راهنمای خرید

کدام اینترنت برای آپلود با سرعت بالا مناسب است؟

اگر استفاده شما از اینترنت به گونه‌ای است که آپلودهای با حجم و سرعت بالا دارید؛ کدام نوع اینترنت برای شما مناسب است؟

داستان سرعت آپلود با داستان سرعت دانلود کاملا متفاوت است. شما همان‌قدر که سرعت دانلود دارید؛ لزوما نباید سرعت آپلود داشته باشید.

در بسیاری از فناوری‌ها و سرویس‌های اینترنتی سرعت آپلود بسیار پایین‌تر از سرعت دانلود است یا اینکه سرویس‌دهنده پهنای‌باند آپلود را بسته و کاهش داده است.

بیایید به سرعت اسمی دانلود و آپلود انواع اینترنت نگاهی بیندازیم:

اینترنت +ADSL2: حداکثر ۲ مگابیت بر ثانیه (عملا ۱.۵ مگابیت)

اینترنت VDSL: حداکثر ۱۶ مگابیت بر ثانیه 

اینترنت VDSL2: حداکثر ۵۰ مگابیت بر ثانیه

اینترنت موبایل با مودم Cat4: حداکثر ۵۰ مگابیت بر ثانیه

اینترنت موبایل با مودم Cat6: حداکثر ۵۰ مگابیت بر ثانیه

اینترنت موبایل با مودم Cat12: حداکثر ۵۰ مگابیت بر ثانیه

اینترنت موبایل با مودم Cat18: حداکثر ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه

اینترنت موبایل با مودم Cat20/21: حداکثر ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه

اینترنت فیبرنوری: ۵۰ مگابیت بر ثانیه

با نگاهی به وضعیت سرعت‌های آپلود بالا به خوبی مشخص می‌شود که کدام سرویس‌های اینترنت برای آپلودهای با حجم بالا بهتر هستند.

بهترین اینترنت برای آپلود

روی اینترنت ADSL در بهترین حالت سرعت آپلود به ۱.۵ مگابیت می‌رسد. در ایران این سرعت کمتر به دست آمده و عمدتا سرعت آپلود زیر ۱ مگابیت یا نهایتا ۱.۱ و ۱.۲ مگابیت است. پس، اینترنت ADSL برای کاربران نیازمند آپلودهای سریع اصلا مناسب نیست.

اینترنت موبایل سرعت آپلود نسبتا خوبی دارد و شما به راحتی می‌توانید سرعت‌هایی چند ۱۰ مگابیت را تجربه کنید ولی عمدتا اینترنت موبایل برای کارهای سنگین و پرحجم مناسب نیست و هزینه‌ زیادی دارد. برای کارهای ضروری و سریع و حجم پایین آپلود این نوع اینترنت عالی است:

بهترین اینترنت برای مصارف آپلود بالا سرویس‌های VDSL و FTTH هستند. انواع عکس و فیلم سرعت‌های تست گرفته شده توسط این اینترنت‌ها در ایران را می‌توانید روی اینترنت مشاهده کنید.

مثلا با اینترنت وی‌دی‌اس‌ال سرعت‌هایی نزدیک به ۳۰ مگابیت به ثبت رسیده است:

اگر به سرورهای خارجی برای تست وصل شده باشید؛ باز هم سرعت آپلود بالای ۱۰ مگابیت خواهد بود:

بنابراین، اگر نیاز به آپلود با سرعت بالا دارید؛ سراغ اینترنت‌های VDSL و فیبرنوری (FTTH) بروید و اگر به آن‌ها دسترسی ندارید؛ بهتر است از اینترنت موبایل ۴G استفاده کنید. حتی اینترنت TD-LTE هم سرعت آپلود بسیار بیشتری نسبت به ADSL دارد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا