راهنمای خرید

نگو مودم بگو طلا: همزمان ویترین‌ها خالی از مودم و قیمت‌ها افزایش یافت

نگاهی به بخش مودم‌های ADSL سایت دیجی‌کالا بیندازید. جز سه الی چهار مدل مودم برند یوتل هیچ مودم دیگری برای فروش نیست و همه برچسب «ناموجود» خوردند.

در سایت‌های دیگر مودم ADSL و VDSL برای خرید موجود است ولی به قیمت‌هایی که بیشتر شبیه به سکه و دلار هستند. با افزایش دلار و کمبود موجودی مودم در انبارهای شرکت‌ها، اکنون شاهد افزایش دوباره قیمت‌های مودم هستیم.

صفحه مودم‌های ADSL در سایت دیجی‌کالا

به‌طوری‌که مودم‌های معمولی ADSL در بازار از ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشتند و مودم‌های رده بالا یا مودم‌هایی که در بازار پرفروش هستند؛ بیش از ۵۰۰ هزار تومان افزایش قیمت پیدا کردند.

افزایش دوباره قیمت‌ها در کمتر از ۶ ماه

اوایل امسال، یک بار دیگر شاهد افزایش قیمت مودم‌ها و روترها بودیم و اینکه هنوز ۶ ماهه نشده قیمت این کالاها دوباره افزایش ۲۰ الی ۳۰ درصدی پیدا کردند. در اوایل امسال، مودم‌های ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومانی به مرز ۷۰۰ و ۸۰۰ هزار تومان رسیدند و اکنون شاهدیم که ساده‌ترین مودم ADSL قیمتی نزدیک به ۱ میلیون تومان دارد.

صفحه مودم‌ها و تجهیزات شبکه سایت ایمالز

مودم ایرانسل TF-i60 تا ۳.۸۵۰.۰۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است.

مودم تی‌پی‌لینک VR400 از ۲.۳۵۰.۰۰۰ تومان هست تا ۲.۸۵۰.۰۰۰ تومان.

مودم ایرانسل GP2101 Plus ایرانسل قیمتی ۲.۳۰۰.۰۰۰ تومان یافته و مودم TD-i40 با قیمت ۱.۸۰۰.۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

مودم تی‌پی‌لینک TD-W9960 که برای چندین ماه قمیتی نزدیک به یک میلیون تومان داشت؛ اکنون با قیمت ۱.۳۵۰.۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

مودم‌ها در انبارها قایم شدند

بسیاری از فروشگاه‌ها، اجناس شبکه خود را ناموجود کرده و در انبارها نگه می‌دارند؛ چون می‌ترسند با فروش این مودم‌ها دیگر نتوانند هیچ مودم جایگزینی خریداری کنند. 

صفحه مودم‌ها و تجهیزات شبکه در سایت ایمالز

وضع آشفته و متلاطم بازار دلار و ارز هم روی این قضیه بی‌تاثیر نیست و بسیاری از فروشنده‌ها نمی‌دانند قیمت واقعی یک محصول چقدر است و باید به چه قیمتی به مشتری بدهند که ضرر نکنند.

متاسفانه در زمانی شاهد افزایش قیمت اینترنت ثابت و مودم‌های ADSL و ۴G هستیم که مدارس و دانشگاه‌ها آغاز شده و والدین واقعا بابت آموزش مجازی فرزندان خود تحت فشار هستند. 

صفحه تجهیزات شبکه در سایت مقداد آی‌تی

چند فرزند در یک خانه باید همزمان به اینترنت وصل شوند و از برنامه شاد یا ویدئوهای آموزشی آنلاین استفاده کنند. نیاز به مودم و روتر دارند و البته حجم اینترنت زیاد برای هر روز وصل شدن به شبکه‌های مجازی مشخص شده و دانلود ویدیوها و فایل‌ها!

ظاهرا هیچ نظارت و کنترلی هم در بازار نیست و هر فروشنده می‌تواند برای خودش یک قیمت تعیین کند. حتی با دلار ۲۷ هزار تومانی هم حساب کنیم؛ قیمت برخی از مودم‌ها بسیار بیشتر است.

نظرات خود درباره گرانی مودم‌های ADSL و ۴G در بازار را بنویسید. به نظر شما این افزایش قیمت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و مردم برای خرید مودم چه باید بکنند؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫5 دیدگاه ها

  1. سلام. بین مدل های زیر کدوم رو پیشنهاد میدید؟
    تی‌پی‌لینک TD-W۹۹۶۰
    تی‌پی‌لینک TD-W9970
    دی‌لینک DSL 224 New
    Zyxel VMG1312-T20B
    در ضمن مودم فعلی من یه تی پی لینک تک آنتنه قدیمیه، ولی چون دیگه عمرش رو کرده و جوابگوی اتصال ۵-۶ دستگاه همزمان نیست، تصمیم به تعویض گرفتم. خطم هم خیلی پایداری نداره. خلاصه مودمی بگید که در مقابل نویز و قطع و وصلی هم خوب باشه.
    لطفا به خاطر نوسان قیمت ترتیبش رو بگید و اگه گزینه بهتری هم توی این رنج هست بفرمائید.
    پیشاپیش از راهنمایی تون تشکر میکنم.

  2. چجوریه این مودم های utel با این که مثلا ایرانیه قیمتاشون با افزایش قیمت دلار به یک باره ۲ -۳ برابر میشه.همین مودم adsl تک انتش که هیچ قابلیتی نداره و مال عصر حجره ۵۵۰ تومانه ناقابله.و قابل توجیه نیست.به نظر شخص بنده ممنوع کردن واردات مودم به بهانه های مختلف نظیر عدم تخصیص ارز یا کرونا یا به بهانه حمایت از تولید یا بهتر مونتاژ داخلی بیشتر برای سودجویی افرادی هست که در راس امور قرار دارند و با حمایت از اقایون تاجر و بی عرضه سعی در پر کردن جیب خود را در شرایط تحریم دارند.و این مورد فقط به قیمت مودم مربوط نمی شود و کلا در تمام زمینه های مربوط به اینترنت مافیا هایی وجود دارند که بازار ان را کنترل می کنند و مسوولین ذی ربط تنها عروسک خیمه شب بازی هستند.
    در کشور ما چون رقابت سازنده ای میان شرکت ها وجود ندارد و بیشتر در زمینه دزدی از هم پیشی می گیرد و ان هم به دلیل نبود شرکت های مختلف قوی در عرصه تولید مودم یا سایر تجهیزات و ان هایی هم که هستند بیشتر مونتاژ یا امتیاز تولید ان محصول را از کشور سازنده دریافت می کنند.
    برای همین هر کاری دوست دارند انجام می دهند و باز خواستی هم وجود ندارد.در تمام دنیا هر سال شرکت ها سعی می کنند محصولات خود را به روز و قوی تر کنند ولی انگار گشور ما از این قاعده مثتثناست.اگر این طور نبود همچین مودم هایی با چنین قابلیت های فضایی در کشور ما یافت نمی شد.

  3. با توجه به مرقون به صرفه بودن اینترنت های سیم کارت نسبت به اینترنت مخابراتی ، مصرف مودم همراه بیشتر شده است و همینطور ممنوع شدن واردات مودم همراه و تولید آن توسط شرکت یوتل و هایپرسل ، مودم های یوتل و نزتک در بازار موجود می باشد که د رکنار افزایش قیمت ارز باعث تلاطم در این مدل دستگاهها شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا