راهنمای خرید

بهترین روترهای کنترل والدین در سال ۲۰۲۲

همچنان فرزندان خود را متصل نگه دارید اما امن و تحت کنترل

بهترین روترهای کنترل والدین به پدران و مادران این قدرت را می‌دهند که بتوانند فعالیت‌های آنلاین کودکان خود و همین‌طور مدت زمان اتصال آن‌ها به اینترنت را محدود و کنترل و مدیریت کنند.

وقتی سراغ قوی‌ترین ابزارهای کنترل والدین (parental control) می‌رویم به این خاطر است که می‌توانند به والدین اجازه دهند تا استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف را تنظیم کنند؛ فعالیت‌های آنلاین فرزندان را نظارت کنند و از کلمات کلیدی برای شناسایی محتوای مضر استفاده کنند.

سن فرزند شما، دسترسی به دستگاه‌های مختلف، شخصیت او و سایر موارد، همگی در نوع کنترل والدینی که نیاز دارید و باید روی روتر در دسترس باشد؛ نقش دارند. اگر چندین فرزند در سنین مختلف دارید؛ شاید به روتری نیاز پیدا کنید که اجازه می‌دهد چندین پروفایل مختلف روی کنترل والدین تعریف کرده و براساس سن و نیازهای هر فرزند، محتواها و زمان دسترسی را تنظیم کنید.

روترهای کنترل والدین می‌توانند با سایر نرم‌افزارهای کنترل والدین نیز سازگاری و هماهنگی داشته و به یک عنوان یک لایه محافظتی اضافه‌تر عمل کنند.

در ادامه، ۴ روتر وای‌فای ۶ نسل جدید معرفی خواهیم کرد که تقریبا بهترین ابزارهای کنترل والدین داخلی را دارند و هریک برای مدلی از خانواده و نیازهای اینترنت و وای‌فای مناسب هستند.

یک کنترل والدین روتر باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

هنگامی که سراغ خرید یک روتر برای استفاده از کنترل والدین می‌رویم؛ باید بدانیم دنبال چه ویژگی‌هایی هستیم. به زبان دیگر، بهترین روترهای کنترل والدین باید چه قابلیت‌ها و امکاناتی داشته باشند. چون امروزه، در پنل کاربری یا اپلیکیشن غالب روترها ابزاری به عنوان parental control دیده می‌شود ولی آیا این همان چیزی است که ما نیاز داریم؟

نکته نخستی که باید بدانید؛ اگر یک روتر بهترین ابزار کنترل والدین را هم داشته باشد ولی خود روتر سرعت و کیفیت اتصال خوبی ارائه ندهد؛ برای شما دردسرساز شده و در نهایت ناچار می‌شوید تنظیمات کنترل والدین را غیرفعال کنید. پس، در وهله اول باید دنبال یک روتر رده بالا و پرسرعت باشید.

در گام بعدی، نوع فیلترهای یک ابزار کنترل والدین، تنظیمات سفارشی‌سازی، تنظیمات محدودیت زمانی و سهولت در نصب و استفاده از کنترل والدین، اهمیت پیدا می‌کنند. ما این پارامترها را در ادامه به طور مختصر بیشتر توضیح می‌دهیم:

انواع فیلتر

بررسی کنید آیا این روتر کنترل والدین دارای فیلترهای محتوایی و فیلترهای پویا و هوشمند هست یا خیر. اگر کنترل والدین به شما اجازه دهد سایت‌ها را دسته‌ای فیلتر کنید بسیار بهتر از انتخاب دستی سایت‌ها و مسدودسازی آن‌ها است.

سفارشی‌سازی

آیا به شما اجازه می‌دهد پروفایل‌هایی مختلف برای هریک از فرزندان خود با تنظیمات متفاوتی بسازید و به آن‌ها اختصاص دهید؟ به شما اجازه می‌دهد براساس سن و نوع استفاده کودک از اینترنت، از فیلترهای مختلف استفاده کرده و تنظیمات سفارشی بهتری اعمال کنید؟

محدودیت‌های زمانی

آیا روتر و ابزار کنترل والدین به شما اجازه می‌دهد کاملا یک بازه زمانی برای استفاده فرزند از اینترنت تعریف کنید؟ تنظیمات و گزینه‌هایی برای محدودیت‌های زمانی پویا دارد و قابل نظارت هستند؟

سهولت در نصب و استفاده

شما یک مهندس کامپیوتر یا متخصص روتر نیستید؛ بنابراین باید تنظیمات نصب و استفاده از کنترل والدین تا حد امکان ساده و راحت باشند و بتوانید روی اپلیکیشن موبایل، آن‌ها را انجام دهید. این مورد بیشتر به خود روتر و شرکت سازنده مربوط می‌شود و کمتر متوجه ابزار کنترل والدین است ولی به هر حال، می‌تواند در استفاده مفید شما از یک ابزار کنترل والدین بسیار موثر باشد.

بهترین روترهای کنترل والدین در سال ۲۰۲۲

اگر می‌خواهید یک روتر با هدف استفاده از کنترل والدین بخرید؛ در روترهای وای فای ۶ جست‌وجو کنید که فعلا جریان اصلی بازار هستند. برندهای ایسوس و تی‌پی‌لینک معمولا پنل‌های کاربری و ابزارهای کنترل والدین خوبی دارند. در ادامه ۴ مدل روتر برای مصارف و کاربران مختلف معرفی می‌کنیم:

بهترین روتر کنترل والدین از هر نظر: تی پی لینک Archer AX50

روتر تی پی لینک AX3000

روتر TP-Link Archer AX-50 یک کنترل والدین بسیار قوی دارد و نصب آن ساده است؛ از انواع لینک‌های اگریکیشن پشتیبانی می‌کند؛ یک ابزار محافظت در برابر بدافزارها دارد و یکی از بهترین روترهای دارای کنترل والدین دنیا است.

مزایا

– یک ابزار دسترسی و محدودسازی زمان استفاده دارد

– کنترل والدین به طور پیش‌فرض تنظیم شده است

– تنظیمات کیفیت سرویس (QoS) به افزایش سرعت و کارایی روتر کمک می‌کنند

– یک نرم‌افزار ضدبدافزار دارد

معایب

– کارایی انتقال فایل این روتر چندان چشم‌گیر نیست

تی‌پی‌لینک AX50 حتی بدون ابزار کنترل والدین نیز یک روتر قدرتمند برای کاربران خانگی است. با این حال، وقتی ویژگی‌های امنیتی HomeCare تی‌پی‌لینک بدان افزوده شدند؛ به یک کیفیت بالاتر رسیده است. اگر یک اشتراک مدام‌العمر HomeCare را خریداری کنید؛ تقریبا هیچ چیز دیگری برای محافظت از شبکه و فرزندان و خانه خود نیاز ندارید.

کنترل والدین این روتر دارای تنظیمات از پیش تعریف شده برای کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگ‌سالان است. هر دسته تنظیمات پیش‌فرض دارای فیلترهایی برای سن، شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های قماربازی، اتاق‌های گفت‌وگو و غیره هستند.

والدین به سادگی و با مرور سابقه مرورها می‌توانند به سایت‌هایی که فرزندشان دسترسی داشته یا مدت زمان استفاده از اینترنت برسند. همین‌طور، می‌توانند محدودیت زمانی برای پروفایل‌ها ایجاد کنند. سرویس HomeCare تی‌پی‌لینک شامل یک ابزار ضد بدافزار نیز می‌شود که می‌تواند امنیت دستگاه‌های متصل به وای‌فای را تا حدودی تامین کند.

خود روتر تی پی لینک AX50 از استاندارد وای‌فای ۶ و سرعت کلی ۳ هزار مگابیت بر ثانیه برخوردار بوده و روی هر دو فرکانس وای‌فای یک سرعت بالا ارائه می‌دهد. با استفاده از سرویس QoS می‌توانید در بازی‌ها، استریم ویدئو و دیگر کاربردهای تخصصی پرترافیک اینترنت، به سرعت‌های بیشتری دسترسی پیدا کنید. چندین درگاه شبکه اترنت LAN گیگابیتی دارد و از link aggregation برای نگه داشتن سرعت در بالاترین سطح به هنگام استفاده زیاد سود می‌برد.

شاید بتوان گفت تنها نقطه ضعف این روتر به سرعت پایین انتقال فایل برمی‌گردد.

بهترین روتر کنترل والدین برای گیمینگ: ایسوس RT-AX88U

روتر ایسوس AX6000

این روتر یک کنترل والدین ساده از نظر استفاده دارد و در کنار گزینه‌ها و ویژگی‌های شتاب‌دهنده سرعت برای بازی‌ها، یکی از بهترین روترهای وای فای ۶ است که می‌توانید در سال ۲۰۲۲ خریداری کنید.

مزایا

– دسترسی آسان به کنترل والدین از طریق نرم‌افزار AiProtection

– ویژگی QoS بسیار قدرتمند

– کارایی بالا در هنگام مصارف سنگین مانند گیمینگ

معایب

– گران قیمت

ایسوس AX 6000 RT-AX88U یک روتر عالی برای بازی و بازی‌دوستان کامپیوتری است. در نرم‌افزار AiProtection که روی غالب روترهای رده بالای ایسوس یافت می‌شود؛ امکان دسترسی آسانی به کنترل والدین وجود دارد. این نرم‌افزار داخلی به والدین اجازه می‌دهد شبکه‌های اجتماعی را محدود کنند؛ محتواهای سرگرمی و رسانه‌ای را محدود و مسدود کنند و حتی سایت‌هایی که برای بازدید بزرگ‌سالان است را اجازه دسترسی ندهند. همه این کارها از طریق اپلیکیشن AiProtection انجام می‌شود؛ جایی که می‌توانید فهرست طولانی از تنظیمات و ویژگی‌ها برای یک روتر بیابید.

از نظر کارایی، روتر ایسوس RT-AX88U به یک کنترل QoS قوی مجهز است تا بتوانید تنظیمات روتر خود را به گونه‌ای انجام دهید که امنیت کودکان در اتصال‌های بی‌سیم نیز تامین شود. شما در پنل کاربری یا اپلیکیشن ایسوس می‌توانید ویژگی beamforming یا MU-MIMO را روشن کنید؛ چندین SSID تعریف کرده و یا پهنای‌باند کانال رادیویی را تغییر دهید. این روتر از دستیار صوتی الکسا پشتیبانی می‌کند و می‌توانید برخی از دستورات صوتی برای آن استفاده کنید.

تنها ضعف واقعی روتر RT-AX88U که شامل دیگر روترهای ایسوس هم می‌شود؛ قیمت بالای آن است. شما با یک روتر بسیار عالی برای گیمینگ و کارایی بالا برای هر نوع کاربردی روبرو هستید و یکی از بهترین روترها از نظر کنترل والدین مخصوص بازی است.

خرید روتر ایسوس RT-AX88U

بهترین روتر کنترل والدین برای مش وای‌فای: تی‌پی‌لینک Deco X20

روتر تی پی لینک Deco WiFi 6

شما در روتر Deco X20 نرم‌افزار HomeCare را با کنترل والدین روی بهترین روتر مش وای‌فای تی پی لینک دارید.

مزایا

– بیشترین محدوده پوشش‌دهی وای‌فای با حدود ۳۷۰ مترمربع

– تنظیم پروفایل، تنظیم بازه زمانی، سطوح مختلف فیلتر، مانیتورینگ دسترسی به سایت‌ها

– مجموعه نرم‌افزاری امنیتی چشم‌گیر

معایب

– عدم سرعت کافی برای خانه‌های هوشمند و ترافیک بازی و استریم

برای افرادی که دنبال یک راهکار مش وای‌فای برای خانه هستند ولی دوست دارند یک پنل کنترل والدین کامل و مجهز نیز داشته باشند؛ روتر تی‌پی‌لینک Deco X20 پیشنهاد می‌شود. این روتر می‌تواند بیش از ۳۷۰ مترمربع را زیر پوشش سیگنال‌های وای‌فای قوی خود ببرد و برای خانه‌هایی که دارای چندین دستگاه استریم‌کننده و گیمینگ سبک هستند؛ بسیار مناسب خواهد بود.

از نظر سرعت کارایی متوسط و رضایت‌بخشی دارد ولی به اندازه روتر ایسوس RT-AX88U سریع نیست. سیستم کنترل والدین آن در نرم‌افزار HomeCare گنجانده شده است و تقریبا شامل هر چیزی که انتظار دارید؛ می‌شود. از ست کردن پروفایل‌های مجزا برای هریک از اعضای خانواده از جمله کودکان، سطوح مختلف فیلترها، تعریف محدودیت‌های زمانی برای هریک از اعضای خانواده یا دستگاه‌ها، نظارت بر سایت‌هایی که باز می‌شوند و مورد بازدید قرار می‌گیرند به همراه ابزارهای امنیتی برای مقابله با حملات مخرب اینترنتی و مسدودسازی آن‌ها.

اگر دستگاه‌های هوشمند زیادی به روتر Deco X20 وصل کنید؛ احتمالا با کاهش سرعت روبرو شده و بزرگ‌ترین ضعف این دستگاه نمایان می‌شود.

بهترین روتر کنترل والدین از نظر قیمت: ایسوس RT-AX55

روتر ایسوس AX1800

یک روتر وای فای ۶ رده پایین با کنترل والدین خوب برای تنظیم روی دستگاه‌های خاص یا کل شبکه از شرکت ایسوس است.

مزایا

– تنظیم محدودیت دسترسی به اینترنت برای دستگاه‌هایی خاص یا کل شبکه

– سرعت مناسب به نسبت قیمت

– سازگاری با فناوری مش وای‌فای AiMesh ایسوس برای توسعه شبکه در محیط‌های بزرگ

معایب

– عدم قابلیت نصب روی دیوار

ایسوس AX1800 RT-AX55 یکی از معدود روترهای وای فای ۶ ارزان‌قیمت این برند است. به طور طبیعی، این روتر فاقد برخی از ویژگی‌های پیشرفته روترهای رده بالای ایسوس است ولی همچنان از یک پنل کنترل والدین نسبتا خوب برای محافظت از کودکان در برابر محتواهای ناخواسته سود می‌برد.

با استفاده از اپلیکیشن ASUS می‌توانید محدودیت زمانی تعریف کنید؛ وب‌سایت‌ها را برای دستگاه‌های خاصی مسدود کنید یا کنترل‌های خود را در سراسر شبکه اعمال کنید. اگر عضو سرویس‌های نرم‌افزاری ایسوس باشید؛ می‌توانید اشتراک مادام‌العمر ضد بدافزار یا امکان فیلترسازی وب‌سایت‌ها را هم داشته باشید.

این روتر با فناوری AiMesh ایسوس سازگار است و می‌توانید در شبکه‌های مش وای‌فای استفاده کنید. سرعت و کارایی روتر AX1800 RT-AX55 نسبتا خوب است و مصارف خانگی را جوابگو است.

خرید روتر ایسوس RT-AX55


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
futurism

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا