فناوری

درباره وای‌فای ۶ اسمارت‌فون‌های گلکسی اس ۱۰ سامسونگ بیشتر بدانیم

سامسونگ چند روز پیش از اسمارت‌فون‌های پرچم‌دار خود رونمایی کرد. 

خانواده Galaxu S10 شامل گلکسی اس ۱۰، گلکسی اس ۱۰ پلاس، گلکسی اس ۱۰ ای و گلکسی اس ۱۰ فایوجی که همگی به وای‌فای ۶ مجهز هستند و اولین اسمارت‌فون‌های دنیا با استاندارد جدید وای‌فای محسوب می‌شوند.

در این مطلب می‌خواهیم قابلیت وای‌فای ۶ این گوشی‌ها را بیشتر بررسی کنیم و دقیقا بفهمیم چه مزیت‌هایی نسبت به وای‌فای در گوشی‌های قبلی ایجاد می‌کند.

وای‌فای ۶ چیست؟

اولین نکته‌ای که باید بدانیم؛ وای‌فای ۶ همان استاندارد ۸۰۲.۱۱ax است که نسل ششم استانداردهای وای‌فای پس از ۸۰۲.۱۱n و ۸۰۲.۱۱ac محسوب می‌شود. 

روترهای بی‌سیم و تجهیزات شبکه ۸۰۲.۱۱ax اواخر سال ۲۰۱۸ وارد بازار شده و در سال ۲۰۱۹ رواج پیدا می‌کنند. 

بیشتر بخوانید: ۵ نکته‌ای که باید پیش از خرید یک روتر وای‌فای ۶ بدانید

بنابراین، اگر شما یک گوشی گلکسی اس ۱۰ خریداری کنید؛ تا هنگامی که یک روتر بی‌سیم وای‌فای ۶ نداشته باشید؛ باز هم از وای‌فای ۶ استفاده نکرده و تحت استانداردهای دیگر مانند ۸۰۲.۱۱ac تبادل اطلاعات خواهید کرد.

اما به‌زودی، روترها و شبکه‌های وای‌فای ۶ فراگیر می‌شوند و در آن صورت شما می‌توانید یک برنده واقعی در بازار باشید.

تراشه وای‌فای ۶

برودکام در اواخر سال ۲۰۱۷ از تراشه BCM4375 رونمایی کرد. اولین تراشه وای‌فای ۶ (استاندارد ۸۰۲.۱۱ax) در دنیا که به طور اختصاصی برای اسمارت‌فون‌ها و دستگاه‌های همراه کم مصرف بهینه‌سازی شده است.

البته، برودکام تراشه BCM43684 را هم معرفی کرده بود که از BCM4375 رده بالاتر با مشخصات بهتر است.

تراشه BCM4375 از دو استریم ۸۰۲.۱۱ax پشتیبانی می‌کند و به همین دلیل حداکثر سرعت آن به مرز ۱.۵ گیگابیت می‌رسد.

فناوری‌های MU-MIMO و OFDMA به همراه مدولاسیون ۱۰۲۴ بیتی جزو مشخصات وای‌فای ۶ هستند که در این تراشه و اسمارت‌فون‌های گلکسی اس ۱۰ سامسونگ نیز وجود دارند.

افزون بر این، از بلوتوث ۵ نیز پشتیبانی می‌کند که امکان برقراری ارتباط سریع‌تری میان دستگاه‌های مختلف در فاصله‌های نزدیک فراهم می‌شود.

امنیت بیشتر با WPA3

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های وای‌فای ۶ و اسمارت‌فون‌های گلکسی اس ۱۰، پشتیبانی از استاندارد رمزنگاری جدید WPA3 است. در حالی‌که بسیاری از روترهای بی‌سیم و اسمارت‌فون‌های رده بالای دنیا فاقد این سیستم رمزنگاری هستند؛ کاربران گلکسی اس ۱۰ می‌توانند از بالاترین سطح امنیتی روی وای‌فای و بلوتوث سود ببرند.

WPA3 امکان شکستن یا سرقت کلیدهای وای‌فای را نمی‌دهد و آسیب‌پذیری‌هایی نظیر آنچه در WPA2 دیدیم را ندارد. 

حرف آخر

خریداران گوشی‌های پرچم‌دار جدید سامسونگ این شانس را خواهند داشت که از یک وای‌فای دوبانده با بالاترین سرعت ممکن در میان اسمارت‌فون‌های دنیا و چندین ویژگی و فناوری جدید سود ببرند.

حتی اگر با این گوشی‌ها به روترهای قدیمی یا وای‌فای عمومی متصل شوید؛ باز هم امنیت بیشتری داشته و سرعت بالاتری روی هر دو فرکانس رادیویی به دست خواهید آورد.

وای‌فای ۶ روی اسمارت‌فون یک مزیت بزرگ است که گوشی‌های خانواده گلکسی اس ۱۰ از آن سود می‌برند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا