آموزش

برای رایگان شدن اینترنت مصرفی اپلیکیشن شاد چه باید کرد؟

نه سیم‌کارت دانش‌آموزی نیاز دارید و نه تنظیمات خاصی روی گوشی موبایل یا لپ‌تاپ

والدین زیادی در واتساپ، تلگرام و اینستاگرام پیام می‌دهند که چگونه باید اینترنت رایگان اپلیکیشن شاد را فعال کنند. یکی می‌پرسد چگونه برای سیم‌کارت ایرانسل شاد را رایگان کند و دیگری می‌گوید تنظیمات رایتل برای اینترنت رایگان در شاد چیست؟ یا همراه اول چگونه به شاد اینترنت رایگان می‌دهد؟

پدر و مادر دیگری می‌پرسد آیا فقط اینترنت برنامه شاد در سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی رایگان است یا با سیم‌کارت‌های معمولی هم ترافیک مصرفی محاسبه نمی‌شود؟

شاد پلتفرم آموزش مجازی و آنلاین وزارت آموزش و پرورش برای مدارس است که از ابتدای همه‌گیری کرونا، راه‌اندازی شده و البته به تدریج دارد کامل‌تر می‌شود و اشکالات آن کمتر شده است.

آموزش و پرورش، همه مدارس را ملزم به استفاده از شاد می‌کند و معلمین باید لایوها و درس‌های خود را در شاد و گروه‌های مربوطه برگزار کنند و لذت دانش‌آموزان و والدین آن‌ها هم روزانه با برنامه شاد درگیر می‌شوند و چندین ساعت باید فرزند آن‌ها با اینترنت در شاد کلیپ ببیند یا تکالیف خود را بفرستد.

اینترنت شاد رایگان است

ابتدای مهر ماه، هم وزیر ارتباطات و هم وزیر آموزش و پرورش اعلام کردند که اینترنت و ترافیک برنامه شاد امسال تحصیلی نیز در همه پلتفرم‌ها رایگان است. وقتی صحبت از همه پلتفرم‌ها می‌شود؛ یعنی اگر شما از اینترنت موبایل برای اتصال به برنامه شاد استفاده کنید یا اینترنت ADSL و VDSL و FTTH فرقی نخواهد کرد و در هر نوع سرویس اینترنت و از هر اپراتور موبایل یا شرکت سرویس‌دهنده FCP، ترافیک مصرفی باید رایگان محاسبه شود.

اما آیا برای استفاده از اینترنت رایگان در شاد باید کار خاصی کرد؟ تنظیمات خاصی وارد گوشی موبایل یا لپ‌تاپ کرد؟ یا سیم‌کارت شاد و سیم‌کارت دانش‌آموزی خرید؟

جواب ساده و یک کلمه است: «جواب تمام پرسش‌های بالا خیر است.»

وقتی وزارت ارتباطات اعلام می‌کند ترافیک یک پلتفرم یا اپلیکیشن رایگان است؛ یعنی خود اپراتورها یا سرویس‌دهنده‌های اینترنت ترافیک مصرفی این برنامه را محاسبه نمی‌کنند و دیگر هیچ نیازی نیست که والدین یا دانش‌اموزان کاری برای رایگان شدن اینترنت انجام دهند.

برای اینکه خیالتان راحت شود که از هر دستگاهی، با هر سیم‌کارت یا مودمی به شاد وصل بشوید و هرچند ساعت مجبور باشید از آن استفاده کنید؛ هزینه‌ای برای شما ندارد؛ یک آزمایش ساده انجام دهید.

حجم مصرفی بسته اینترنت خود روی همراه اول یا ایرانسل یا رایتل یا شاتل موبایل و اگر ADSL استفاده می‌کنید؛ روی پنل سرویس‌دهنده اینترنت خود مشاهده و روی کاغذی یادداشت کنید.

حالا، پس از اینکه فرزند شما وارد شاد شد و مثلا از صبح تا ظهر در شاد کارهای خود را انجام داد؛ دوباره حجم مصرفی بسته اینترنت خود را ارزیابی کنید. خواهید دید که اصلا از آن کم نشده است یا اینکه ترافیک مصرفی اینترنت شاد محاسبه نشده است.

بنابراین، نباید فریب برخی مقالات یا تبلیغات درباره خرید سیم‌کارت دانش‌آموزی یا تنظیمات اینترنت رایگان برای برنامه شاد را بخورید.

برای استفاده از اینترنت رایگان در برنامه شاد به هیچ چیزی نیاز ندارید.

شما می‌توانید با همان سیم‌کارت معمولی گوشی خودتان وارد شاد شوید یا از اینترنت TD-LTE و ADSL هر شرکتی برای استفاده از شاد بهره ببرید و اصلا نگران هزینه اینترنت آن نباشید. تمام اپراتورها و شرکت‌های FCP نیز رسما اعلام کردند که هزینه اینترنت شاد را رایگان کردند.

اما اینکه روی کدام اینترنت، سرعت شاد بهتر است یا اینکه چه باید بکنیم که شاد سریع‌تر باشد؛ موضوع دیگری است که سعی می‌کنیم در مطلب دیگری به طور مفصل درباره آن صحبت کنیم. فقط اینجا می‌توان گفت هرچقدر اینترنت شما سریع‌تر باشد؛ در شاد مشکلات کمتری دارید.

چون چند میلیون دانش‌آموز همزمان از برنامه شاد استفاده می‌کنند و برای این پلتفرم هم که مستقیما با صوت و تصویر درگیر است؛ پهنای‌باند لازم اندیشیده نشده است؛ به طور طبیعی کند است؛ پس اگر شما هم اینترنت کندی داشته باشید؛ اذیت خواهید شد. می‌توانیم بگوییم در صورت امکان از اینترنت موبایل با سیم‌کارت ۴G استفاده کنید که این روزها هم در دسترس همه مردم (تقریبا) هست و هم سرعت بهتری نسبت به ADSL و TDLTE دارد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا