آموزش

۴ اشتباه وای فای که باید به هر قیمتی از آن‌ها اجتناب کنید

توصیه‌هایی که کارشناسان فنی به کاربران برای جلوگیری از تهدید داده‌های آن‌ها می‌دهند

احتمالا شما فقط یک بار سراغ تنظیمات وای فای رفتید و همان زمان نصب و راه‌اندازی مودم بوده است. پس از آن، دیگر همیشه با لمس یک کلید، به وای فای وصل می‌شوید و به فکر تنظیمات وای فای و روتر نیستید.

اما چند اشتباه ناآگاهانه می‌تواند وای فای شما را نابود کند؛ داده‌ها و امنیت حریم خصوصی شما را به خطر بیندازد و اینترنت برای شما یک تهدید شود.

کارشناسان فنی مختلفی در سایت‌هایی مانند Tech Detective رایج‌ترین اشتباهات وای فای را برشمرده و کاربران باید از آن‌ها اجتناب کنند. این اشتباهات، می‌توانند کارایی و سرعت وای فای شما را نیز در معرض خطر قرار دهند.

استفاده از وای فای عمومی

اشتباه وای فای

شاید هنگامی که در رستوران، کافی‌شاپ، هتل، فرودگاه و مرکز خرید هستید؛ ترجیح بدهید به جای استفاده از دیتای موبایل، به وای‌فای عمومی و رایگان وصل شوید.

در حالی‌که اتصال به وای‌فای عمومی می‌تواند هیجان‌انگیز و از نظر اقتصادی، به صرفه باشد ولی داده‌های شما را به شدت در معرض خطر قرار خواهد داد.

بیشتر بخوانید: ۴ ترفند موثر برای استفاده از وای‌فای عمومی سریع‌تر

همه کارشناسان درباره خطرات اتصال به وای فای عمومی و رایگان هشدار دادند و می‌گوید هکرها در وای فای عمومی، می‌توانند به آسانی، داده‌های تبادلی میان هر دستگاه و روتر وای فای را ردگیری و شنود کنند.

اگر ناچار هستید به وای‌فای عمومی وصل شوید و می‌خواهید برای طولانی‌مدت از آن استفاده کنید؛ بهتر است در این مدت، از وارد کردن هرگونه اطلاعات حساس مانند کارت‌های بانکی، ایمیل، رمزعبورهای اکانت‌های مختلف، آدرس خانه و … در مرورگر وب جلوگیری کنید.

استفاده از مودم همراه و جیبی به جای وای فای عمومی، راه‌حل دیگری برای دسترسی به اینترنت در بیرون از خانه است.

عدم به‌روزرسانی سیستم و اپلیکیشن‌ها

خطای اتصال وای فای

به‌روزرسانی‌ها معمولا برای رفع هرگونه مشکل امنیتی و کارایی سیستم‌ها و برنامه‌ها است. غالب اوقات، یک به‌روزرسانی به شما ویژگی‌های امنیتی جدیدی می‌دهند تا از اطلاعات شما محافظت کنند.

بیشتر بخوانید: راهنمای ساده به‌روزرسانی فریم‌ویر مودم و روتر

بنابراین، اگر مدتی است سیستم خود را به‌روزرسانی نکردید؛ فریم‌ویر روتر خود را ارتقا ندادید؛ از اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای قدیمی استفاده می‌کنید و اصلا به به‌روزرسانی‌های اهمیت نمی‌دهید؛ در معرض خطر هستید و بالاترین کارایی و سرعت را به دست نمی‌آورید.

اگر قابلیت به‌روزرسانی خودکار روتر یا مودم خود را فعال نکردید؛ حتما آن را همیشه فعال نگه دارید. همین‌طور، سعی کنید سیستم‌عامل ویندوز یا مک و نرم‌افزارهای خود را به‌روزرسانی کنید.

عدم تغییر تنظیمات روتر و مودم

مشکلات وای فای کاربران

مودم‌ها دارای تنظیمات پیش‌فرضی هستند که غالب اوقات هم توسط کاربران تغییر پیدا نمی‌کنند.

وقتی تنظیمات پیش‌فرض مودم یا روتر را تغییر نمی‌دهید؛ به هکرها و نفوذگران این پالس را می‌فرستید که بیایند و به راحتی به دستگاه شما دسترسی پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: ۴ تنظیمی که باید در هر مودم و روتری خاموش کنید

کارشناسان فنی می‌گویند همیشه پس از خرید یک مودم یا روتر جدید، باید سریعا رمزعبور پیش‌فرض و برخی تنظیمات اولیه را عوض کنید.

استفاده از رمز وای فای ساده

مشاهده رمز وای فای ذخیره شده

بزرگ‌ترین اشتباه وای فای، انتخاب رمزعبور ساده و قابل حدس است. رمزعبور آسان، می‌تواند وای فای شما را در معرض خطر هک قرار دهد و باعث کاهش سرعت اینترنت و مصرف زود بسته‌ها شود.

باید برای پسورد وای فای خود وقت بگذارید؛ یک رمز منحصربه‌فرد بسازید و از دسترس دیگران دور نگه دارید.

بیشتر بخوانید: ترفندی ساده برای یافتن رمزعبور هر روتر و مودم

یک پسورد وای فای باید شامل اعداد، حروف کوچک و بزرگ، کارکترها و علایم خاص باشد و شماره شناسنامه، شماره کد ملی، شماره کارت دانشجویی، پلاک خانه یا نام‌های قابل حدس نباشد.

بیشتر بخوانید: چگونه رمزعبور وای‌فای را هک کنیم؟

از انتخاب رمزعبوری مانند ۱۲۳۴۵۶ به شدت جلوگیری کنید.

کارشناسان فنی، از VPN به عنوان اشتباه بزرگ دیگری در وای فای نام می‌برند؛ البته نرم‌افزارهای VPN ناامن و غیر قابل اعتماد که خودشان یک تروجان و بدافزار هستند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
shefinds

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا