آموزش

مودم فیبر نوری مخابرات چیست و باید چه مشخصاتی داشته باشد؟

می‌توانیم هر مودم GPON را برای اینترنت فیبر نوری مخابرات استفاده کنیم؟

مودم فیبر نوری مخابرات مودمی است که با آن می‌توانید به اینترنت پرسرعت تانوما وصل شوید.

این روزها تب و تاب اینترنت فیبر نوری بالا گرفته است و مخابرات به سرعت در برخی استان‌ها شروع به ارائه اینترنت فیبر نوری تانوما با مودم رایگان کرده است.

سوالی که شاید ذهن بسیاری از کاربران و مردم را درگیر کند؛ مودم مخصوص استفاده از اینترنت FTTH یا اینترنت تانومای مخابرات یا اینترنت فیبر نوری است.

اینکه آیا مودم فیبر نوری با مودم ADSL/VDSL متفاوت است؟ چه مودم فیبر نوری برای اینترنت تانوما مناسب است؟ آیا می‌توان هر مودم فیبر نوری که در بازار دید را خرید و با آن به نت فیبر پر سرعت وصل شد؟

مودم فیبر نوری چیست؟

به مودم‌های فیبر نوری اصطلاحا مودم GPON یا Gigabit Passive Optical Network گفته می‌شود که امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت گیگابیتی روی کابل‌های فیبر نوری را برای مشترکان خانگی و تجاری فراهم می‌کنند. GPON یک فناوری تماما مبتنی بر فیبر نوری است؛ یعنی از مرکز مخابراتی تا مودم نصب شده در خانه کاربران، کابل‌کشی فیبر انجام شده است.

برای اینترنت فیبر نوری از مودم‌های GPON یا ONT (سرنام Optical Network Terminal) استفاده می‌شود و باید یک ترمینال یا درگاه یا پورت اتصال کابل فیبر نوری APC (یا SC/APC GPON) داشته باشند. به همین خاطر، مودم‌های فیبرنوری به مودم‌های GPON یا ONT معروف هستند و از استاندارد +GPON B پشتیبانی می‌کنند که همان استاندارد FTTH است که در ایران فیبرنوری به منازل می‌دهند.

البته، مودم‌های GPON دارای درگاه‌های شبکه RJ45 یا RJ11 خط تلفن ثابت خانگی هم هستند ولی برای اتصال به اینترنت فیبرنوری باید حتما یک درگاه GPON یا APC هم داشته باشند. درگاه‌های RJ45 برای اتصال دستگاه‌های کامپیوتری به مودم یا اتصال روتر به مودم استفاده می‌شوند و درگاه RJ11 نیز برای VoIP و FXS است.

مودم فیبرنوری
درگاه ACP مودم فیبرنوری هواوی HG8546M

مودم‌های ADSL و VDSL این پورت APC را ندارند و از استاندارد GPON پشتیبانی نمی‌کنند؛ بنابراین شما نمی‌توانید با یک مودم ADSL/VDSL به اینترنت تانوما مخابرات یا هر اینترنت فیبرنوری FTTH دیگری وصل شوید.

مودم فیبر نوری مخابرات چیست؟

اما سوال اصلی اینجا است که هر مودم GPON یا ONT برای استفاده از اینترنت فیبر نوری مخابرات مناسب است؟

برخلاف تبلیغات سایت‌ها و فروشگاه‌ها که معمولا می‌گویند فقط مودم‌های GPON هواوی و به طور خاص مدل‌های HG8546M و HG8245H یا مودم‌های فیبر نوری یوتل و مدل‌های G242 و G242 New Face با فیبر نوری مخابرات و تانوما کار می‌کنند؛ هر مودم +GPON B می‌تواند به اینترنت فیبرنوری وصل شود.

بهترین مثال برای این ادعا هم انواع مودم‌های GPON است که خود شرکت مخابرات به مشتریان در سال‌های قبل داده است. مثلا در برخی استان‌ها مودم زایکسل PMG5317-T20B برای سرویس اینترنت تانوما داده شده است که تصویر جعبه آن را در زیر مشاهده می‌کنید:

مودم فیبرنوری

همان‌طور که هر مودم ADSL/VDSL برای اتصال به اینترنت ADSL/VDSL هر شرکتی مناسب است؛ هر مودم فیبر نوری GPON نیز برای اتصال به اینترنت فیبر نوری مخابرات یا فیبر نوری شاتل، آسیاتک، پیشگامان، های‌وب و … مناسب است و نباید گول تبلیغات فروشگاه‌ها یا برخی آگهی‌ها در سایت‌ها و کانال‌ها را خورد.

تنها نکته‌ای که باید در هنگام خرید یک مودم فیبر نوری مورد توجه ویژه قرار داد؛ پشتیبانی از استاندارد و پورت GPON است و سایر مشخصات و استانداردها اختیاری هستند و محدودیت یا مشکلی برای شما درست نمی‌کنند.

مخابرات کدام مودم‌ها را به مشتریان می‌دهد؟

شرکت مخابرات در استان‌ها و شهرهای مختلف، چندین مودم فیبر نوری را در طرح‌های خود به مشتریان پیشنهاد می‌دهد:

مودم هواوی HG8546M

یک مودم با وای فای تک بانده و درگاه‌های شبکه لن صد مگابیتی که به شما سرعتی بالاتر از ۱۰۰ مگابیت به شما نمی‌دهد.

مودم فایبرهوم AN5506-02-FG

مدل فایبرهوم AN5506-02-FG ارزان قیمتی که فقط یک درگاه شبکه LAN گیگابیتی دارد و از وای فای تک بانده سود می‌برد. برای مصارف خانگی بد نیست.

مودم فایبرهوم AN5506-04-FG

مودم فیبر نوری مخابرات فایبرهوم AN5506-04-FG هم در برخی شهرها برای اینترنت تانوما داده می‌شود. یک مودم GPON با ۴ درگاه شبکه لن گیگابیتی، ۲ درگاه تلفن ثابت RJ11، درگاه USB 2.0 اما باز هم وای فای تک بانده.

مودم زایکسل PMG5317-T20B

در سال‌های گذشته، مودم زایکسل PMG5317-T20B اصلی‌ترین مودم فیبر نوری مخابرات بود. این مودم هم از نظر درگاه‌های ارتباطی کاملا کافی است و ۴ درگاه شبکه، ۲ درگاه تلفن ثابت و ۱ درگاه USB دارد ولی در وای فای می‌لنگد و تک بانده است.

مودم زایکسل PMG5617GA

نسخه به‌روزتر و ارتقایافته‌تر مدل PMG5317-T20B که از وای فای دو بانده AC1200 و ۴ درگاه شبکه گیگابیتی، ۲ درگاه تلفن ثابت و درگاه USB سود می‌برد و پنل کاربری کاملی دارد.

شاید بهترین مدل مودم فیبر نوری مخابرات همین زایکسل PMG5617GA باشد.

در ادامه چند مقاله مفید در ارتباط با مودم‌های فیبر نوری و اینترنت FTTH آوردیم که در صورت تمایل می‌توانید مطالعه کنید:


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫9 دیدگاه ها

    1. سلام مودم‌های fiberhome هم خوب هستند ولی لزومی ندارد که حتما از این برند بگیرید و هر مودم فیبرنوری GPON یا ONT می‌شود برای اینترنت فیبرنوری مخابرات استفاده کرد

    1. سلام دوست عزیز
      چند روز پیش یک مقاله مفصل درباره این موضوع نوشتیم که در زیر می‌توانید بخوانید ولی خلاصه‌اش این بود که اگر می‌توانید صبر کنید یا اینترنت VDSL یا FTTH را به شما بدهند و بعد اگر خود شرکت اینترنتی به شما مودم نداد؛ اقدام به خرید مودم کنید. اگر نمی‌توانید صبر کنید؛ خرید مودم VDSL به دلایلی که در مقاله گفته شده؛ منطقی‌تر است:
      https://shabakehchi.com/education/20581/gpon-modem-vdsl-internet

  1. متاسفانه مخابرات در هر منطقه فقط یک برند رو پوشش میده مثلا تو منطقه ما هواوی بود من مودم فایبرهوم داشتم قبول نکردند گفتند باید عوضش کنی با هواوی

    1. سمت ما این قضیه برداشته شد خوشبختانه. اوایل که سرویس میدادند این شرایط وجود داشت. اما به محض اینکه یک شرکت دیگه تو کوچه و محله ها فیبر نوری کار کرد و انحصارشان حذف شد دیگه با چنگ و دندان دنبال مشتری ها هستن و کاری به مودمشون ندارن.

  2. مقاله قدیمیه ولی یه سوال مهم دارم، نمی‌دونستم از کی بپرسم که اطلاعات کاملی داشته باشه:
    مودم با مشخصات زیر برای ایران کاربرد داره؟
    GPON B+ ONU
    با توجه به ONU بودن؟

    1. سلام دوست عزیز
      مودم ONU معمولا برای مجتمع‌ها و ساختمان‌هایی است که چندین واحد دارند و باید به یک خط اینترنت فیبرنوری وصل شوند.
      برای کشاندن فیبر نوری در خانه باید مودم ONE بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا