آموزش

آیا اکستندرهای وای‌فای برای گیمینگ مناسب هستند؟

نکاتی که باید درباره گیمینگ و اکستندرهای وای‌فای بدانیم

اگر وای‌فای خانگی شما نمی‌تواند در تمام نقاط خانه، آنتن‌دهی و سرعت خوبی داشته باشد؛ ایده خوبی است از یک اکستندر یا تقویت‌کننده وای‌فای استفاده کرده تا بدون مشکل بتوانید بازی‌های آنلاین را استریم کنید.

اما آیا واقعا اکستندرهای وای‌فای برای گیمینگ کار می‌کنند؟ یعنی این‌قدر سرعت و آنتن‌دهی وای‌فای را تقویت خواهند کرد که بتوانید به طور بی‌سیم بازی کنید؟

در این مطلب، می‌خواهیم درباره همه‌چیز پیرامون اکستندرهای وای‌فای برای گیمینگ و اثربخشی آن‌ها هنگام بازی کردن صحبت کنیم:

آیا اکستندرهای وای‌فای برای گیمینگ کار می‌کنند؟

بله می‌توانیم از اکستندرهای وای‌فای برای گیمینگ استفاده کنیم ولی همیشه راه‌حلی ایده‌آل نیستند.

به طور کلی، انجام بازی‌های با وای‌فای به اندازه وصل کردن یک کنسول بازی یا پی‌سی به طور مستقیم به مودم یا روتر، موثر نیست. راه‌حل‌های اتصال کابلی دارای تاخیر کمتری هستند و معمولا سرعت بیشتری ارائه می‌دهند.

افزودن یک اکستندر وای‌فای به شبکه می‌تواند حتی تاخیر را افزایش دهد و عملکرد شبکه برای بازی‌های آنلاین را تحت تاثیر قرار دهد. تاخیر بیشتر در هنگام استفاده از یک توسعه‌دهنده وای‌فای رایج است؛ به‌ویژه اگر یک اکستندر ارزان‌قیمت و با کیفیت پایین تهیه کنید.

آیا اکستندرهای وای‌فای برای گیمینگ مضر هستند؟

نه لزوما؛ گاهی اوقات یک اکستندر وای‌فای تنها راه‌حل برای انجام بازی‌های آنلاین در یک خانه است. همه چیز به نحوه تنظیمات شبکه بستگی دارد و اینکه چه اکستندری نصب کردید.

اگر سرعت وای‌فای شما هنگام بازی‌های آنلاین بسیار کند باشد؛ اکستندرهای وای‌فای می‌توانند این تاخیر را بهتر کنند و سرعت و آنتن‌دهی وای‌فای بیشتر شود.

با این حال، برای بازی‌های سبک تیراندازی اول شخص یا بازی‌های سنگین و سریع، اکستندرهای وای‌فای گزینه خوبی نیستند. هرچه دستگاه‌های بیشتری به شبکه اضافه کنید؛ احتمال بیشتری وجود دارد که از تاخیر رنج ببرید و روی عملکرد شما در هنگام بازی کردن تاثیر بگذارد.

اکستندر وای‌فای برای گیمینگ
برای گیمینگ اکستندر وای‌فای قوی تهیه کنید

آیا اکستندرهای وای‌فای می‌توانند مشکل‌زا باشند؟

برخی از توسعه‌دهنده‌های وای‌فای می‌توانند هنگام بازی مشکل ایجاد کنند. به طور معمول، اکستندرهای وای‌فای ارزان‌قیمت و کم قدرت، برای گیمینگ ساخته نشده‌اند و توان ترافیک بازی‌های سریع را ندارند. بنابراین، می‌توانند روی زمان‌بندی‌ها و واکنش‌های شما هنگام بازی تاثیر منفی بگذارند.

علاوه بر این، اگر اکستندرهای وای‌فای به طور مطلوب نصب نشده باشند؛ ممکن است مشکلاتی در شبکه ایجاد کنند. در حالت ایده‌آل، اکستندر وای‌فای باید تا حد امکان نزدیک به مودم و روتر نصب شوند؛ اگرچه با توجه به اینکه قرار است دامنه وای‌فای افزایش پیدا کند؛ معقول نیست نزدیک به مودم و روتر نصب شوند.

ایده‌آل این است که یک اکستندر وای‌فای در زاویه دید روتر و بدون مانعی در میان آن‌ها نصب شود. اگر روتر بتواند امواج رادیویی را مستقیم و موثر برای اکستندر وای‌فای بفرستد؛ سرعت وای‌فای بهتر شده و تاخیر کمتر است ولی اگر بین اکستندر وای‌فای و روتر یا مودم چند اتاق یا طبقه ساختمان و موانع زیاد دیگری باشد؛ تاخیر بیشتر می‌شود و قدرت سیگنال‌ها به اندازه‌ای نیست که بتواند ترافیک گیمینگ شما را جواب بدهد.

همچنین، مهم است مطمئن شوید که وای‌فای توسط کاربران دیگر با دانلودهای زیاد یا ترافیک شلوغ، کند نشده باشد و تاخیر شبکه زیاد شود. هرچه  افراد بیشتری از شبکه شما استفاده کنند؛ احتمال کاهش سرعت بیشتر می‌شود. باید فراموش نکنیم که یک اکستندر وای‌فای به اندازه یک روتر قوی و کارآمد نیست!

آیا اکستندرهای وای‌فای برای برخی بازی‌ها خوب و برای برخی دیگر از بازی‌ها مضر است؟

به طور کلی، اکستندرهای وای‌فای برای بازی‌های کندتر مانند سری RPG یا بازی‌های نوبتی که نیاز به واکنش سریع ندارند؛ بهترین عملکرد را دارند.

انجام بازی‌های سریعی مانند فورتنایت یا بازی‌های تیراندازی اول شخص آنلاین با یک اکستندر وای‌فای مشکل است. می‌توانید چنین بازی‌هایی را هم با وای‌فای اکستندر انجام بدهید ولی احتمالا با تاخیرها و مشکلات سرعت مواجه خواهید شد.

آیا اکستندرهای وای‌فای کارایی متفاوتی دارند؟

اکستندرهای وای‌فای متفاوتی در بازار هست که قطعا می‌توانند کارایی‌های مختلفی در یک شبکه وای‌فای ایجاد کنند. برخی اکستندرهای وای‌فای ارزان‌قیمت و ساده هستند و فقط می‌توانند سیگنال‌های وای‌فای را برای چند متر تقویت کرده و به دستگاه شما برسانند.

برخی دیگر از اکستندرهای وای‌فای چند بانده و دارای آنتن خارجی هستند و به طور کلی می‌توانند همانند یک روتر بی‌سیم در شبکه وای‌فای عمل کنند. بنابراین بستگی زیادی دارد چه دستگاه توسعه‌دهنده وای‌فای در شبکه نصب کنید.

اگر واقعا می‌خواهید یک اکستندر وای‌فای را برای بازی‌های آنلاین استفاده کنید؛ بهتر است روی یک دستگاه اکستندر قوی و پیشرفته بازار سرمایه‌گذاری کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
lifewire

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا