اخبار ایران

تولید انبوه مودم ۵G ایرانی پیش از پایان سال ۹۹

چندین شرکت در حال انتقال دانش تولید مودم ۵G به داخل کشور هستند.

وزارت ارتباطات روی تولید مودم‌های نسل پنجم در داخل کشور برنامه‌ریزی کرده و حتی نمونه اولیه آن‌ها آماده شده است. این وزارت‌خانه امیدوار است تا پیش از پایان سال ۱۳۹۹ بتواند اولین خط تولید مودم ۵G داخلی را راه‌اندازی کند.

ستار هاشمی، معاون وزیر ارتباطات با بیان موارد فوق، تاکید می‌کند این مودم‌های ۵G برای مصارف درون خانه یا کاربر نهایی نیستند بلکه قرار است فناوری و اینترنت ۵G را به صورت خدمات اینترنت بی‌سیم ثابت (Fixed Wireless Access) یا FWA در مناطق پر جمعیت و پر تراکم ارائه دهند.

در تمام دنیا مرسوم است که از خدمات FWA برای مناطق پر جمعیت استفاده شود. در این مناطق که امکان عرضه اینترنت ثابت پرسرعت یا اینترنت ۴G نیست؛ اینترنت ثابت بی‌سیم ارائه می‌شود تا کاربران با اتصالات انبوه بتوانند به اینترنت وصل شوند.

ستار هاشمی در این رابطه می‌گوید: «از این رو ما نیز قصدمان این است که در گام نخست از ظرفیت ۵G برای اتصالات انبوه در مناطقی که امکان ارائه سرویس با کیفیت مناسب در نسل چهارم (۴G) وجود ندارد، استفاده کنیم.»

دلیل رفتن سراغ مودم‌های ۵G مناسب سرویس FWA نیز ضریب نفوذ پایین گوشی‌های ۵G در میان مردم است که فقط هم محدود به کشور ایران نیست.

بسیاری از مردم فعلا گوشی ۵G ندارند و پیش‌بینی می‌شود تا سال‌های متمادی چنین گوشی‌هایی به دست‌شان نرسد. بنابراین؛ برای اتصال کاربران خانگی به اینترنت ۵G، یکی از روش‌ها ایجاد نقاط FWA یا ارائه‌دهنده اینترنت ثابت بی‌سیم است.

مودم‌های ۵G که قرار است شرکت‌های ایرانی تولید کنند و هفته پیش هم وزیر ارتباطات اشاره‌ای به آن‌ها کرد؛ مودم‌های هات‌اسپات خارج از خانه و فضای بازی هستند که قابلیت اتصال صدها دستگاه به آن‌ها و ارائه اینترنت با سرعت و پهنای‌باند مناسب را دارند.

در واقع، تولید مودم ۵G برای سرویس‌های FWA یک روش توسعه نشل پنجم شبکه‌های بی‌سیم است.

معاون وزیر ارتباطات می‌گوید چندین شرکت در داخل ایران دانش تولید مودم را دارند و اکنون در حال کار و انتقال دانش این مودم‌ها به داخل کشور هستند. همان‌طور که اشاره شد؛ قرار است تا پیش از پایان سال ۹۹ خط تولید مودم‌های ۵G ایرانی افتتاح شود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا