راهنمای خرید

راهنمای خرید بهترین مودم ۵G رومیزی بر اساس قیمت

انتخاب بهترین مودم‌های رومیزی 5G بازار ایران در بازه ۳ تا بالای ۱۰ میلیون تومان

[این مقاله در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ بروزرسانی شده است]

چندی پیش در یک مقاله بهترین مودم‌های ۴.۵G بازار ایران را معرفی کردیم. اما همه می‌دانیم این روزها اکثر خریداران مودم‌های سیم‌کارتی به دنبال مودم‌های ۵G هستند. بنابراین در این نوشتار سعی کرده‌ایم بهترین مودم ۵G رومیزی بازار ایران را براساس بودجه‌‌های مختلف معرفی نماییم.

چرا باید مودم ۵G بخریم؟

اگر این روزها نیاز به اینترنت بسیار پرسرعتی دارید، ۳ راه پیش روی شما است:

۱- راه اول این است که به دنبال فیبر نوری باشید که همانطور که می‌دانید فقط مناطق کمی تحت پوشش هستند و در حقیقت کمتر از ۵ درصد کشور تحت پوشش فیبرنوری هستند.

۲- راه حل دوم برای شما خرید سرویس VDSL است. این سرویس نیز مانند فیبر نوری معایبی مانند احتیاج به پورت فیزیکی دارد که آن‌هم در کشورمان متاسفانه توسعه نیافته است و پوشش جمعیتی این سرویس هم بسیار کم است. همچنین VDSL به لحاظ سرعت هم یک تکنولوژی نسبتا قدیمی محسوب می‌شود.

۳- اما راه سوم که این روزها مورد توجه خیلی از کاربران است، خرید مودم سیم‌کارتی و خصوصا نوع ۵G آن است. همانطور که قطعا می‌دانید ترند اصلی دنیای شبکه امروز، نسل پنجم شبکه‌های موبایل است که مزایای زیادی نسبت به نسل ۴ و ۴.۵ دارد. توانایی پشتیبانی از سرعت‌های بالای ۱ گیگابیت و همچنین پینگ پایین باعث شده است در شرایط فعلی خرید این سرویس منطقی باشد.

از آنجایی که تقریبا تمام مودم‌های ۵G بازار ایران بصورت دست‌دوم وارد شده‌اند؛ خرید این مودم‌ها نیاز به تحقیقات فراوانی دارد و کمی پیچیده است. به همین دلیل بر آن شدیم در این نوشتار چند مودم ۵G خوب در بازه‌های قیمتی مختلف به شما معرفی کنیم تا کار شما در خرید مودم راحت‌تر شود.

بهترین مودم ۵G چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای تحلیل و بررسی بهتر مودم‌های موجود در بازار باید یک سری معیار تعیین کنیم. از نظر ما یک مودم نسل پنجم خوب و کامل باید ویژگی‌ها و معیارهای زیر را پوشش بدهد تا ارزش هزینه کردن داشته باشد:

۱. باندهای فرکانسی

 مهمترین ویژگی یک مودم از نظر ما باندهای رادیویی پشتیبانی شده است. از آنجایی که بحث در مورد مودم‌های ۵G است؛ در حال حاضر مهمترین باند در این نسل، باند N78 است که در ایران راه‌اندازی شده‌ است.

همچنین با توجه به شایعات و اخبار منتشر شده، حدس می‌زنیم که در آینده باندهای N28 وN41 و N79 در ایران مورد استفاده قرار گیرد که در انتخاب مودم بسیار مهم خواهند بود و حتما به این باندها توجه نمایید.

از طرفی از آنجایی که نسل پنجم در ایران هنوز توسعه کامل نیافته است، توجه به باندهای نسل ۴ نیز مهم است که در ایران باندهای ۱ و ۳ و ۷ و ۴۲ اصلی‌ترین باندهای نسل ۴ هستند.

البته همانطور در ادامه خواهم گفت، شخصا نبود یک باند خاص نسل چهار مانند ۴۲ را برای یک مودم ۵G ضعف نمی‌دانم؛ چون هدف خرید مودم ۵G پشتیبانی از باندهای این نسل است.

۲. پردازنده مودم

 پردازنده یک مودم ارتباط مستقیمی با سرعت اینترنت شما خواهد داشت و در هنگام انتخاب یک مودم نسل پنج حتما به پردازنده آن دقت کنید. پردازنده‌های سری بالونگ هواوی، اسنپدراگون و همچنین پردازنده‌های ساخت مدیاتک همگی جز پردازنده‌های خوب بازار هستند.

۳. آنلاک بودن

 از آنجایی که هیچ اپراتوری در ایران هنوز مودم ۵G معرفی نکرده است پس تمام مودم‌های نسل ۵ بازار ایران آنلاک هستند.

اما نکته‌ای که مهم است؛ برخی از مودم‌ها لاک اپراتورهای امارات و … بوده‌اند و بعدا آنلاک شده‌اند که این مودم‌ها همیشه خطر قفل شدن مجدد را خواهند داشت.

۴. سازنده مودم

قطعا برند تولید کننده مودم‌ها در انتخاب شما باید تاثیر گذار باشد. در دنیای تجهیزات مخابراتی معمولا هواوی بهترین کیفیت ساخت و پشتیبانی را ارائه می‌دهد و انتخاب حرفه‌ای هاست اما معمولا قیمت محصولات این برند نیز گران هستند. از طرفی شرکتی مانند نوکیا قطعا کیفیت ساخت بالاتری از مودم‌های گرین پکت و ZLT دارد.

اما در مجموع هر ۴ برندی که نام بردم کیفیت خوبی دارند و می‌توانید به آنها اعتماد کنید. ولی سعی کنید سراغ برندهای متفرقه‌ای که حتی نام برند روی مودم چاپ نشده است نروید. بطور مثال مودم‌هایی داریم که فقط یک نام مدل بر روی آنها هست و با قیمت گزاف فروش می‌روند.

۵. سالم بودن مودم

این یک مورد عجیب در لیست ما است ولی متاسفانه چون مودم‌های ۵G به صورت استوک وارد می‌شوند، سالم بودن و تمیز بودن آنها یکی از دلایل اصلی تفاوت قیمتی این مودم‌ها است. حتما توصیه می‌کنیم تا مودمی را از نزدیک ندیده‌اید و تست نکرده‌اید؛ آن را نخرید.

یا اینکه مودم را از فروشگاه معتبر و شناخته شده‌ای خریداری کنید؛ نه اینکه به یک کانال تلگرامی یا پیچ اینستاگرامی و یک شماره موبایل اطمینان کنید!

۶. قدرت آنتن‌دهی

 می‌دانیم که تعداد دکل ۵G در ایران کم است؛ پس باید سراغ مودمی بروید که آنتن‌دهی خوبی داشته باشد و ترجیح اصلی در این زمینه مودمی است که در خارج از خانه نصب بشود یا حداقل امکان نصب آنتن خارجی را داشته باشد.

۷. درگاه‌های ارتباطی

 وابسته به نوع کاربرد و نیازتان حتما به تعداد پورت شبکه و درگاه‌های ارتباط فیزیکی مودم دقت داشته باشید. از لحاظ وا‌ی‌فای نیز حداقل استاندارد وای‌فای ۶ بسیار مهم است.

۸. قیمت

 اصلی ترین عامل انتخاب یک مودم قطعا قیمت آن است. شما می‌توانید در بازار ایران از ۳ میلیون تومان تا ۳۰ میلیون تومان مودم ۵G پیدا کنید ولی توصیه ما این است که بیش از ۱۰ میلیون تومان برای یک مودم هزینه نکنید.

حال که از ضرورت خرید مودم ۵G و همچنین معیارهای انتخاب بهترین مودم ۵G آگاه شدیم؛ قصد داریم در رنج‌های قیمتی مختلف بهترین مودم‌ها را از نظر بنده نگارنده معرفی کنیم.

 قطعا با توجه به معیارهای بالا، مودم‌هایی خواهند بود که از نظر شما و طبق معیارهای شما، از انتخاب‌های ما بهتر هستند. بنابراین حتما در بخش نظرات، مودم مدنظر خود را معرفی کنید و دلیل اینکه از مودم‌های معرفی شده توسط ما بهتر هستند را نیز بیان کنید.

بهترین مودم ۵G بین ۳ تا ۵ میلیون تومان: ZLT X21 یا DU KJ33

اگر بخواهیم ارزان‌ترین مودم ۵G بازار را معرفی کنیم که کیفیت نسبتا مناسبی هم داشته باشد؛ قطعا ZLT X21 تنها گزینه‌ ما خواهد بود.

مودم ZLT X21
نمای جلویی مودم ZLT X21

مودم X21 بصورت استوک وارد ایران شده است. البته این مودم تحت اپراتور DU امارات با نام مدل KJ33 نیز موجود است که به لحاظ سخت افزاری کاملا مشابه هستند ولی به دلایلی در مودم KJ33 از قاب و طراحی مودم ZLT X20 استفاده شده است.

از نظر قیمت نیز مودم X21 و KJ33 مشابه هستند و فقط بحث سلیقه مطرح است چون هر دو مودم استوک هستند و همچنین هر دو مودم تحت اپراتور و آنلاک شده‌اند.

قیمت حدودی این مودم در بازار بین ۳ تا ۴ میلیون تومان متغیر است که وابسته به تمیزی ظاهری و همچنین داشتن کارتن یا نداشتن آن، قیمت متفاوت خواهد بود.

مشخصات مودم ZLT X21
مشخصات مودم ZLT X21

مودم زد ال تی X21 از فرکانس‌های رادیویی زیر ۶ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند و به وای‌فای دو بانده مجهز است. بزرگترین ضعف این مودم این است که از باند ۴۲ و اینترنت  TDLTE در ایران پشتیبانی نمی‌کند ولی از طرف دیگر تمام باندهای FD-LTE را پشتیبانی می‌کند.

از نظر بنده، عدم وجود باند ۴۲ در یک مودم ۵G به خودی خود یک ضعف بزرگ محسوب نمی‌شود. زیرا باند ۴۲ یک باند ۴G است و شما قصد خرید یک مودم ۵G را دارید.  باند ۴۲ در فرکانس ۳۵۰۰ مگاهرتز، قرار نیست برای نسل پنجم شبکه‌های موبایل استفاده شود پس دلیلی برای نگرانی وجود نخواهد داشت.

از لحاظ سخت‌افزاری، یک پردازنده دو هسته‌ای به نام UNISOC IVY510 با معماری ARM Cortex-A55 روی این مودم قرار داده شده است. این پردازنده اولین پردازنده نسل ۵ بود که اختصاصا برای مودم طراحی شده است.

 ۴ گیگابایت رم DDR3 و ۲ گیگابایت رام کمک می‌کنند تا سرعت پردازش این مودم بالا باشد. حداکثر سرعت دانلود این مودم ۲ گیگابیت بر ثانیه و آپلود ۱ گیگابیت بر ثانیه است. همچنین برای دانلود از MIMO4*4 و برای آپلود MIMO 2*2 استفاده می‌شود.

مودم زد ال تی X21 دارای ۴ درگاه شبکه LAN گیگابیتی است. از یک درگاه یو اس بی Type C در این مودم استفاده شده است که برای انتقال فایل نیست و برای دستگاه‌هایی است که درگاه لن ندارند.

 مودم ZLT X21
نمای پشتی مودم ZLT X21

ضعف دیگر این مودم در شبکه نسل چهارم است. جاییکه این مودم از رده LTE Cat 12 با حداکثر سرعت دانلود ۶۰۰ مگابیت و آپلود ۱۰۰ مگابیت است. این رده برای پردازنده‌ای که نسل پنجم را نیز پشتیبانی می‌کند کمی عجیب و ضعیف است.

 همچنین این مودم در LTE نیز از MIMO 2*2 سود می‌برد و حداکثر می‌تواند سه باند رادیویی را تجمیع فرکانس کند.

این مودم تمام باندهای مورد نیاز ایران غیر از باند ۴۲ را دارد که شامل باندهای زیر می‌شود:

۵G NR: N1/N3/N8/N28/N41/N77/N78/N79

۴G FDD: B1/B2/B3/B5/B7/B8/B20/B28A/B28

۴G TDD: B34/B38/B39/B40/B41

در وای‌فای، از استاندارد نوع ۸۰۲.۱۱AX پشتیبانی می‌کند و روی هر دو کانال رادیویی وای‌فای، دارای MIMO 2*2 به همراه ۲ آنتن داخلی است. در مجموع این مودم دارای ۸ آنتن داخلی برای دریافت سیگنال و همچنین وای‌فای است.

رابط کاربری این مودم بسیار کامل است و تمام امکانات حرفه‌ای مانند قفل دکل و باند را در اختیار شما قرار می‌دهد.

بهترین مودم ۵G بین ۵ تا ۷ میلیون تومان: ZLT X20

در بازه بین ۵ تا ۷ میلیون تومان هم مودم دیگری از شرکت STOZED داریم که تقریبا پرفروش ترین مودم ۵G حال حاضر بازار ایران است.

مودم ZLT X20 به دلیل فول باند بودن و همچنین پردازنده خوب، قطعا گزینه مناسبی برای خرید خواهد بود.

نمای جلویی مودم ZLT X20
نمای جلویی مودم ZLT X20

این مودم بصورت استوک و دست‌دوم یا حتی دست‌سوم از امارات و پاکستان وارد کشور می‌شود و مانند سایر مودم‌های استوک قیمت آن به تمیزی و انصاف فروشنده بستگی دارد ولی تقریبا بین ۶ تا ۷ میلیون تومان فروش می‌رود.

تراشه مرکزی این مودم کوالکام اسنپدراگون X55 است؛ این پردازنده معروف‌ترین پردازنده در بین مودم‌های ۵G این روزهای دنیا است که سرعت اینترنت بالا را برای شما تضمین می‌کند.

مشخصات سخت افزاری مودم ZLT X20
مشخصات مودم ZLT X20

۴ گیگابایت رم و ۴ گیگابایت حافظه فلش نیز پردازنده را همراهی می‌کنند تا خیال شما از قدرت دستگاهتان راحت باشد.

بیشینه سرعت دانلود این مودم روی شبکه‌های نسل پنجم به مرز ۲.۴ گیگابیت و آپلود ۱ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد. در نسل چهار اما سرعت دانلود حداکثر به ۱ گیگابیت بر ثانیه و آپلود ۲۰۰ مگابیت می‌رسد که نسبت به مودم X21 بسیار بهتر است.

در باندهای پشتیبانی شده می‌توان گفت فول باندترین مودم بازار ایران را شاهد هستیم. این مودم همه باندهایی که لازم داریم یا نداریم را پشتیبانی می‌کند و تا سالها خیال‌تان از بابت پشتیبانی از باندهای مختلف، راحت خواهد بود.

۵G NR FDD: N1/2/3/5/7/8/12/20/25/28/66/71

۵G NR TDD: N40/41/77/78/79

۴G LTE FDD: B1/2/3/4/5/7/8/12/13/14/17/18/19/20/25/26/28/29/30/66/71

۴G LTE TDD: B34/38/39/40/41/42/48

WCDMA/HSDPA/HSUPA: B1/2/3/4/5/6

یکی از مزایای بزرگ مودم X20، وای فای دو بانده ۸۰۲.۱۱ax یا WiFi 6 است. همچنین روی شبکه‌های ۵G و ۴G از فناوری MIMO 4*4 استفاده که بسیار مناسب است. این مودم از تجمیع ۳ فرکانس نیز پشتیبانی می‌کند.

نمای پشتی مودم ZLT X20
نمای پشتی مودم ZLT X20

مودم X20 دارای ۴ درگاه شبکه گیگابیتی، یک اسلات سیم کارت، یک درگاه USB 3.0، کلید ریست، کلید پاور، یک درگاه RJ11 برای تلفن و ورودی آداپتور برق است.

به لحاظ پنل کاربری این مودم با رمز سوپر ادمین عرضه می‌شود و می‌توان گفت پنل مودم‌های ZLT به لحاظ امکانات جز کامل‌ترین مودم‌های بازار هستند که امکانات حرفه‌ای مانند قفل باند و دکل را به راحتی در اختیار شما قرار می‌دهند.

بهترین مودم ۵G بین ۷ تا ۹ میلیون تومان: مودم نوکیا گیت وی ۳.۱ یا ۳.۲

اگر می‌خواهید ارزان‌ترین مودم ۵G را خریداری کنید که برند معروفی هم نیز داشته باشد؛ باید به سراغ سری مودم‌های گیت وی نوکیا بروید.

شرکت نوکیا چندین مدل مودم از جمله FastMile 5G Gateway 3.0 ،FastMile 5G Gateway 3.1 و FastMile 5G Gateway 3.2 را معرفی کرده است که همگی در بازار ایران موجود هستند ولی برای خرید توصیه می‌کنیم به سراغ ورژن ۳.۱ یا ۳.۲ این مودم بروید که مشخصات بهتری دارند و باندهای بیشتری را پشتیبانی می‌کنند.

نمای جلویی مودم FastMile 5G Gateway 3.2
نمای جلویی مودم FastMile 5G Gateway 3.2

قیمت مودم نوکیا گیت وی ۳.۱ یا ۳.۲ در بازار ایران بسیار عجیب است. تقریبا می‌توانید از ۷ تا ۱۴ میلیون تومان این مودم را پیدا کنید ولی قیمت اصلی این مودم در بازار بین ۸ تا ۹ میلیون تومان در حال نوسان است و بیشتر از این رقم‌ها برای این مودم هزینه نکنید.

مودم نوکیا ۳.۱ و ۳.۲ نیز مانند مودم ZLT X20 از چیپ‌ست پر قدرت کوالکام اسنپدراگون X55 استفاده می‌کند و احتمالا حداکثر سرعت دانلود این مودم روی شبکه‌های ۵G بین ۲.۵ تا ۳ گیگابیت در نوسان باشد. متاسفانه شرکت نوکیا سرعت رسمی را اعلام نکرده است.

نمای پشتی مودم FastMile 5G Gateway 3.2
نمای پشتی مودم FastMile 5G Gateway 3.2

این مودم نیز برای بازار ایران فول باند محسوب می‌شود و باندهای زیر را پشتیبانی می‌کند:

۵G NR: ۱, ۳, ۷, ۸, ۲۰, ۲۸, ۳۸, ۴۰, ۴۱, ۶۶, ۷۷, ۷۸

۴G LTE FDD:  ۱, ۲, ۳, ۴, ۵, ۷, ۸, ۱۲, ۲۰, ۲۵, ۲۸, ۳۲

۴G LTE TDD: ۳۸, ۴۰, ۴۱, ۴۲, ۶۶

تجمیع فرکانس نیز در این مودم به خوبی انجام می‌شود. این مودم روی شبکه‌های ۵G و ۴G از فناوری MIMO 4*4 استفاده می‌کند. در وای‌فای نیز دارای وای فای دو بانده با پشتیبانی از WiFi 6 است.

آنتن‌های مودم FastMile 5G Gateway 3.2
طراحی آنتن‌های مودم FastMile 5G Gateway 3.2

به لحاظ رابط کاربری مودم‌های نوکیا دارای رابط کاربری گرافیکی زیبایی هستند که البته در امکانات حرفه‌ای محدودیت‌هایی دارند. البته اخیر مودم‌های نوکیایی که در بازار ایران عرضه شده‌اند با رمز سوپر ادمین هستند که امکانات حرفه‌ای را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

 انتخاب جایگزین بازه ۷ تا ۹ میلیون تومان: مودم گرین پکت D5H

اگر به دنبال یک مودم ۵G با ظاهر خاص و جذاب می‌گردید که کیفیت مناسبی نیز داشته باشد پیشنهاد ما مودم گرین پکت D5H است که با قیمت حدودی ۸ میلیون تومان به فروش می‌رود.

این مودم نیز بصورت استوک و تحت اپراتورهای اتصالات عربستان و عمانتل وارد شده است که مودم هریک از این اپراتورها مزایا و معایبی دارند که در مطبی در آینده به آن خواهیم پرداخت.

مودم گرین پکت D5H
مودم گرین پکت D5H

اما بطور کلی، در این مودم از پردازنده مرکزی مدیاتک T750 استفاده شده است و بیشینه سرعت دانلود روی شبکه‌های ۵G به ۴.۶۷ گیگابیت و آپلود ۲.۵ گیگابیت می‌رسد. در شبکه‌های ۴G LTE اما حداکثر سرعت دانلود ۱.۶ گیگابیت با آپلود ۱۵۰ مگابیت است.

این مودم قرار بود تحت اپراتورهای ایرانسل و همراه اول نیز عرضه شود ولی تاکنون از عرضه این مودم در ایران خبری نبوده است. گرین پکت این مودم را در ۳ سری عرضه کرده است:

D5H-EA62: بالاترین مدل مودم ۵G این سری که دارای درگاه WAN با سرعت ۲.۵ گیگابیت، درگاه تلفن ثابت RJ11 برای VoIP و دو درگاه شبکه اترنت RJ45 گیگابیتی است. در وای‌فای نیز وای‌فای ۶ از نوع MIMO 4*4 در این مدل پشتیبانی می‌شود.

D5H-EA60: فقط دو درگاه شبکه اترنت RJ45 گیگابیتی دارد با وای‌فای ۶ از نوع MIMO 4*4 دارد.

D5H-EA20: این مدل هم دو درگاه RJ45 گیگابیتی دارد ولی وای فای این مدل نوع ۶ با MIMO 2*2 است که نسبت به سایر مدلهایش ضعیف‌تر است.

مودم گرین پکت D5H
مودم گرین پکت D5H تحت اپراتور عمانتل

باندهای فرکانسی مودم D5H به صورت زیر است که برای بازار ایران کاملا مناسب است.

۵G NR: n1/3/7/8/20/28/38/40/41/77/78
FDD LTE: B1/3/5/7/8/20/28
TDD LTE: ۳۸/۴۰/۴۱/۴۲/۴۳

 در وای‌فای نیز مودم گرین پکت از استاندارد ۸۰۲.۱۱ax و Wi-Fi 6 است که مشابه رقیبانش عمل می‌کند.

انتخاب جایگزین بازه ۷ تا ۹ میلیون تومان: مودم ZLT X28

اگر در بازه ۷ تا ۹ میلیون تومان بخواهید از سری مودم‌هایZLT مودمی را انتخاب کنید، پیشنهاد ما مودم ZLT X28 است. این مودم سخت‌افزاری کاملا مشابه با مودم گرین‌پکت D5H دارد ولی به لحاظ طراحی ظاهری و همچنین امکانات رابط کاربری تفاوت‌هایی دارد.

مودم X28 بصورت جعبه‌باز و استوک در بازار ایران بین ۷ تا ۸ میلیون تومان قابل خریداری است. در هنگام خرید این مودم حتما دقت کنید که ورژن‌های خاصی از این مودم قابلیت آنلاک نداشته و حتما توصیه می‌کنیم در هنگام خرید، با سیمکارت‌های مختلف ایرانی تست شود و بعد این مودم را خریداری فرمایید.

نمای جلوی مودم ZLT X28
نمای جلوی مودم ZLT X28

برخی از فروشنگان با اصلاح فریمور، امکان اپدیت و قفل شدن مجدد این مودم را از بین می‌برند که اقدامی بسیار مفید برای جلوگیری از قفل شدن مجدد این مودم است.

مودم X28 از چیپ‌ست پرقدرت مدیاتک  MTK T750 استفاده می‌کند که دقیقا مشابه با رقیب خود یعنی مودم  D5H است. ۸ گیگابایت رم و ۸ گیگابایت حافظه فلش باعث می‌شوند که این مودم بتواند با سرعت و کارایی بالایی عمل کند.

مشخصات مودم X28
مشخصات مودم X28

بیشینه سرعت دانلود مودم X28 روی شبکه‌های نسل پنجم به مرز ۴ گیگابیت و حداکثر سرعت آپلود به ۱ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد. روی ۴G نیز سرعت دانلود حداکثر به ۱.۶ گیگابیت بر ثانیه و آپلود ۲۰۰ مگابیت می‌رسد که اعداد خوبی هستند.

بر طبق ادعای شرکت سازنده، مودم X28 دارای ۱۲ آنتن داخلی است است که می‌توانند سیگنال شبکه را تقویت کنند. متاسفانه ین آنتن‌ها قابل جدا شدن نیستند و نمی‌توانند با آنتن‌های دیگری جایگزین شوند.

مودم X28 نیز مانند رقبای خود در این بازه قیمتی، تمام باندهای مورد نیاز کاربران در ایران را فراهم می‌کند. لیست باندهای این مودم را در زیر مشاهده می‌فرمایید:

۵G NR FDD: N1/3/5/7/8/20/28

۵G NR TDD: N38/40/41/77/78

۴G LTE FDD: B1/B3/B5/B7/B8/B20/B28/B32

۴G LTE TDD: B38/B40/B41/B42/B43

مودم X28 شبکه‌های Wi-Fi با فرکانس‌های ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز را پشتیبانی می‌کند و تا ۶۴ دستگاه به صورت همزمان به این دستگاه متصل می‌شوند.

نمای پشتی مودم X28
نمای پشتی مودم X28

همچنین این مودم از تجمیع ۳ فرکانس و  MIMO 4*4 نیز پشتیبانی می‌کند که برای رسیدن به سرعت‌های بالا ضرروی هستند.

به لحاظ پنل کاربری نیز این مودم مانند سایر مودم‌های ZLT بسیار کامل است و با رمز سوپر ادمین شما به تمام امکاناتی که یک کاربر حرفه‌ای نیاز دارد دسترسی خواهید داشت. بسیاری از کاربران، ZLT X28 را بهترین مودم ۵G زیر ۱۰ میلیون تومان می‌دانند.

انتخاب جایگزین بازه ۷ تا ۹ میلیون تومان: Aurora C082 5G

مودم Aurora C082 5G یک مودم آنلاک و استوک با کیفیت ساخت مناسب است که برخی از ویژگی‌های آن باعث شده است که در زمره بهترین مودم‌های بازار قرار بگیرد.

مودم Aurora C082
مودم Aurora C082

مهم‌ترین چیزی که در مورد مودم Aurora C082 5G دوست داریم پشتیبانی از آنتن خارجی است که در وضع بد آنتن‌دهی در ایران بسیار مفید است.

مودم Aurora C082 مانند خیلی دیگر از مودم‌هایی که این روزها می‌بینیم؛ از پردازنده Qualcomm x55 با یک گیگابایت حافظه رم استفاده می‌کند.

سرعت دانلود این مودم در نسل ۵ به بیش از ۴ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد و آپلود آن نیز عدد بسیار مناسب ۱.۲گیگابیت روی پهنای باند ۲۰۰ مگاهرتز است. در ۴G اما این مودم از رده CAT18 است.

مودم Aurora C082
مودم Aurora C082

همچنین وای‌فای این مودم از نسل ۶ است که خبر بسیار خوبیست. ۲ پورت لن، یک پورت LAN/WAN، یک درگاه VOIP و یک درگاه USB3 نیز درگاه‌های این مودم هستند که نسبت به رقبا، وجود USB را امری بسیار مثبت تلقی می‌کنیم.

درگاه‌های مودم Aurora C082
درگاه‌های مودم Aurora C082

این مودم باندهای فرکانسی زیر را در دسترس قرار می‌دهد:

۵G NR: n41/n78

LTE-FDD: B1/B3/B7/B8/B20/B28

LTE-TDD: B38/B40/B41/B42/B43

همانطور که مشخص است این مودم برای کار در شبکه ۴G ایران چه TD و چه FD هیچ مشکلی ندارد و تمام باندهای فرکانسی را پشتیبانی می‌کند.

در نسل پنجم نیز فعلا مشکلی نخواهید داشت ولی در آینده ممکن است برخی از باندها پشتیبانی نشوند.

بهترین مودم ۵G بالای ۹ میلیون تومان: مودم هواوی N5368 MAX

در بازه ۹ میلیون به بالا می‌توانید مودم‌های زیادی خصوصا از برند هواوی پیدا کنید که همگی بسیار خوب و با کیفیت هستند. ولی با اطمینان می‌گوییم بهترین مودم ۵G برای بازار فعلی ایران، مودم هواوی N5368 MAX است.

مودم هواوی N5368 MAX
مودم هواوی N5368 MAX

این مودم تمام خواسته‌هایی که از یک مودم ۵G حرفه‌ای دارید را برآورده می‌کند و در عین حال دارای قدرت دریافت سیگنال افسانه‌ای است. این قدرت دریافت سیگنال بالا در وضعیت پوشش شبکه ۵G ایران که بسیار ناقص است بسیار مفید خواهد بود.

تقریبا در شهرهای بزرگ ایران و در هر منطقه، یک دکل ۵G پیدا می‌شود و اگر مودم مودم هواوی N5368 MAX را در فضای بیرونی نصب کنید، به احتمال زیاد سیگنال را دریافت خواهد کرد و با کمترین میزان سیگنال سرعت بینظیری را ارائه خواهد داد.

این مودم نیز به مانند سایر مودم‌های موجود در لیست، بصورت استوک وارد بازار شده است و از آنجایی که این مودم در بیرون از منزل نصب می‌شود متاسفانه با توجه به آب و هوای بد امارات معمولا ظاهر این مودم‌ها بسیار رنگ و رو رفته شده‌اند که حس بدی را به خریدار منتقل می‌کند.

قیمت این مودم در بازار وابسته به موارد زیادی از جمله تمیزی، موجود بودن پایه‌های نصب اورجینال و از همه مهمتر وجود POE اورجینال است که وجود این موارد می‌توانند قیمت این دستگاه را تا ۱۵ میلیون تومان نیز بالا ببرند.

پردازنده این مودم Balong 5000 است که مربوط به سال ۲۰۱۹ می‌باشد ولی هنوز هم از بهترین چیپست‌های دنیای ۵G بشمار می‌رود.

نمای زیرین مودم هواوی N5368 MAX
نمای زیرین مودم هواوی N5368 MAX

این مودم نیز تمام باندهای موجود در ایران را پشتیبانی می‌کند. در زیر باندهای این مودم را مشاهده می‌فرمایید:

۵G NR: n78/n77/n41/n38

۴G LTE FDD: Band 1/Band 3/Band 7/Band 8/Band 20/Band 28

۴G LTE TDD: Band 38/Band 40/Band 41/Band 42/Band 43

یکی از بزرگترین مزیت‌های این مودم این است که هم بصورت داخلی و هم بصورت خارجی قابل نصب است. در واقع روی خود مودم وای‌فای داخلی دو بانده تعبیه شده است که اگر بخواهید در داخل خانه این مودم را نصب کنید شما را از خرید روتر بی نیاز خواهد کرد.

اما اگر این مودم را در خارج از خانه نصب کنید (ما هم توصیه می‌کنیم مودم در خارج خانه نصب شود) نیازمند روتری در خانه خواهید بود که اینترنت را دریافت کنید.

متعلقات مودم هواوی N5368 MAX
متعلقات مودم هواوی N5368 MAX ( بدون پایه‌های نصب )

این مودم در بدنه خود، یک شیار سیم‌کارت، یک درگاه اترنت LAN و یک درگاه ترکیبی LAN/Power دارد. یک کلید وای‌فای نیز روی این دستگاه قرار داده شده است تا در صورت نصب خارجی بتوانید وای‌فای  آن را خاموش کنید.

به لحاظ رابط کاربری نیز این مودم از رابط کاربری اصلی شرکت هواوی استفاده می‌کند که قطعا زیباترین و کامل‌ترین رابط کاربری دنیای مودم‌ها است و تقریبا نیاز هر کاربری را رفع می‌کند.

همچنین این مودم از اپلیکیشن‌های شخص ثالثی که برای مودم‌های هواوی طراحی شده‌اند هم پشتیبانی می‌کند که برای کاربران حرفه‌ای بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

انتخاب جایگزین بازه بالای ۹ میلیون تومان: مودم Telstra 5G

مودم Telstra 5G به تازگی وارد بازار کشور شده است و شاید نتوان آن را به سادگی پیدا کرد ولی قطعا مودمی بسیار شایسته برای حضور در لیست ماست.

مودم Telstra 5G
مودم Telstra 5G

مودم Telstra 5G با نام اصلی Arcadyan Telstra 5G Home Modem QWRT AW1000 یک مودم نسل پنجم با پشتیبانی از وای‌فای نسل ۶ است که با رابط کاربری QWRT عرضه شده است.

 مودم Telstra 5G از پردازنده Qualcomm x55 با ۱ گیگابایت حافظه رم استفاده می‌کند که گرچه سخت‌افزار بسیار خوبی است ولی نه برای مودمی در این رنج قیمت. به طور مثال مودم X20 با قیمت حدودی ۷ میلیون تومان در دسترس است که با همین سخت افزار عرضه شده است.

اما اگر سخت افزار را فراموش کنیم این مودم در بحث درگاه‌های ارتباطی، رقبای خود را به خاک و خون می‌کشد. جایی که این مودم از ۴ پورت لن گیگابیتی بهره می‌برد که با یک پورت WAN/LAN دو گیگابیتی تکمیل می‌شود.

بزرگترین نکته مثبت این مودم پشتیبانی از آنتن خارجی است که می‌تواند مزیت بسیار بزرگی را نسبت به سایر رقبایش ایجاد کند.

نمای پشتی و درگاه‌های مودمTelstra 5G
نمای پشتی و درگاه‌های مودمTelstra 5G

این پایان ماجرا نیست و یک پورت USB3 برای اشتراک فایل و همچنین یک پورت VOIP هم برای این مودم در نظر گرفته شده است.

در وای‌فای، این مودم از نسل ۶ است با استاندارد AX3600. حداکثر سرعت وای‌فای این مودم روی فرکانس ۵ گیگاهرتز ۱۳۰۰ مگابیت است و در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به ۶۰۰ مگابیت می‌رسد که بسیار مناسب است.

یکی دیگر از مزیت‌های این مودم نسبت به هر مودم دیگری، تعداد باند فرکانسی پشتیبانی شده است که تقریبا بی رقیب است.

۵G NR NSA: n1/n3/n5/n7/n8/n20/n28/n38/n40/n41/n77/n78/n79 n2/n5/n7/n12/n25/n41/n48/n66/n71/n77/n78

۵G NR SA: n1/n3/n5/n7/n8/n20/n28/n38/n40/n41/n77/n78/n79 n2/n5/n7/n12/n25/n41/n48/n66/n71/n77/n78

LTE-FDD: B1/B3/B5/B7/B8/B18/B19/B20/B26/B28/B32/B2/B4/B5/B7/B12/B13/B14/B17/B25/B26/B29/B30/B66/B71

LTE-TDD: B34/B38/39/B40/B41/B42/B43 B41/B42/B43/B48

همانطور که مشخص است این مودم برای کار در ایران کاملا مناسب است و به لحاظ باند فرکانسی به هیچ مشکلی بر نخواهید خورد.

جمع‌بندی و نتیجه گیری

از آنجایی که توسعه فیبر نوری در ایران به کندی انجام می‌گیرد و همچنین فناوری ۵G تا سالها ترند دنیای ارتباطات بی‌سیم خواهد بود، خرید یک مودم ۵G قطعا منطقی و عقلانی خواهد بود.

اگر بودجه مناسبی دارید و یک مودم کامل می‌خواهید، توصیه همیشگی ما مودم هواوی N5368 MAX است که واقعا یک غول به تمام معناست.

از طرفی هزینه بالا را برای یک مودم سیمکارتی استوک منطقی نمی‌دانیم و توصیه می‌کنیم بالای ۱۰ میلیون تومان هزینه برای یک مودم نپردازید.

همچنین همانطور که مشاهده کردید می‌توانید با ۳ میلیون تومان مودم X21 را خریداری فرمایید که از خیلی از مودم‌های ۴G نیز ارزان‌تر است و می‌توان گفت با خرید این مودم با یک تیر، دو نشان زده‌اید.

در نهایت، قطعا مودم‌های زیادی هستند که می‌توانستند در این لیست جای بگیرند. بطور مثال، مودم هواوی CPE Pro 2 نیز قطعا مودم خوبی است ولی به دلیل قیمت غیر منطقی از لیست ما خط خورد.

برای آشنایی با همه مودم‌های ۵G بازار ایران؛ مقاله زیر را نگاهی بیندازید:

نظر شما چیست؟ اگر مودمی می‌شناسید که از نگاه ما دور مانده است خوشحال می‌شوییم که در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

‫7 دیدگاه ها

  1. آقا امکانش هست یک تست پینگ و سرعت بین اینها بگذارید؟ واقعا برای تشخیص درست نیاز داریم و در اینترنت مقایسه مودم های ارزان راحت پیدا میشه ولی اینها خیر.

  2. الان بهترین مودم بیرونی هوآوی N5368 MAX هست؟ مودم بهتر و جدیدتری نداره؟ آیا مودم با آنت اختصاصی بیرونی بهتر نیست؟ یا همین خوبه؟

    1. سلام
      بهترین مودم بیرونی فعلا ۵۳۶۸ هواوی است که البته می‌توانید داخل خانه هم بگذارید و از بسیاری مودم‌های ۵G داخلی هم بهتر آنتن‌دهی و سرعت داشته و خوب جواب میدهد

  3. با سلام خدمت تیم حرفه ای شبکه چی،

    سوالی داشتم که فکر میکنم فقط جوابش رو میتونم از شما عزیزان بگیرم،
    ببینید، من اینترنت TD-LTE ایرانسل دارم با مودم های قدیمی همین شرکت، هدف از خرید مودم جدید در حال حاضر فقط دریافت سرعت بالاتر با تجمیع فرکانس روی TD-LTE هستش.
    با توجه به مقالات زیبای شما، همه مدل ها تقریبا توانایی تجمیع فرکانس رو نوشته بودین که دارند.
    برای قیمت گرفتن و خرید به فروشنده ای که تمامی مدل های توی مقالات رو تقریبا موجود داشت مراجعه کردم، به من گفتن تجمیع فرکانس برای TD-LTE روی همه این مودم ها وجود نداره، مثلا روی نوکیا ۳.۱ هست ولی روی ۳.۲ نیست،
    Aurora C082، Green Packet، ZLT X20, ZLT X28 هم گفتن تجمیع TD-LTE رو داره.
    حالا سوال بنده اینجاس که به چه مشخصه ای باید در مشخصات فنی یک مودم توجه کنم تا این موضوع رو خودم بفهمم؟
    مثلا یه خصوصیتی در نوکیا ۳.۱ وجود داره که تجمیع رو انجام میده اما ۳.۲ این کار رو نمیتونه انجام بده؟
    آیا علت سوپرادمین داشتن این مودم هاست ؟

    1. سلام دوست عزیز
      تجمیع فرکانس باند ۴۳ و TDLTE بیشتر به مشخصات تراشه مودم کار شده در محصول بستگی داره
      برخی تراشه‌ها از تجمیع TDLTE و دو باند ۴۳ پشتیبانی می‌کنند و حتی بیشتر و برخی دیگر نه؛ حالا ممکنه مودم خیلی گران و پرفروش و سریع باشه یا نه ارزان
      و اینکه باید دکل TDLTE در منطقه شما هم جواب بده و اجازه تجمیع فرکانس را بده و دو باند ۴۳ فعال داشته باشه

      1. بسیار ممنونم بابت پاسخ کامل و خوبتون،

        امکانش هست مدل تراشه هایی که این قابلیت رو دارند رو بفرمایید؟ آیا اسنپ دراگون X55 این قابلیت رو داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا