آموزش

ترفندی ساده برای کاهش مصرف داده گوشی‌های اندرویدی

برای هر اپلیکیشن، دسترسی به اینترنت پس زمینه را مدیریت کنید

دستگاه‌های اندرویدی هر روز هوشمندتر و بهینه‌تر می‌شوند ولی این‌گونه نیست که همیشه بهترین راه‌حل را ارائه بدهند.

در حالی‌که همه کاربران به دنبال کاهش مصرف اینترنت گوشی‌های خود هستند؛ گاهی اوقات اپلیکیشن‌های موجود در اندروید از اتصال اینترنت داده و وای‌فای در پس‌زمینه برای به‌روزرسانی، صرفه‌جویی در زمان بارگیری و اجرا استفاده می‌کنند.

اگر فقط چند اپلیکیشن ضروری در پس‌زمینه مشغول استفاده از اینترنت باشند؛ شاید چندان مشکلی نباشد و مصرف داده آن‌ها زیاد نشود ولی وقتی ده‌ها اپلیکیشن غیرضروری و بدون استفاده در حال مصرف اینترنت و اتمام بسته‌های داده هستند؛ نیاز به مدیریت مصرف داده در گوشی‌های اندرویدی مطرح می‌شود.

برخی اوقات، مصرف اینترنت پس‌زمینه همین اپلیکیشن‌ها باعث می‌شود بسته اینترنت شما زود به زود تمام شده و از خودتان بپرسید که چرا هنوز چند گیگابایت دانلود یا مصرف داده نداشته‌اید؛ حجم بسته تمام شده و باید یک بسته جدید خریداری کنید.

شما در نسخه‌های اندروید جدید می‌توانید اپلیکیشن به اپلیکیشن، مصرف داده را مدیریت کرده و فقط به اپلیکیشن‌های ضروری و مهم و تاثیرگذار، اجازه دسترسی به اینترنت در پس‌زمینه و مصرف داده را بدهید.

چند روش برای فعال و غیر فعال کردن مصرف داده هر اپلیکیشن در اندروید وجود دارد. ساده‌ترین و سریع‌ترین روش، رفتن به مسیر Settings > Apps و انتخاب اپلیکیشنی است که می‌خواهید مصرف داده آن را در پس‌زمینه خاموش یا روشن کنید.

مدیریت مصرف داده اندروید

بعد از انتخاب اپلیکیشن، به بخش settings و بعد بخش Mobile data and wi-Fi بروید و سوئیچ گزینه Background data را روشن یا خاموش کنید.

برای هر اپلیکیشن می‌توانید این ترفند را تکرار کرده تا همه اپلیکیشن‌ها برای مصرف دیتا در پس‌زمینه مدیریت شده و دیگر به صورت بی‌برنامه و بی‌حساب و کتاب از اینترنت موبایل شما کسر نشود.

توجه کنید اگر این گزینه را در نسخه اندروید گوشی یا تبلت خود پیدا نکنید؛ احتمالا باید گزینه  Developer اندروید را فعال کنید. برای فعال کردن این ویژگی که اجازه می‌دهد به تنظیمات پیشرفته گوشی دسترسی داشته باشید؛ به مسیر Settings > About phone > Build number بروید و ۷ بار روی Build number ضربه زده و بعد پین کد یا الگوی رمزعبور خود را وارد کنید.

یک نکته دیگر هم که باید بدانید؛ وقتی Background data را برای یک اپلیکیشن خاموش می‌کنید؛ احتمالا دیگر اعلان‌های این برنامه را دریافت نکنید یا محدود شود و مانند گذشته اعلان‌های آن‌ها را مشاهده نکنید.

حتما وقت بگذارید و برای اپلیکیشن‌های مختلف، وضعیت دسترسی به اینترنت در پس‌زمینه را مدیریت کنید تا بتوانید از بسته اینترنت خود استفاده بهتری ببرید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا