آموزش

قابلیت WAN Aggregation چیست و چگونه باید آن را در روترها فعال کنیم؟

تفاوت WAN Aggregation با Link Aggregation چیست و کدام‌یک باعث افزایش سرعت کاربر می‌شود؟

اگر دنبال خرید مودم یا روتر گیمینگ و پرچم‌دار رفته باشید (برای مثال روترهای گران قیمت ایسوس)؛ احتمالا در ویژگی‌های این روترها با اصطلاحاتی مانند WAN Aggregation یا Link Aggregation یا Multi Gig برخورد کردید و برایتان سوال شده که دقیقا چه کار می‌کنند؟

آیا آن‌طور که در تبلیغات این شرکت‌ها ادعا می‌شود؛ سرعت اینترنت کاربر را دو برابر خواهند کرد؟ مثلا با خرید یک روتر که دارای قابلیت WAN Aggregation است و اتصال دو مودم به آن، سرعت اینترنت کاربر دو برابر می‌شود؟

قابلیت WAN Aggregation با Link Aggregation چه تفاوت‌هایی دارد و کدام‌یک باعث افزایش سرعت و کدام‌یک برای افزونگی و لود بالانسینگ است؟ مهم‌تر اینکه چگونه می‌توانیم این قابلیت‌ها را روی مودم یا روتر فعال کنیم؟

دو مزیت بزرگ Aggregation

برای برخی از کاربران یا شرکت‌های تجاری، اتصال اینترنت بسیار مهم و حیاتی است و تصور یک لحظه قطعی آن بسیار سخت است؛ چون باعث ضررهای هنگفتی به آن‌ها می‌شود یا محصولات و سرویس‌های یک شرکت را قطع می‌کند و باعث از بین رفتن قابلیت پشتیبانی به کاربران و مشتریان می‌شود.

در دنیا، کسب‌وکارهای زیادی هستند که دوست دارند هرچقدر که نیاز است؛ هزینه کنند ولی همیشه به اینترنت وصل باشند و از یک سرعت تضمین شده و قابلیت اطمینان بالا برخوردار گردند. معمولا اینجا است که پای فناوری‌های «تجمیع» یا Aggregation به شبکه و اینترنت باز می‌شود.

قابلیت WAN Aggregation چیست

معمولا در فناوری‌ها و تکنیک‌های Aggregation از دو شبکه یا اینترنت یا لینک موازی استفاده می‌شود. Aggregation دو مزیت بزرگ دارد: نخست، تضمین می‌کند شما همیشه به اینترنت وصل باشید. وقتی که یک اتصال اینترنت یا اتصال شبکه خراب می‌شود و از بین می‌رود یا قطع می‌شود؛ مطمئن هستید که هنوز یک اتصال اینترنت دیگر هست و می‌توانید به کارتان ادامه بدهید.

مزیت بزرگ دیگر Aggregation این است که به شما فرصتی برای افزایش کارایی و توان خروجی و سرعت می‌دهد. شما با تکنیک Aggregation می‌توانید پهنای‌باند بیشتری داشته باشید که در ادامه اشاره می‌کنیم همیشه این افزایش پهنای‌باند به افزایش سرعت ختم نمی‌شود. دو کاربرد ویژه Aggregation در مودم‌ها و روترها به WAN Aggregation و Link Aggregation ختم می‌شود که در ادامه توضیح می‌دهیم.

WAN Aggregation چیست؟

WAN یا Wide Area Network به شبکه‌های بزرگ و چند تکه پراکنده شده در نقاط مختلف گفته می‌شود. یک مثال بارز از شبکه‌های WAN، اینترنت است.

WAN aggregation تکنیک یا قابلیتی است که امکان اتصال دو اینترنت مجزا از طریق درگاه WAN را روی یک مودم یا روتر می‌دهد. به طور مثال، روتر BRT-AC828 دارای قابلیت WAN aggregation است. هر درگاه WAN روی این مودم از حداکثر سرعت ۱ گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. وقتی دو اتصال اینترنت به این روتر متصل می‌شود؛ اگر فرض کنیم هر اتصال حداکثر سرعت ۱ گیگابیتی دارد؛ اینترنت نهایی روی این روتر ۲ گیگابیتی خواهد بود.

قابلیت WAN Aggregation چیست

مزیت نخست و قابل لمس WAN aggregation این است که در کسب‌وکارها یا شرکت‌هایی که تعداد زیادی کاربر متصل به اینترنت دارند؛ پهنای‌باند کافی برای آن‌ها تامین می‌شود تا همه افراد بتوانند به طور راحتی از اینترنت استفاده کنند.

توجه کنید که در اینجا صرفا افزایش سرعت مدنظر نیست و بیشتر بحث توان خروجی و پهنای‌باند است. اگر در شبکه یک یا دو کاربر با ترافیک سنگین دارید؛ دیگر در هنگام مصرف اینترنت آن‌ها، سرعت اینترنت کاربران دیگر کاهش پیدا نمی‌کند.

مزیت دیگر WAN aggregation این است که اگر یکی از اتصال‌های اینترنت قطع شود؛ اتصال دیگر همچنان کار کرده و اینترنت برای کاربران در دسترس است تا شما فرصت داشته و مشکلات اتصال اینترنت قطع شده را برطرف کنید.

برای مثال، شما می‌توانید یک اتصال اینترنت فیبر نوری (FTTH) و یک اتصال اینترنت ۴G را به یک روتر با قابلیت ون اگریگیشن وصل کنید. در این صورت، اگر زمانی اینترنت FTTH قطع شود؛ اینترنت ۴G به عنوان پشتیبان کار خواهد کرد.

در WAN aggregation می‌توان به افزایش سرعت کاربر توجه کرد و تکنیکی است که روی سرعت کاربران تاثیرگذار است. بنابراین، کاربری که بخواهد سرعت اینترنت خود را افزایش دهد؛ می‌تواند از WAN aggregation استفاده کند.

Link Aggregation چیست؟

در Link Aggregation دو درگاه شبکه اترنت LAN گیگابیتی را با هم تجمیع می‌کنند تا به پهنای‌باند بیشتری برسند. در اینجا هم دو پورت یک گیگابیتی با هم تجمیع شده تا به پهنای‌باند ۲ گیگابیت برسیم.

فناوری پشت پرده Link Aggregation مشابه با WAN aggregation است ولی تفاوت اساسی این دو تکنیک در این است که Link Aggregation باعث افزایش دو برابری سرعت اینترنت یک کاربر مجزا نمی‌شود. در عوض، از پهنای‌باند اضافی برای متعادل کردن تقاضاهای کاربران دیگر استفاده می‌شود.

برای مثال، اگر دو یا چند نفر به طور همزمان می‌خواهند فایل‌های بزرگی را از روی اینترنت دانلود کنند؛ Link Aggregation باعث افزایش سرعت آن‌ها نمی‌شود بلکه اجازه می‌دهد هر فرد پهنای‌باند کافی برای دانلود فایل‌های خود را داشته باشد و باعث افت کارایی و توان خروجی کاربران دیگر در حین کار نشود.

Link Aggregation همان قابلیت افزونگی در WAN aggregation را نیز ارائه می‌دهد. یعنی اگر یکی از پورت‌ها خراب یا به هر دلیلی قطع شود؛ هنوز یک درگاه دیگر هست که به کارش ادامه دهد.

در Link aggregation باید دو پورت LAN با هم تجمیع یا aggregation شوند ولی در WAN aggregation همان‌طور که از نامش پیدا است؛ دو پورت WAN با هم تجمیع می‌شوند.

چه دستگاه‌هایی از WAN Aggregation پشتیبانی می‌کنند؟

هر دو فناوری Link Aggregation و WAN aggregation مبتنی بر پروتکل LACP (سرنام Link Aggregation Control Protocol) هستند و باید روتر یا مودم از این پروتکل پشتیبانی کند.

ایسوس در مستندات خود برای استفاده از WAN aggregation می‌گوید که باید حتما روترها از LACP-IEEE 802.3ad پشتیبانی کنند. همین‌طور، هر مودم یا روتری که دارای پروتکل LACP باشد را نمی‌توان برای WAN aggregation استفاده کرد و باید در سخت‌افزار روتر درگاه‌های LAN تعریف شده‌ای باشند که عملکرد WAN را بدهند.

قابلیت WAN Aggregation چیست

معمولا، برای بررسی پشتیبانی از WAN aggregation در یک مدل روتر یا مودم، باید به وب‌سایت شرکت سازنده آن مراجعه کرد و بررسی نمود که آیا در مشخصات و ویژگی‌های این محصول، پشتیبانی از WAN aggregation نوشته شده است یا خیر!

مثلا، ایسوس در سایت خود عنوان کرده است که روترهای GT-AX11000 و BRT-AC828 و TUF Gaming ax5400 و RT-AX82U و RT-AX86U و RT-AX88U و RT-AX92U از WAN aggregation پشتیبانی می‌کنند.

چگونه WAN aggregation را روی روتر فعال کنیم؟

مودم‌ها و روترها، دستورالعمل متفاوتی برای راه‌اندازی WAN aggregation دارند. بهترین راهنما، دفترچه‌های راهنمایی است که همراه با دستگاه به مشتری داده می‌شود.

مراحل راه‌اندازی WAN aggregation برای روترهای ایسوس به شرح زیر است:

۱- روی کامپیوتری که به روتر ایسوس وصل است؛ یک مرورگر وب باز کنید.

۲- آدرس IP پنل کاربری تحت وب روتر ایسوس یا آدرس http://router.asus.com را وارد مرورگر وب کرده و با نام کاربری و رمزعبور وارد شوید.

۳- از مسیر Advanced Settings > WAN> Internet Connection، قابلیت WAN Aggregation را از بخش Basic Config فعال کنید. برای این منظور باید دکمه دایره‌ای YES را در روبروی Enable WAN Aggregation را بزنید.

قابلیت WAN Aggregation چیست

۴- روی کلید Apply بزنید تا تغییرات در روتر اعمال شوند و قابلیت WAN Aggregation برای پورت‌ها راه‌اندازی شود.

۵- وارد پنل کاربری مودم خود شوید و پروتکل LACP-IEEE 802.3ad را فعال کنید (اگر شما فقط یک مودم روتر دارید؛ تمام تنظیمات باید روی همان یک دستگاه انجام شود).

۶- حالا باید روتر به مودم وصل شود. تصور کنید می‌خواهیم روتر RT-AX88U را به دو مودم وصل کنیم. برای این کار نیاز به دو کابل شبکه اترنت با حداقل سرعت ۱۰۰ مگابیت ولی در صورت امکان کابل ۱۰۰۰ مگابیت داریم.

۷- با کابل شبکه، پورت WAN روی روتر RT-AX88U را به پورت LAN روی مودم وصل کنید.

۸- پورت LAN شماره ۴ روتر RT-AX88U را هم به پورت LAN دیگری از مودم وصل کنید.

قابلیت WAN Aggregation چیست

۹- اگر همه‌چیز خوب پیش رفته باشد؛ باید در صفحه اصلی مودم‌های ایسوس و بخش Network Map، ببینید که قابلیت WAN Aggregation فعال شده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
ایسوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا