومی و DNS اختصاصی تقسیم می‌شوند. آن چیزی که معمولا در اینترنت و سایت‌های مختلف یافت می‌شود؛ DNS عمومی است. مثلا، گوگل، کلاودفایر و اوپن‌دی‌ان‌اس، سرورهای دی‌ان‌اس عمومی ارائه می‌دهند که کاربران سراسر جهان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

برخی شرکت‌های سرویس‌دهنده اینترنت می‌توانند DNS سرور اختصاصی نیز به شما ارائه بدهند که باید آدرس DNS را به طور مستقیم از آن‌ها بگیرید و در سرور آن رجیستر شده باشید.

بنابراین، آدرس‌های DNS که میان کاربران رد و بدل می‌شود؛ در واقع DNS سرورهای عمومی هستند. حالا، از کجا بفهمیم که کدام DNS سرور برای اینترنت ما بهتر است؟ مثلا، بهترین DNS برای اینترنت مخابرات کدام است؟

ابزارهای مختلف برای تست و ارزیابی دی‌ان‌اس‌ها در اختیار داریم. در ابتدا، باید بگوییم که با مراجعه به سایت root-server.org می‌توانید فهرستی از دی‌ان‌اس‌های مورد تایید و استاندارد جهانی که در ایران کار می‌کنند را یافته و استفاده کنید.

اما برای اینکه بدانید کدام DNS در منطقه شما و با کانکشن اینترنت شما بهتر کار می‌کند؛ می‌توانید از ابزارهای GRC DNS Benchmark برای ویندوز و لینوکس و Namebench برای ویندوز، لینوکس مک استفاده کنید. همین‌طور، ابزار DNS Jumper  نیز یکی از بهترین محک‌زن‌های دی‌ان‌اس جهانی است.

بهترین DNS برای اینترنت مخابرات چیست

با ابزاری مانند Namebench به سادگی، می‌توانید با اینترنت مخابرات یا هر اینترنت خود، دی‌ان‌اس سرورهای مختلف را با هم مقایسه کرده و محک‌زنی کنید تا بهترین DNS سرور برای افزایش سرعت اینترنت را بیابید. Namebench یک ابزار ساده و پرتابل است که حتی می‌توانید روی یک درایو USB ریخته و در هر سیستم‌عامل و کامپیوتر دسکتاپی استفاده کنید.

این برنامه براساس یک سری معیارها مانند تاریخچه وب‌گردی شما، تست‌های سرعت اینترنت، سرورهای DNS در دسترس و نزدیک به منطقه شما و ملاک‌های دیگری، اقدام به مقایسه و محک‌زنی دی‌ان‌اس‌ها کرده و سریع‌ترین DNS را به شما معرفی می‌کند.

نرم‌افزار Namebench توسط خود گوگل توسعه داده شده است و یکی از بهترین ابزارهای مقایسه DNS محسوب می‌شود. در مباحث آموزش شبکه‌های کامپیوتری، ابزارهای بیشتری برای محک‌زنی سرورهای دی‌ان‌اس معرفی می‌شود و حتی نحوه کار با آن‌ها را نیز آموزش خواهید دید:

چگونه DNS ویندوز را تغییر دهیم؟

اکثر کامپیوترها و دستگاه‌ها از سرورهای DHCP و DNS که به طور خودکار در ویندوز پیکربندی شده‌اند؛ به یک شبکه محلی متصل می‌شوند. علاوه بر اینکه تغییر DNS ویندوز می‌تواند سرعت اینترنت شما را افزایش دهد؛ برخی اوقات این DNS محلی می‌تواند منشا انواع مشکلات اینترنت باشد و تغییر آن باعث حل شدن آن‌ها می‌شود.

بسته به اینکه از کدام نسخه سیستم‌عامل ویندوز استفاده می‌کنید؛ روش کار تا حدودی متفاوت است ولی در ویندوز ۱۰ مراحل تغییر سرورهای دی‌ان‌اس به ترتیب زیر است:

۱- در کامپیوتر پی‌سی ویندوزی خود وارد بخش کنترل پنل شوید.

۲- گزینه Network and Internet را انتخاب کنید. اگر وضعیت کنترل پنل شما به صورت آیکون‌های کوچک است؛ گزینه Network and Sharing Center را انتخاب و به مرحله ۴ بروید:

بهترین DNS برای اینترنت مخابرات چیست

۳- در پنجره Network and Internet، روی گزینه Network and Sharing Center بزنید:

بهترین DNS برای اینترنت مخابرات چیست

۴- در پنجره Network and Sharing Center، گزینه  Change adapter settings را انتخاب کنید:

بهترین DNS برای اینترنت مخابرات چیست

۵- در پنجره Network Connections فهرستی از کانکشن‌های کامپیوتر مشاهده می‌شوند. دنبال کانکشنی به نام Ethernet یا Local Area Connection بگردید و اگر از وای‌فای استفاده می‌کنید؛ کانکشن Wi-Fi را کلیک کنید تا باز شود:

بهترین DNS برای اینترنت مخابرات چیست

اگر کانکشن مورد نظر را پیدا نکردید؛ بخش View را به Details تغییر دهید و از ستون Connectivity از کانکشن اتصال به اینترنت استفاده کنید.

۶- اتصال شبکه‌ای که می‌خواهید سرورهای DNS را برای آن تغییر دهید؛ با دو بار کلیک کردن یا دو بار ضربه زدن روی آیکون آن، باز کنید.

۷- در پنجره Status، روی Properties بزنید:

بهترین DNS برای اینترنت مخابرات چیست

۸- در پنجره Properties، وارد بخش This connection uses the following items شده و گزینه Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) یا  Internet Protocol (TCP/IP) را برای تنظیمات Ipv4 انتخاب کنید. اگر از IPv6 استفاده می‌کنید و می‌خواهید یک دی‌ان‌اس سرور IPv6 تنظیم کنید؛ باید روی گزینه Internet Protocol Version 6 (TCP/IPv6) بزنید:

بهترین DNS برای اینترنت مخابرات چیست

۹- Properties را انتخاب کنید.

۱۰- در پنجره Internet Protocol Properties، گزینه Use the following DNS server addresses را انتخاب کنید.

نکته: اگر ویندوز قبلا از یک دی‌ان‌اس سرور سفارشی استفاده می‌کند؛ می‌توانید آدرس IP دی‌ان‌اس سرور را جایگزین آدرس‌های موجود کنید.

۱۱- در بخش Preferred DNS server آدرس IP سرور DNS اول و در بخش Alternate DNS server آدرس IP ثانویه را وارد کنید:

بهترین DNS برای اینترنت مخابرات چیست

می‌توانید فقط آدرس DNS اول را وارد کنید. در این صورت، همان آدرس DNS اول را در بخش Alternate DNS server وارد کنید. حتی می‌توانید از بخش فیلدهای موجود در DNS، بیش از دو سرور DNS را وارد کنید. برای وارد کردن چندین دی‌ان‌اس سرور، گزینه Advanced را انتخاب کنید.

۱۲- روی کلید OK بزنید تا تغییرات DNS سرور ذخیره شوند.

۱۳- بخش کنترل پنل را ببندید.

۱۴- بررسی کنید سرور DNS جدید در ویندوز به درستی کار کند. از چندین وب‌سایت در مرورگر وب خود بازدید کنید. اگر صفحات وب سریع‌تر از گذشته لود می‌شوند؛ یعنی تغییرات DNS به درستی کار می‌کنند.

اگر علاقه‌مند بودید درباره تنظیمات DNS در دستگاه‌ها و اینترنت بیشتر بخوانید و سطح مهارت‌های کامپیوتری خود را افزایش دهید؛ حتما آموزش ویدئویی زیر از فردارس را مشاهده کنید:

چگونه DNS مودم و روتر را تغییر دهیم؟

وقتی دی‌ان‌اس ویندوز یا هر سیستم‌عامل دیگری را در یک دستگاه تغییر دهیم؛ فقط در آن دستگاه می‌توانید از قابلیت DNS استفاده کنید و اینترنت فقط روی آن دستگاه از این دی‌ان‌اس سرور استفاده می‌کند. اگر بخواهید همه دستگاه‌های متصل به وای‌فای و شبکه به قابلیت دی‌ان‌اس سرور مجهز شوند و اینترنت سریع‌تری بگیرند؛ باید DNS مودم یا روتری که در خانه استفاده می‌کنید را تغییر دهید.

تغییر تنظیمات سرور دی‌ان‌اس در مودم و روتر دشوار نیست اما هر سازنده‌ این تجهیزات از یک رابط کاربری سفارشی یا فریم‌ویر استفاده می‌کند و مراحل کار بسته به برند دستگاه شما کمی متفاوت خواهد بود.

۱- ابتدا آدرس IP مشابه ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ یا ۱۹۲.۱۶۸.۰.۱ یا هر آدرس IP دیگری که در دفترچه راهنما یا برچسب پشت مودم و روتر نوشته شده است؛ را در نوار آدرس مرورگر وب وارد کنید.

۲- نام کاربری و رمزعبور مودم یا روتر را بزنید تا وارد پنل کاربری تحت وب دستگاه خود شوید.

۳- در منوی Basic یا Advanced دنبال گزینه‌ای به نام Use These DNS Servers یا Domain Name Server (DNS) Address بگردید.

۴- در فیلد Primary DNS باید آدرس دی‌ان‌اس اولیه و در فیلد Secondary DNS آدرس دی‌ان‌اس ثانویه را وارد کنید.

۵- تغییرات انجام شده را تایید و مودم یا روتر را ریستارت کنید.

تنظیمات DNS در روتر

در برخی مودم روترها مانند برند دی‌لینک می‌توانید در ویزارد Setup وارد بخش Dynamic IP (DHCP) Internet Connection Type شده و بعد آدرس‌های دی‌ان‌اس را ثبت کنید.

در مودم روتر ایسوس، در برگه Internet Connection و بخش WAN DNS Setting، تنظیمات مربوط به دی‌ان‌اس را خواهید یافت. فیلد DNS Server1  همان دی‌ان‌اس اولیه و DNS Server2 مربوط به آدرس دی‌ان‌اس ثانویه است.

به یاد داشته باشید که اگر تنظیمات DNS یک مودم یا روتر را دستکاری کنید؛ تمام دستگاه‌هایی که به اینترنت و وای‌فای وصل می‌شوند؛ از دی‌ان‌اس‌های جدید استفاده می‌کنند. معمولا پیشنهاد می‌شود که تنظیمات DNS سرور را روی یک دستگاه اعمال کرده و از تغییر دی‌ان‌اس در مودم یا روتر صرف‌نظر کنید؛ چون در این صورت شاید برخی دستگاه‌ها نتوانند با DNS جدید به خوبی کار کنند و در این صورت به مشکل برخورد می‌کنید.

آیا همیشه سریع‌ترین DNS بهترین است؟

آخرین نکته‌ای که باید در این مطلب اشاره کنیم؛ این مسئله است که آیا همیشه سریع‌ترین DNS را باید بهترین DNS بدانیم؟ این اشتباهی است که بسیاری از کاربران در انتخاب بهترین DNS برای اینترنت مخابرات یا سایر اینترنت‌ها مرتکب می‌شوند.

در کنار سرعت، باید پایداری یک DNS را نیز بررسی کرد و مطمئن شد که همیشه سرور DNS وصل بوده و در اینترنت قابل ردگیری و اتصال است. اگر یک سرور DNS استفاده کنید که بسیار سریع بوده ولی درصد قطعی زیادی دارد؛ اصلا DNS خوبی نیست و مشکلات جدیدی برای اینترنت شما فراهم می‌کند و نمی‌تواند وضعیت سرعت اینترنت شما را بهتر کند.

به همین دلیل، همیشه به کاربران پیشنهاد می‌شود؛ پیش از تغییر DNS دستگاه خود و استفاده از یک آدرس سرور دی‌ان‌اس، با ابزارهای محک‌زنی DNS، بهترین را برای منطقه و اینترنت خود پیدا کنید. ابزارهای محک‌زنی چندین فاکتور سرعت، پایداری، دسترس‌پذیری، نزدیکی و غیره را در نظر گرفته و براساس رفتار مصرف اینترنت شما، یک DNS پیشنهاد می‌کنند. اگر با ابزارهای محک‌زنی و تست نرم‌افزار آشنایی ندارید؛ پیشنهاد می‌کنیم با رفتن به لینک زیر در فرادرس، بهترین آموزش‌های مهارت‌های کامپیوتری را مطالعه و تمرین کنید:


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

یک دیدگاه

  1. با سلام و خسته نباشی خدمت شما
    من یه مشکل اساسی دارم با اینترنت مخابرات که اینکه چراغ های مودم بقول معروف هر ۴ چراغ مودم روشن هست ولی دیتای رد و بدل نمیشه تو اکثر مواقع یعنی بعضی و قت ها اوکی هست اینترنت مشکلی نداره ولی مواقعی که اینرنت نیست قاعدتا باید چراغ اینرنت خاموش بشه که اینترنت قطع بشه ولی چراغ ثابت هست و اینترنت نیست و با خاموش و روشن کردن مودم درست میشه و اینکه مودم سالم هست چون چندجا تست کردم فقط رو خط خودم این مشکل وجود داره از طرفی کاملا خط رو چک کردم و هیچ گونه نویزی وجود ندارد خواستم بدونم با زدن دی ان اس این مشکل حل میشود یا راحل دیگری دارد
    سپاس گذار میشوم پاسخ بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا