آموزش

مراحل ثبت دامنه ir

دامنه ir تنها دامین بین‌المللی کشور ایران است و باید در وب سایت ایرنیک ثبت شود. ایرنیک، به عنوان مرکز ثبت دامنه کشوری ایران ثبت دامنه‌های ir را برعهده دارد. شما برای خرید دامنه ir می‌توانید به صورت مستقیم از سایت ایرنیک و یا از شرکت‌های ارائه دهنده دامنه ir اقدام کنید. برای خرید دامنه با پسوندهای دیگر باید به سایت های دیگر مراجعه فرمایید و ارتباط با سایت ایرنیک نیاز نیست. ما در اینجا به طور کامل به مراحل ثبت دامنه به هر دو روش می‌پردازیم. پس تا انتها مطلب همراه ما باشید.

ثبت دامنه در سایت ایرنیک

در وب سایت ایرنیک شرایط و قوانین خاصی جهت ثبت دامنه‌های ir تعیین شده است. به همین دلیل تمام کاربرانی که قصد خرید و ثبت دامنه ملی را دارند، باید در این وب سایت عضو شوند و یک شناسه ایرنیک دریافت کنند. پس اولین قدم برای ثبت دامنه .ir، ایجاد یک شناسه کاربری در ایرنیک است.

تمامی پسوند های ملی نیاز به شناسه ایرنیک دارند!

یکی از موضوعات مهمی که خیلی از افراد آن را نمی‌دانند، این است که برای ثبت دامنه‌هایی متشکل از IR، مثل domain.net.ir و …، که اصطلاحاً به آن دامنه مرتبه سوم می‌گوییم، باید مثل ثبت دامنه ir یک شناسه حقوقی در ایرنیک برای خود ایجاد کنند.

چگونه شناسه ایرنیک ایجاد کنیم؟

  1. برای ایجاد شناسه کاربری در ایرنیک، ادرس https://www.nic.ir/ را در مرورگر خود وارد کرده و وارد وب سایت ایرنیک شوید. سپس در قسمت بالای صفحه در سمت چپ، روی گزینه ساختن شناسه کاربری از منو مشخصه‌های شناسه کلیک کنید.
  2. بعد از کلیک روی گزینه ساختن شناسه کاربری، صفحه جدیدی برای شما باز می‌شود که باید شروع به انجام مراحل آن کنید.

ثبت دامنه ir

در اینجا با توجه به دامنه‌ای که قصد خرید آن را دارید، روی تکمیل فرم و دریافت شناسه کلیک کرده و فرم مربوط به آن را تکمیل کنید. در اینجا ما چون قصد ثبت دامنه ir را برای استفاده شخصی داریم، روی گزینه شخص حقیقی کلیک کرده و وارد صفحه جدید می‌شویم.

  1. در این مرحله باید فرم ثبت نام را با توجه به اطلاعات شخصی خود تکمیل کنید.

آموزش ثبت دامنه ir

در اینجا لازم است تا تمامی اطلاعات شخصی خود را به همان صورت خواسته شده به زبان فارسی یا انگلیسی مانند نمونه متنی که برای شما در هر فیلد قرار داده شده است، تکمیل کنید. در ادامه به برخی از این فیلدها اشاره می‌کنیم.

  • رابط‌های مجازی

این بخش مربوط به کنترل دامنه است. در واقع در این قسمت شما صاحب امتیاز و رابط‌های دامنه را مشخص می‌کنید.

اگر روی گزینه “خودم” کلیک کنید، یعنی تنها خودتان با شناسه ایرنیک خود به دامنه دسترسی دارید اما اگر می‌خواهید این اجازه را به رابط‌های شخصی دیگر مانند نماینده‌های فروش ایرنیک بدهید، باید گزینه “آزاد برای نمایندگان فروش” را فعال کنید.

در این صورت تمام کارهایی مثل تمدید دامنه و … را می‌توانید به راحتی از طریق نمایندگان ایرنیک انجام داده و خودتان را دیگر درگیر این مسائل نکنید.

  • پرسش محرمانه

این قابلیت برای زمانی است که شما رمز عبور خود را برای ورود به شناسه ایرنیک فراموش کرده‌اید.

در این صورت برای بازیابی رمز عبور، می‌توانید از سوالی که در این بخش می‌نویسید، استفاده کنید. به طور مثال برای نمونه در این قسمت سوال What was the name of your first school مطرح شده است.

شما برای پاسخ به این سوال باید نام اولین مدرسه‌ خود را وارد کنید. پس اگر سوال این بخش را تغییر دادید، باید پاسخی متناسب با سوال را در فیلد بعدی قرار دهید. حتما این بخش را با دقت زیاد تکمیل کنید چون برای تغییر DNS ها به آن نیاز دارید.

  1. بعد از تکمیل تمامی اطلاعات در فرم، روی گزینه “بازنگری” کلیک کرده تا به مرحله بازنگری و امضا وارد شوید. در این صفحه یک بار دیگر تمامی اطلاعات خود را با دقت زیاد مطالعه کرده و در صورت نبود هیچ‌گونه مغایرتی، روی گزینه “موافقم، دریافت شناسه” کلیک کنید. کلیک روی این گزینه به معنای قبول تمامی شرایط و قوانین ایرنیک است.
  2. خب حالا شناسه ایرنیک شما با موفقیت ایجاد شد. در اینجا شناسه کاربری خود را که برای خرید و ثبت دامنه IR به آن نیاز دارید، می‌توانید ببینید.

فعال سازی دامنه ir

در ادامه اطلاعات ورود به ایرنیک از طریق ایمیل به شما ارسال می‌شود. خب در اینجا وارد ایمیل شده و به کمک نام کاربری و رمز عبور ارسال شده از سوی ایرنیک، روی گزینه ورود کلیک کرده و وارد سایت شوید.

خرید دامنه ir

  1. برای ثبت دامنه IR در سایت ایرنیک، بعد از ورود به حساب کاربری که در مراحل قبل موفق به ساخت آن شدیم، از قسمت دامنه‌ها روی گزینه ثبت دامنه کلیک می‌کنیم.
  2. پس از اینکه صفحه ثبت دامنه به شما نشان داده شد، باید مراحل خرید دامنه را ادامه دهید. در این صفحه لازم است تا شناسه کاربری و سایر اطلاعاتی که از شما می‌خواهد را تکمیل کرده و شروع به ثبت دامنه خود کنید.

توجه: دامنه ir حدود ۵ الی ۷ روز برای فعالسازی نیاز به زمان دارد.

ثبت دامنه از طریق نمایندگان فروش ایرنیک

برای این‌کار تنها کافیست در مرورگر خود، عبارت ثبت دامنه ir را سرچ کنید تا لیستی از شرکت‌هایی که اقدام به ثبت دامنه ملی می‌کنند، به شما نشان داده شود.

به این نکته توجه داشته باشید که در میان شرکت‌های مختلفی که وجود دارند، شرکتی را انتخاب کنید که معتبر است و سابقه چندین ساله در این زمینه دارد. برای این‌کار بهتر است با افراد با تجربه مشورت کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

خب هر شرکت ارائه دهنده خدمات ثبت دامنه ملی، مراحل مخصوص به خود را دارد که البته بیشتر این مراحل در همه شرکت‌ها، شبیه به هم هستند.

برای این‌کار تنها کافیست وارد سایت مورد نظر خود شده و وارد صفحه ثبت دامنه شوید.

سپس دامنه خود را وارد کنید تا استعلام وضعیت دامنه مشخص شود. در صورت آزاد بودن دامنه، اطلاعات تکمیلی را وارد کرده و پرداخت نهایی را انجام دهید. به همین راحتی شما موفق به ثبت دامنه ir شده‌اید!

راهنمای خرید و ثبت دامنه .ir | در ثبت دامنه ملی به چه نکاتی توجه کنیم؟

۱- نام دامنه خود را ساده و آسان انتخاب کنید

اولین گام برای خرید دامنه ir، انتخاب نامی مناسب است که بایستی دقت لازم را داشته باشید. داشتن نام دامنه‌ای که تلفظ راحت و املا آسانی داشته باشد، برای موفقیت در دنیای اینترنت، لازم و ضروری است. برای انتخاب دامنه به نکات زیر توجه کنید:

  • تا جایی‌که امکان دارد برای دامنه از عبارات مخفف استفاده نکنید.
  • دامنه خود را متناسب با برند و کسب و کار خود انتخاب کنید.
  • دامنه‌های طولانی و پیچیده را که چند املایی هستند، ممکن است کاربر را در هنگام سرچ در مرورگر، دچار اشتباه کند.
  • از اعداد و خط تیره در دامنه خود استفاده نکنید.

۲- بررسی آزاد بودن دامنه

یکی از نکات مهم در هنگام ثبت دامنه ir این است که آزاد بودن دامنه را بررسی کنید. یکی از شروط مهم در خرید و ثبت دامنه این است که دامنه توسط شرکت و یا برند دیگری به ثبت نرسیده باشد در غیر این صورت شما باید دامنه خود را تغییر دهید تا جایی‌که بعد از استعلام و تست آزاد بودن دامنه، اجازه ثبت دامنه به شما داده شود.

۳- از شرکت های مطمئن خریدار کنید

گزینه‌های زیادی برای ثبت دامنه وجود دارد اما اگر به اعتبار شرکتی که از آن خرید می‌کنید، توجه لازم را نداشته باشید، ممکن است در آینده با مشکلات زیادی مواجه شوید.

یکی از مهم‌ترین این نکات این است که دامنه‌ای که خریداری می‌کنید، حتما باید به نام شما ثبت شده باشد و یک پنل مدیریتی به شما اختصاص داده شود.

اگر برای ثبت دامنه ir در مرورگر، جست‌وجو کرده باشید حتما با شرکت‌هایی مواجه شده‌اید که با قیمت خیلی پایینی نسبت به سایر شرکت‌ها، این خدمات را ارائه می‌دهند.

اما گول این قیمت‌های خیلی پایین را نخورید چرا که به بهانه‌های مختلف مالکیت کامل دامنه را در اختیار شما قرار نمی‌دهند. این موضوع می‌تواند مشکلات مختلفی مانند تمدید، تغییر و حتی انتقال دامنه را برای شما به وجود آورد و منجر به هزینه‌های گزاف دیگری شود.

  • قوانین و شرایط تعیین شده از طرف شرکت ثبت کننده را مطالعه کنید چون شرایط شرکت‌های ارائه دهنده بایکدیگر متفاوت است. این موارد شامل قوانین انتقال، حقوق فروشنده و بند مالکیت می‌شود.
  • پشتیبانی؛ برخی از شرکت‌ها به صورت ۲۴ ساعته به مشتریان خود خدمات ارائه می‌دهند.

این موضوع تاثیر خیلی زیادی بر کسب‌وکار شما در فضای اینترنت دارد. متاسفانه شرکت‌هایی هستند که برای پاسخ به یک درخواست، باید یک هفته صبر کنید که این موضوع می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری را برای شما به وجود آورد.

  • حفاظت از حریم خصوصی؛ خیلی از افراد دوست دارند تا اطلاعات خود را به صورت خصوصی نگه دارند.

این مورد را بعضی از شرکت‌های ثبت دامنه به شما نمی‌دهند و حتی ممکن است اطلاعات شما را برای اهداف بازاریابی به شخص سوم بفروشند. پس شرایط خود را بررسی کرده و مطمئن باشید تا اطلاعات شخصی شما محرمانه باقی می‌ماند.

مزایای دامنه با پسوند .ir

  • هزینه خرید و ثبت این دامنه نسبت به دامنه‌های بین المللی، ارزان‌تر است.
  • امکان تحریم‌های بین المللی روی دامین شما دیگر وجود ندارد.
  • امکان کلاهبرداری و دزدیده شدن دامنه نزدیک به صفر است چرا که یک نهاد رسمی، کنترل دامنه ملی را برعهده دارد و برای ثبت و انتقال، مدارک زیادی را طلب می‌کند.
  • بسیاری از دامنه هایی که با پسوند com آزاد نیستند، با پسوند .ir آزاد بوده و می‌توانید اقدام به خرید آن کنید.

برای ثبت دامنه ir، داشتن شناسه ایرنیک لازم و ضروری است که دارای مراحل مختلفی است که ما در این مطلب به طور کامل به آن اشاره کردیم. امیدواریم از این مطلب نهایت بهره را برده باشید. از اینکه تا انتها همراه ما بودید، متشکریم.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا