اپلیکیشن

بهترین نرم‌افزار برای مشاهده پینگ، تاخیر، پایداری و کیفیت اینترنت و شبکه

بسیاری از ما برای مشاهده وضعیت اینترنت از دستور ping در خط فرمان ویندوز استفاده می‌کنیم.

دستور پینگ می‌تواند به ما وضعیت پایداری اینترنت، تاخیر، نرخ گم شدن بسته‌ها یا همان پکت لاست و برخی اطلاعات دیگر را بدهد. این اطلاعات برای یافتن مشکل شبکه یا بهبود کیفیت اینترنت به درد می‌خورند.

اما ابزارهای دیگری هم برای پینگ اینترنت هست که کامل‌تر و پیشرفته‌تر هستند و می‌توانند اطلاعات بیشتری به ما بدهند یا اینکه وضعیت اینترنت را در یک بازه زمانی طولانی‌تر زیر ذره‌بین قرار داده و به ما گزارش دهند.

مثلا، تصور کنید می‌خواهید وضعیت اینترنت را در یک بازه نیم ساعت مشاهده کنید. دیگر دستور ping چندان کاربردی نخواهد بود و شما نمی‌توانید برای نیم ساعت در ترمینال خط فرمان ویندوز معطل شوید.

از بهترین ابزارهای آنلاینی که برای گرفتن پینگ اینترنت و شبکه می‌شناسم؛ باید به سایت ping.eu اشاره کنم که ابزارهایی بیشتر از پینگ دارد. تقریبا ۱۲ ابزار پر کاربرد شبکه در این وب‌سایت به سادگی در اختیار شما قرار گرفته است.

در فرصتی دیگر تک تک ابزارهای سایت ping.eu را معرفی و نحوه کار با آن‌ها را آموزش می‌دهم ولی حالا اجازه بدهید سراغ نرم‌افزار کاربردی و مفید pingplotter بروم که یکی از شناخته‌شده‌ترین نرم‌افزارهای برای پیگیری طولانی‌مدت وضعیت اینترنت است.

اینترنت زیر ذره‌بین شما

نرم‌افزار pingplotter برای سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک او اس و آی او اس عرضه شده و یک ابزار خوب برای گرفتن پینگ از اینترنت و مشاهده وضعیت کیفیت اتصال خط و میزان تاخیر در بازه‌های طولانی‌مدت است.

حسن این نرم‌افزار در نشان دادن وضعیت پینگ به صورت گرافیکی و نموداری است تا با یک چشم بر هم زدن بتوانید وضعیت اینترنت و شبکه خود را ارزیابی کنید.

کار با این نرم‌افزار هم بسیار ساده است و چیزی برای گفتن ندارد. کافی است آدرس IP دی‌ان‌اس یا سایت و شبکه را وارد کرده و کلید Start را بزنید و چند دقیقه منتظر بمانید.

همانند تصویر زیر، نموداری از پینگ و پکت لاست و تاخیر به شما برای اینترنت یا سروری که وارد کردید؛ داده می‌شود:

می‌توانید با تنظیمات این نرم‌افزار بازی کنید و بازه زمانی ارسال بسته‌ها را کوتاه‌تر یا بلندتر کنید؛ برای مدتی پینگ اینترنت را متوقف کرده و دوباره از سر بگیرید یا فایل‌های خروجی از وضعیت پینگ اینترنت گرفته و برای سرویس دهنده و کارشناس شبکه بفرستید.

کار با نرم‌افزار pingplotter خیلی جذاب‌تر از دستور خط فرمان ping است و آزادی و انعطاف‌پذیری بیشتری به شما می‌دهد. باز بودن همیشه این نرم‌افزار کمک می‌کند تا با دقت همه اتفاقات اینترنت را زیر نظر بگیرید و بفهمید چه زمانی اینترنت قطع شده یا ناپایدار است و چه زمانی در بهترین وضعیت از نظر پینگ و تاخیر قرار دارد.

ابزارهای آنلاین پینگ با قطعی اینترنت دیگر در دسترس نیستند ولی نرم‌افزار دسکتاپ به کارش ادامه می‌دهد و اتفاقا به شما خواهد گفت اینترنت قطع شده است یا مرتبا در حال قطعی و وصلی است.

به نظرم یکی از بهترین ابزارها برای عیب‌یابی شبکه، مودم و روتر هم هست.

تنها مشکلی که هست؛ نسخه رایگان این نرم‌افزار ۱۴ روزه است و باید پس از دو هفته، فکری برای رجیستری آن بکنید. 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا