آموزش

چگونه پیش از خرید اینترنت و مودم از سرعت و کشش خط تلفن مطلع شویم؟

شاید برای شما هم این سوال پیش از ثبت‌نام برای اینترنت ADSL و حتی اینترنت VDSL مطرح شده باشد؟

اگر من هزینه اینترنت و مودم را بدهم ولی خط تلفن ثابت خانه کشش و کیفیت لازم را نداشته باشد و یک اینترنت ضعیف بدهد؛ چه باید کرد و چگونه جلوی ضرر را بگیرم؟ چگونه می‌توانم مطمئن شوم کشش خط تلفن ثابت برای اینترنت پرسرعت مناسب است و بعد اقدام به خرید اینترنت ADSL و مودم کنم؟

اگر قبلا روی خط تلفن ثابت اینترنت ADSL داشتید؛ معمولا می‌دانید کشش خط چقدر است و وضعیت نویز به چه شکلی است و حداکثر سرعت اینترنت شما چقدر خواهد بود!

ولی مشکل زمانی است که تازه برای اولین بار می‌خواهید روی خط تلفن ثابت خود یک اینترنت ADSL بگیرید. هزینه اینترنت و مودم هم این روزها بالا رفته و در کمترین حالت باید یک میلیون تومان برای خرید مودم ADSL و یک سرویس اینترنت کنار بگذارید.

حقیقت این است در اینترنت ADSL تا یک شرکت اینترنتی روی خط تلفن ثابت شما سرویسی نصب نکند یا اصطلاحا خط رانژه نشود؛ نمی‌توان با قاطعیت درباره کشش، نویز و کیفیت خط نظر داد و گفت حداکثر چه سرعتی را پوشش می‌دهد!

در اینترنت TD-LTE و بی‌سیم، برخی شرکت‌ها پیش از دادن سرویس اینترنت، کارشناس به محل اعزام می‌کنند تا کیفیت اینترنت و آنتن‌دهی بررسی شود. مثلا، شرکت مبین‌نت پیش از اینکه سرویس تی‌دی‌ال‌تی شما را برقرار کند؛ یک مامور به خانه شما ارسال کرده و ابتدا کیفیت آنتن‌دهی و کف و سقف سرعت اینترنت را بررسی می‌کنند و بعد به شما اینترنت و مودم را تحویل می‌دهند.

اما در ADSL و VDSL باید خط رانژه شود تا هم اپراتور شرکت اینترنتی و هم خود کاربر بتوانند کیفیت اینترنت را بررسی کنند.

با این تفاسیر، باز ذکر چند نکته خالی از لطف نیست:

۱- این روزها، شرکت‌های اینترنتی روی خط تلفن‌های ثابت حداقل می‌توانند سرویس اینترنت ۴ مگابیت بدهند. یعنی کشش خط‌های تلفن ثابت در بدترین حالت با تجهیزات مخابراتی باید سرعت ۴ مگابیت را بدهد. حتی می‌توان گفت بیش از ۶۰ درصد خط‌های تلفن ثابت کشش اینترنت ۸ مگابیت را هم دارند و فقط در سرویس اینترنت ۱۶ مگابیت کم می‌آورند. بنابراین، وقتی شما برای خرید اینترنت ADSL اقدام می‌کنید؛ باید مطمئن باشید حداقل می‌توانید یک سرویس اینترنت ۴ مگابیت بگیرید و اگر این‌طور نباشد؛ خود شرکت سرویس‌دهنده اینترنت نمی‌تواند چنین سرعتی بدهد.

۲- معمولا واحدهای آپارتمانی که در یک ساختمان و مجتمع هستند؛ کیفیت خط تلفن و کشش خط مشابه یا نزدیک به همی دارند. بنابراین، اگر بتوانید از همسایه‌ها یا دوستان نزدیک و هم ساختمان خود پرس‌وجو کنید؛ می‌توانید حدس بزنید وضعیت کیفیت خط شما چقدر است!

۳- مشترکانی از یک شرکت اینترنتی که روی یک کافوی مخابرات هستند؛ کیفیت خط نزدیک به همی خواهند داشت. اگر از اپراتورهای شرکت‌های اینترنتی بخواهید که وضعیت اینترنت خط تلفن ثابت شما را براساس مشترکان هم کافو گزارش دهد و آن‌ها صادق باشند؛ می‌توانید بفهمید اینترنتی با چه سرعتی دریافت خواهید کرد.

۴- اگر روی خط تلفن ثابت خودتان اینترنت دارید ولی مردد هستید با خرید مودم گران‌تر و قوی‌تری، سرعت اینترنت بالاتر می‌رود یا خیر؛ بهتر است یک مودم خوب و مدنظر از دوستان و فامیل بگیرید و برای چند ساعت روی خط تلفن ثابت خودتان استفاده کنید تا وضعیت و کیفیت اینترنت با مودم جدید مشخص شود.

۵- پیشنهاد بعدی این است که برای یک اینترنت ارزان‌قیمت و یک ماهه ثبت‌نام کنید و مودم دست دومی از بازار بخرید تا پس از رانژه شدن خط، کیفیت خط تلفن را بررسی کنید و در صورت مثبت بودن، پس از یک ماه سرویس اینترنت خود را ارتقا دهید. وقتی خط تلفن رانژه شده یا اینترنت روی خط تلفن قرار گرفت؛ می‌توانید از اپراتورهای شرکت اینترنتی بخواهید کیفیت خط را بررسی و به شما گزارش دهند یا اینکه خودتان وارد پنل مدیریتی شوید و کیفیت خط را با پارامترهایی مانند Data Rate Upstream و Status و Downstream و SNR بسنجید.

اگر کیفیت اینترنت پایین بود؛ چیز زیادی از دست ندادید و پس از یک ماه می‌توانید اینترنت را تمدید نکنید!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام.
    لطفا قسمت “کیفیت خط را با پارامترهایی مانند Data Rate Upstream و Status و Downstream و SNR بسنجید” و گزینه های گفته شده را بیشتر توضیح بدید. حداکثر سرعت پشتیبانی شده خط و سرعت اینترنتی که از طرف مخابرات ارائه شده و …. .

  2. سلام ارادت ایا راهی نداره که با لپ تاپ خودمون نستقیم بتونیم تست بگیریم ؟؟؟ برنامه ای دستور سی ام دی چیزی مننون ازتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا