آموزش

چگونه شبکه وای‌فای‌مان را از دیگران پنهان کنیم؟

یکی از روش‌های امن‌سازی وای‌فای؛ پنهان کردن نام شبکه یا SSID از دیگران است. یعنی دستگاه‌ها و افراد دیگر نتوانند وای‌فای شما را اسکن و پیدا کنند تا بخواهند بدان متصل شوند.

روترهای بی‌سیم و اکسس‌پوینت‌ها به طور خودکار نام شبکه وای‌فای یا SSID را به طور فراگیر نشان می‌دهند. وقتی یک دستگاه؛ شبکه‌های وای‌فای اطراف را اسکن کند؛ نام وای‌فای شما نیز نشان داده می‌شود.

حالا می‌توانید قابلیت نمایش SSID را در روتر بی‌سیم یا اکسس‌پوینت؛ غیرفعال کنید تا هیچ‌ فرد یا دستگاه دیگری نتواند بدان متصل شود ولی باید ابتدا مزایا و معایب این کار را بدانید.

مزایا و معایب پنهان‌سازی SSID

شاید بپرسید که منظورمان از نام شبکه وای‌فای یا SSID چیست؟ همان نامی که با دستگاه‌های موبایل و تبلت یا نوت‌بوک بدان متصل می‌شوید را نام وای‌فای یا SSID می‌گوییم.

دلیل ساده‌ای برای نمایش عمومی نام شبکه وای‌فای یا SSID وجود دارد: دستگاه‌ها و افراد دیگر بتوانند نام شبکه را دیده و بدان متصل شوند. اگر نام شبکه پنهان باشد؛ تنها افرادی که نام شبکه وای‌فای را بدانند و به طور دستی وارد کنند؛ می‌توانند به وای‌فای متصل شوند.

آشکارسازی SSID می‌تواند همسایگان و هکرها را ترغیب کند؛ به سوی وای‌فای شما سرازیر شوند و اگر یک رمزعبور قابل حدس تعریف کرده باشید یا تنها یک بار رمزعبور را بدان‌ها داده باشید؛ شبانه‌روز از وای‌فای شما استفاده می‌کنند.

کاربرانی را سراغ دارم که به خاطر همسایه‌های آشنا و تعارف‌بازی؛ ناچار هستند همیشه روتر خود را خاموش کنند!

به یاد داشته باشید که پنهان‌سازی SSID به تنهایی باعث امن شدن وای‌فای نمی‌شود. این‌طور نیست که ما SSID وای‌فای را غیرفعال کنیم و بعد دیگر انتظار داشته باشیم هیچ‌کسی به اینترنت بی‌سیم ما دسترسی پیدا نکند.

مثالی بزنم: شما وقتی از خانه خارج می‌شوید؛ درب خانه را قفل می‌کنید. اما قفل بودن درب خانه دلیل امن بودن خانه از سرقت نمی‌شود چون ممکن است یک دزد بتواند قفل درب را شکسته یا از طریق دیگری مانند پنجره وارد خانه شود.

بنابراین؛ برای امن‌سازی وای‌فای فقط به پنهان‌سازی SSID بسنده نکنید! ده‌ها ابزار رایگان روی اینترنت هست که می‌تواند شبکه‌های وای‌فای یا SSID پنهان را پیدا و اسکن کند.

چگونه یک SSID را روی شبکه وای‌فای پنهان کنیم؟

برای پنهان کردن نام وای‌فای یا SSID باید وارد پنل مدیریتی روتر بی‌سیم یا اکسس‌پوینت خود شوید. معمولا این قابلیت به نام SSID Broadcast شناخته می‌شود. 

این قابلیت را می‌توانید در صفحه‌ای به همین نام یا در بخش تنظیمات شبکه وای‌فای مشاهده کنید. این قابلیت به طور پیش‌فرض روی Enable تنظیم شده است که شما باید آن را به Disable تغییر دهید و تغییرات را ذخیره کنید.

در بسیاری از دفترچه راهنماهای روترهای بی‌سیم؛ نحوه غیرفعال‌سازی قابلیت SSID Broadcast آموزش داده شده است. همچنین؛ می‌توانید با مراجعه به سایت شرکت سازنده روتر خود؛ تنظیمات دقیق مربوط به غیرفعال‌سازی SSID Broadcast را مشاهده کنید.

چگونه به یک وای‌فای با SSID پنهان متصل شویم؟

همان‌طور که گفتیم؛ وقتی SSID یک وای‌فای را پنهان می‌کنیم؛ دیگر هنگام اسکن یا فعال کردن وای‌فای گوشی و تبلت مشاهده نمی‌شود. برای اولین بار؛ باید نام شبکه و رمزعبور را به طور دستی وارد کنید و به وای‌فای متصل شوید. 

پس از آن؛ دستگاه می‌تواند این اطلاعات را ذخیره کند و در دفعات بعدی به طور خودکار به وای‌فای متصل شود. معمولا افرادی SSID وای‌فای را غیرفعال می‌کنند که فقط خودشان یا حداکثر یکی دو نفر دیگر از وای‌فای استفاده می‌کنند. اگر یک وای‌فای را ده‌ها کاربر استفاده می‌کنند؛ بهتر است SSID را پنهان نکنید چون تمام روز باید مشغول وارد کردن دستی نام شبکه و رمزعبور باشید!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا