راهنمای خرید

آیا خرید گوشی ۵G باعث افزایش سرعت اینترنت می‌شود؟

اسمارت‌فون‌های ۵G وارد بازار شدند و برخی مدل‌ها هم در ایران یافت می‌شوند یا به‌زودی به وفور پشت ویترین فروشگاه‌های موبایل‌فروشی یا فروشگاه‌های آنلاین دیده می‌شوند.

به همین خاطر این فرضیه در ذهن برخی مردم رفته است که خرید گوشی‌های ۵G می‌تواند سرعت اینترنت را افزایش دهد. برخی از کاربران هم این موضوع را از من سوال کردند و نظرم را خواستند.

درباره گوشی‌های ۵G باید چند نکته مهم را یادآوری کنم که عدم توجه به آن‌ها می‌تواند هزینه زیادی روی دست شما بگذارد بدون اینکه دستاوری برایتان داشته باشد:

۱- هنوز شبکه‌های موبایل ۵G در ایران راه‌اندازی نشدند. گوشی‌های ۵G در ایران هیچ شبکه ۵G برای اتصال به آن ندارند.

۲- غالب اسمارت‌فون‌های ۵G قابلیت اتصال به شبکه‌های ۴G و LTE را هم دارند. در کشورهایی که هنوز ۵G راه‌اندازی نشده است؛ کاربران می‌توانند به شبکه‌های ۴G وصل شوند.

۳- سرعت اینترنت گوشی‌های ۵G هنگامی که به شبکه ۴G وصل شده‌اند با گوشی‌های ۴G هیچ تفاوتی ندارد. همان مودم‌ها و همان سرعت‌ها و همان ارتباط. 

۴- قیمت گوشی‌های ۵G بسیار گران‌تر از گوشی‌های ۴G است در حالی‌که نمی‌توان از اصلی‌ترین قابلیت آن‌ها استفاده کرد.

خرید گوشی ۵G منطقی است؟

نکات بالا یک جمع‌بندی خوب به ما می‌دهند. خرید گوشی‌های ۵G در حال حاضر برای ایران منطقی نیست جز اینکه به خرید جدیدترین گوشی رده بالای سامسونگ یا هواوی علاقه داشته باشید.

خرید گوشی ۵G باعث نمی‌شود اینترنت بهتری در ایران داشته باشید و شاید تنها چند مکابیت سرعت بیشتری نصیب‌تان شود با پرداخت چند میلیون تومان پول بیشتر!

پیشنهادم این است که اگر واقعا می‌خواهید جدیدترین گوشی‌های پرچم‌دار برندها را خریداری کنید؛ مدل‌های ۴G این گوشی‌ها را بخرید تا هم پول کمتری بپردازید و هم دقیقا از تمام قابلیت‌ها و امکانات گوشی خود استفاده کنید.

البته، اگر به کشورهایی سفر می‌کنید که اینترنت ۵G دارند؛ شاید منطقی باشد که بخواهید یک گوشی فایوجی خریداری کنید و جزو اولین ایرانی‌هایی باشید که تجربه اتصال به ۵G دارند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام استاد
    من به دلیل علاقه زیادم به سرعت نت بالا دنبال جواب این پرسش میگردم که چطوری میتونم از نهایت قدرت نت ایرانسل بهره مند بشم(خط ثابت ندارم) هزینش هم برام مهم نیست
    ولی فقط میخوام در حد انچه هزینه میکنم کارایی ببینم
    پیشنهادتون چیه
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا