اپلیکیشن

اندازه‌گیری بهتر تاخیر اینترنت با برنامه Speedtest

ویژگی‌های جدید اپلیکیشن Speedtest: سه حالت پینگ و نقشه‌ها در نسخه iOS

شرکت Ookla نسخه جدیدی از اپلیکیشن Speedtest خود را با ویژگی‌های جدید منتشر کرد. اپلیکیشن Speedtest یکی از معتبرترین ابزارهای اندازه‌گیری سرعت اینترنت در دنیا است. در نسخه جدید برنامه Speedtest قابلیت پینگ از یک حالت به سه حالت افزایش پیدا کرده است تا کاربران بتوانند بهتر و دقیق‌تر، وضعیت اینترنت را بررسی کنید. همچنین، برای اولین بار، دسترسی به نقشه‌ها در نسخه iOS فراهم شده است.

دسترسی به نقشه‌های اپراتورها در نسخه iOS

پیش‌تر، نقشه‌ها فقط نسخه اندروید Speedtest قابل استفاده بودند ولی اکنون نسخه iOS این اپلیکیشن نیز مجهز به نقشه‌ها شده است. نقشه‌ها به شما کمک می‌کنند در یک نگاه متوجه شوید چه اپراتورهایی در منطقه شما دکل و آنتن BTS دارند و چه محدوده‌هایی را پوشش‌دهی می‌کنند و موانع و دلایل کاهش سرعت اینترنت چیست.

شرکت Ookla می‌گوید کاربران در سه حالت می‌توانند از نقشه‌ها در برنامه Speedtest استفاده کنند:

حالت نخست، زمانی است که می‌خواهید بررسی کنید کدام اپراتور در منطقه شما سرویس ۵G ارائه می‌دهد. حالت دوم، می‌توانید بررسی کنید در نقاط و منطقه‌هایی که برای پیاده‌روی، تفریح، کار و استراحت یا توقف می‌روید؛ چه اپراتورهایی بهتر سرویس می‌دهند و چه شبکه‌هایی در دسترس هستند.

با زدن روی برگه Maps و انتخاب یکی از اپراتورها، می‌توانید وضعیت آنتن‌دهی و سیگنال‌های شبکه‌های آن را مشاهده کرده و با سوایپ به سمت بالا، سراغ اپراتور دیگری بروید. همچنین، می‌توانید تفاوت سرعت تئوری گفته شده اپراتور را با سرعت عملی آن‌ها در یک نقطه مشاهده کنید. چون، معمولا شرکت‌ها سرعت‌های بیشتری برای تبلیغات و بازاریابی اعلام می‌کنند ولی سرعت‌های عملی شبکه موبایل آن‌ها، پایین‌تر است.

تاخیرهای واقعی‌تر

قطعا یکی از ویژگی‌های جدید و با ارزش برنامه Speedtest به افزایش حالت‌های تست پینگ اینترنت برمی‌گردد. معمولا، مردم دوست دارند سرعت آپلود و دانلود اینترنت را اندازه‌گیری کنند ولی یک پارامتر کلیدی دیگر در ارزابی وضعیت اتصال اینترنت دخیل است و آن پینگ یا تاخیر (latency) شبکه است. اینکه چقدر طول می‌کشد تا یک سرور به شما پاسخ بدهد.

تاخیر اینترنت
نسخه قدیمی برنامه اسپیدتست که فقط یک حالت پینگ نمایش می‌داد

تا کنون، برنامه اسپیدتست و البته غالب برنامه‌های تست سرعت اینترنت، یک پارمتر برای پینگ اعلام می‌کردند که می‌توانست گمراه‌کننده باشد. چون اگر در زمان تست، شبکه شلوغ‌تر باشد؛ پینگ افزایش پیدا می‌کند و اگر شبکه خلوت‌تر بوده است؛ تاخیر کمتری نشان می‌دهد.

اکنون، در اپلیکیشن اسپیدتست برای ارزیابی دقیق‌تر وضعیت تاخیر اینترنت، سه حالت مختلف پینگ افزوده شده است:

Idle Ping: پینگ بیکار یک تاخیر در شبکه را به کاربر نشان می‌دهد انگار اصلا شبکه در حال استفاده شدن نیست. یعنی حالتی که فقط شما به شبکه و اینترنت وصل هستید و دیگر هیچ کاربر دیگری از شبکه استفاده نمی‌کند.

Download Ping: پینگ دانلود، تاخیر شبکه را در زمانی نشان می‌دهد که شبکه در حال استفاده برای دانلود است و دانلودها روی تاخیر شبکه تاثیرگذار هستند. تصور کنید شما در حال استفاده از اینترنت هستید ولی یکی دیگر از اعضای خانواده در حال دانلود است؛ حالا پینگ دانلود شما چقدر است؟

Upload Ping: پینگ آپلود هم تاخیر شبکه در زمانی که در حال آپلود است را به شما نشان می‌دهد. مثلا، با یک دستگاه دارید فایل بزرگی را روی اینترنت آپلود می‌کنید و با دستگاه دیگر در حال وبگردی هستید.

Ookla می‌گوید این سه نوع تاخیر را برای اندازه‌گیری بهتر وضعیت اینترنت در سراسر جهان ارائه کردند تا کاربران دقیقا بدانند نقطه ضعف شبکه کجا است.

برای مشاهده حالت‌های مختلف تاخیر اینترنت، نیازی به کار خاصی نیست و همانند گذشته با انجام یک تست سرعت اینترنت در برنامه اسپیدتست، می‌توانید سه حالت تاخیر را مشاهده کنید.

مثلا، با تست‌هایی که ما با نسخه جدید Speedtest انجام دادیم؛ تاخیرهای به دست آماده در تصاویر بالا قابل مشاهده هستند. با دیدن این آمارها می‌توان فهمید که اینترنت ایرانسل برای دانلود بسیار بهتر از آپلود است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
9to5macmobilesyrup

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا