اپلیکیشن

معرفی اپلیکیشن: هواوی منیجر (HManager) برای مدیریت همه‌چیز مودم‌های هواوی

اپلیکیشن HManager امکانات و ویژگی‌های بسیار هیجان‌انگیزی دارد

بسیاری از کاربران با برنامه رسمی هواوی برای مدیریت مودم‌ها این شرکت آشنا هستند.  هواوی برنامه موبایل HiLink را برای مدیریت مودم‌ها از طریق اسمارت‌فون‌ها معرفی کرده است.

اما در اینترنت می‌توانید چندین اپلیکیشن شخص ثالث دیگر برای مدیریت مودم‌های هواوی روی اندروید پیدا کنید؛ اپ‌هایی که توسط افراد و به صورت داوطلبانه ساخته شده‌اند.

یکی از بهترین اپلیکیشن‌های موبایل شخص ثالث برای مودم‌های هواوی، برنامه Huawei manager یا به اختصار HManager است. برنامه‌ای که توسط فردی به نام «ناصر الانزی» به زبان عربی توسعه یافته و تا کنون به نسخه ۵ رسیده است.

اپ HManager روی گوگل‌پلی یا فروشگاه‌های معتبر و رسمی برنامه‌های اندروید نیست و شما باید فایل APK آن را دانلود و روی گوشی یا دستگاه اندرویدی خود نصب کنید. (ما برای راحتی خواننده‌ها، فایل APK این برنامه را در پایین برای دانلود قرار دادیم.)

برای اولین بار که اپلیکیشن HManager را نصب کردم؛ تصورم این بود که یک برنامه ساده نمایش اطلاعات مربوط به مودم است و مثلا، باند رادیویی موبایل متصل شده و پارامترهایی مانند RSRP و RSRQ و SINR و نظایر این‌ها را نمایش می‌دهد.

اپلیکیشن مودم هواوی

اما به تدریج در منوها و گزینه‌های مختلف مخفی شده در منوی همبرگری آن، امکاناتی یافتم که نشان می‌داد این برنامه چیزی فراتر از یک اپ ساده مدیریت مودم است. مثلا، توانستم تمام تنظیمات مربوط به وای‌فای هر دو باند رادیویی را بدون نیاز به پنل مودم دستکاری و دوباره پیکربندی کنم یا اینکه به اطلاعات کامل‌تری درباره مودم، دکل BTS اپراتور موبایل، فرکانس‌ها و وضعیت اینترنت و آنتن‌دهی برسم.

دو نکته مهم پیش از استفاده این برنامه؛ نخست وارد کردن آدرس IP پنل کاربری مودم یا همان آدرس IP گیت‌وی مودم هواوی و دیگری وارد کردن اطلاعات لاگین به پنل مدیریتی مودم هواوی یا اطلاعات ورود به پنل است.

باید این اطلاعات را حتما به این برنامه بدهید تا به طور کامل به مودم وصل شود و شروع به کار کند. برای وارد کردن این اطلاعات باید از آیکون‌ها گوشه بالا سمت راست صفحه استفاده کنید.

در صفحه اصلی اپلیکیشن HManager، اطلاعات مربوط به شبکه موبایل وصل شده را مشاهده می‌کنید. برای افرادی که مشتاق هستند؛ کلی اطلاعات جالب اینجا پیدا می‌شود. از مدل مودم تا شماره شناسه دکل موبایل BTS که به آن وصل شدید و اطلاعات اپراتور تا باندهای فرکانسی که مودم پشتیبانی می‌کند، پارامترهای کیفیت شبکه، پهنای‌باند فرکانس رادیویی شما، به کدام شبکه ۴G یا ۵G یا ۳G وصل هستید و …

اپلیکیشن مودم هواوی

همین صفحه اصلی برنامه HManager برای بسیاری از کاربران مودم‌های هواوی یک غنیمت بزرگ است. مثلا، ما با چند تست مودم در چندین نقطه خانه توانستم بهترین مکان از نظر آنتن‌دهی را پیدا کنم و با قرار دادن مودم در آن نقطه، سرعت و کیفیت اینترنتم را بهبود دهم.

در پایین صفحه، گزینه‌هایی برای انتخاب شبکه‌های موبایل و باندهای رادیویی هر شبکه مشاهده می‌کنیم. از طریق این گزینه‌ها می‌توانید مودم را روی یک فرکانس یا شبکه موبایل قفل کنید. مثلا، به مودم بگویید که فقط به شبکه‌های ۴G وصل شود یا هر شبکه‌ای یافت؛ به آن اتصال داشته باشد.

اپلیکیشن مودم هواوی

دو نکته مهم در ارتباط با همین بخش بگویم. نخست، حتما باید در انتها، گزینه Apply را بزنید تا تغییرات مورد نظر شما اعمال شوند.

نکته مهم دوم این است که اگر مودم هواوی شما آنلاک باشد و در پنل مدیریتی تحت وب آن اجازه دسترسی به باندهای فرکانسی و تغییر آن‌ها را بدهد؛ می‌توانید در اینجا و با استفاده از برنامه HManager، مودم را روی یک شبکه قفل کنید یا باند فرکانسی را تغییر داده یا چند باند فرکانسی را با هم ادغام کنید.

برای من که مودم ایرانسل FD-M60 لاک شده است؛ قابلیت انتخاب شبکه و باند رادیویی هست ولی وقتی کلید Apply را می‌زنم؛ پیغام خطا و عدم لاگین به پنل را نشان می‌دهد.

بخش‌های جذاب‌تر اپلیکیشن HManager در منوی همبرگری گوشه بالا سمت چپ (آیکون سه خط افقی) مخفی شدند.

اپلیکیشن مودم هواوی

شما در این منو می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره شبکه موبایل، مودم، IMEI و نسخه فریم‌ویر مودم و آدرس مک و اطلاعات دیگر به دست بیاورید.

اپلیکیشن مودم هواوی

همین‌طور، می‌توانید از طریق گزینه Wireless Settings سراغ تنظیمات وای‌فای و باندهای رادیویی و تغییر رمزعبور هر باند رادیویی یا فعال و غیرفعال کردن SSID هر باند بروید:

در بخش Advanced Wireless Settings هم می‌توانید پهنای‌باند هر باند رادیویی یا تنظیمات دیگر وای‌فای را انجام دهید:

اگر در پنل مودم هواوی شما، امکان دسترسی و دستکاری به باندهای رادیویی و آنتن‌ها را داشته باشید؛ می‌توانید از گزینه Antenna Settings سراغ تنظیمات آنتن بروید. این گزینه به ویژه برای زمانی که آنتن خارجی به مودم هواوی وصل کردید؛ بسیار مناسب است.

در مجموع، برنامه HManager گزینه‌های بسیار جذابی برای مدیریت و کنترل مودم هواوی و شبکه موبایل و وای‌فای روی گوشی تلفن همراه در اختیارتان قرار می‌دهد؛ به‌طوری‌که دیگر اصلا نیازی ندارید وارد پنل مدیریتی تحت وب مودم شوید که معمولا برای کاربران اینترنت سخت و دردسرآور است.

اگر یک مودم هواوی دارید و علاقه‌مند هستید اطلاعات بیشتری درباره آنتن‌دهی مودم، وضعیت اینترنت، باندهای رادیویی وصل شده و غیره به دست بیاورید یا اینکه فقط با گوشی موبایل اندرویدی خود، تنظیمات وای‌فای و مدیریت مودم را انجام دهید؛ فایل APK اپلیکیشن HManager را از روی لینک زیر دانلود و نصب کنید:

لینک دانلود اپلیکیشن HManager نسخه ۵.۰

منتظر نظرات و تجربه شما در استفاده از این اپلیکیشن مدیریت مودم‌های هواوی هستم!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. اول از همه تشکر میکنم از شما بابت اطلاعاتی که راجع به این نرم افزار در دسترس قرار دادین.من این نرم افزار رو روی گوشی خودم که پوکو ایکس ۳ پرو هست نصب کردم بعد از نصب ارور این که نرم افزار قدیمه میده و بعد از وارد شدن به برنامه و وارد کردن ایپی مودم و یوزرنیم و پسورد مودم با این که درست هستن پایین صفحه error میزنه رو تمام ورژن های این برنامه یعنی از این نسخه تا نسخه ۸ همین مشکل رو داره .میشه راهنمایی کنید.ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا