آموزش

چگونه تاریخچه یک روتر را پاک کنیم؟

چرا باید تاریخچه روتر را پاک کنیم و اگر این اتفاق نیفتد؛ چه مشکلاتی به وجود می‌آید

تعداد کمی از روترها یا مودم روترها به صورت واقعی، تاریخچه وبگردی و اینترنت شما را نگهداری می‌کنند. بسیاری از روتر، حداکثر آدرس IP سایت‌هایی که بازدید کردید را در تاریخچه خود ثبت می‌کنند.

روترهای معمولی و قدیمی که اصلا تاریخچه‌ای از وبگردی شما ندارند ولی در روترهای وای‌فای جدیدتر و به‌روزتر، می‌توانید تاریخچه روتر خود را پاک یا گزارش‌های سیستمی جمع‌آوری شده (system logs) را خالی کنید.

پاک کردن تاریخچه روتر ساده است و فقط با چند کلیک امکان‌پذیر است ولی باعث افزایش سرعت روتر یا مودم روتر شما می‌شود و حافظه بیشتری برای انجام عملیات‌ها آزاد خواهد کرد.

نکته مهم: روش پاک‌سازی تاریخچه روترها در مدل‌ها و برندهای مختلفی کمی متفاوت است ولی مفهومی کلی یکسان بوده و شما با یک آموزش ساده می‌توانید تاریخچه هر روتری را پاک کنید.

آموزش پاک‌سازی تاریخچه روتر

۱- از طریق مرورگر وب خود روی دسکتاپ یا موبایل وارد پنل کاربری روتر خود شوید:

۲- روی منو یا بخش Advanced یا نامی مشابه این کلیک کنید:

۳- روی گزینه System کلیک کنید:

۴- روی System Log بزنید (ممکن است در روتر شما گزینه‌ای به نام Administration یا History یا Logs باشد که مشابه یکدیگر هستند):

۵- روی گزینه Clear All یا Delete All بزنید:

۶- روی yes یا agree بزنید.

ممکن است برخی روترها به صورت آنی تاریخچه خود را پاک کنند و دیگر نیازی به پاک‌سازی هر چند وقت یک بار آن‌ها نیست.

۷- تاریخچه روتر شما پاک شده است. بهتر است هر چند وقتی یک بار این مراحل را طی کنید تا روتر شما نفسی بکشد.

آیا خاموش کردن روتر، تاریخچه را پاک می‌کند؟

این بستگی به روتر شما دارد. اکثر روترها تاریخچه گزارش‌های شما را ذخیره نمی‌کنند و بیشتر سعی دارند فایل‌های پیکربندی کلیدهای رمزعبور وای‌فای را نگه دارند تا وقتی روتر را دوباره وصل کردید؛ بتواند به درستی کار خودش را انجام دهد. این حرف به معنی خراب شدن روتر در صورت قطع برق آن نیست و یک روال کاملا طبیعی محسوب می‌شود.

اما برخی از روترهای پیشرفته و نسبتا جدید، تاریخچه گزارش‌های شما را پس از قطع برق نیز نگه می‌دارند. اگر برای شما این ویژگی اهمیت دارد؛ بهتر است در هنگام خرید روتر به آن توجه کنید. یک روش دیگر پاک کردن تمام تاریخچه گزارش‌ها و فعالیت‌های شما، ریست کردن روتر به تنظیمات کارخانه است.

روترها چه مدت زمانی تاریخچه را نگه می‌دارند؟

باز هم مدت زمانی که روتر تاریخچه گزارش‌های شما را نگه می‌دارد؛ بستگی به مدل و برند روتر دارد. اکثر روترها فقط گزارش‌های سیستم شما را با برخی از آدرس‌های IP وب‌سایت‌ها و سرویس‌هایی که بازدید کردید؛ در خود ذخیره می‌کند

روترهایی که تاریخچه را نگه می‌دارند؛ در پنل کاربری خود گزینه‌هایی برای ذخیره طولانی‌تر گزارش‌های لاگ سیستم دارند. این مدت زمان براساس نوع روتر می‌تواند از ساعت‌ها تا هفته‌ها یا حتی ماه‌ها متغیر باشد.

آیا باید تاریخچه روتر خود را حذف کنیم؟

به ندرت نیازی به پاک‌سازی تاریخچه روتر دارید. واقعا نیازی به حذف تاریخچه روتر نیست؛ مگر اینکه احساس کنید روتر شما کند شده است یا اینکه نگران هک شدن روتر و دسترسی دیگران به گزارش‌های سیستمی باشید. همین‌طور، زمانی که می‌خواهید روتر خود را به دیگران بفروشید؛ بهتر است تاریخچه روتر را پاک و حذف کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
lifewire

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا