اخبار ایران

رتبه اینترنت ایران باز سقوط کرد

سایت Speedtest آخرین وضعیت اینترنت کشورها در سال ۲۰۲۰ را منتشر کرده است. در این گزارش که سرعت اینترنت موبایل و ثابت کشورها در ماه دسامبر ۲۰۲۰ را نشان می‌دهد؛ سرعت اینترنت ایران نسبت به ماه‌های گذشته اف کرده است.

براساس این گزارش، میانگین سرعت دانلود اینترنت موبایل در جهان ۴۷.۲۰ مگابیت و میانگین سرعت آپلود اینترنت موبایل دنیا ۱۲.۶۷ مگابیت است.

همین‌طور، متوسط سرعت دانلود اینترنت ثابت در جهان ۹۶.۴۳ مگابیت و میانگین سرعت آپلود به مرز ۵۲.۳۱ مگابیت می‌رسد.

کشور قطر با سرعت اینترنت موبایل ۱۷۸.۰۱ مگابیت در مقام نخست سریع‌ترین کشورها از نظر اینترنت موبایل است و جایگاه دوم به کشور امارات با سرعت ۱۷۷.۵۲ مگابیت اختصاص یافته است. کره جنوبی سومین کشور پرسرعت اینترنت دنیا در ماه آخر سال ۲۰۲۰ میلادی با سرعت ۱۶۹.۰۳ مگابیت است. کشورهای چین و استرالیا با سرعت‌های موبایل ۱۵۵.۸۹ و ۱۱۲.۶۸ مگابیت در جایگاه‌های بعدی هستند.

در اینترنت ثابت نیز کشور تایلند با سرعت ۳۰۸.۳۵ مگابیت در رتبه نخست است. کشور سنگاپور با سرعت ۲۴۵.۳۱ مگابیت دومین کشور پرسرعت اینترنت ثابت دنیا است. هنگ‌کنگ با سرعت ۲۲۶.۸۰ مگابیت و رومانی با سرعت ۱۹۰.۶۰ مگابیت در جایگاه‌های بعدی هستند. کشور سوئیس نیز پنجمین کشور پرسرعت دنیا با سرعت ۱۸۸.۸۸ مگابیت برثانیه است.

نکته بسیار جالب و مهم برای کاربران ایرانی از این آمارها، فاصله بسیار زیاد میانگین سرعت اینترنت ثابت با سرعت موبایل است. یعنی در همه کشورها به اینترنت ثابت بهای بیشتری داده می‌شود و اولویت نخست توسعه زیرساختی اینترنت محسوب خواهد شد ولی در ایران اولویت با توسعه شبکه‌های موبایل و اینترنت همراه است.

رتبه اینترنت ایران

اما ایران در اینترنت موبایل با ۴ پله سقوط نسبت به ماه گذشته، در جایگاه ۸۸ قرار گرفته است. میانگین سرعت دانلود اینترنت موبایل ایران ۲۵.۳۰ مگابیت و آپلود ۱۱.۳۹ مگابیت است. سرعت اینترنت موبایل ایران از کشورهایی مانند اوکراین و مالزی هم کمتر است. در این فهرست ۱۳۹ کشور رتبه‌بندی شدند.

میانگین سرعت دانلود اینترنت ثابت در ایران هم ۱۸.۳۳ مگابیت و آپلود ۱۱.۱۳ مگابیت گزارش شده است که فراتر از انتظار و برآورد کاربران ایرانی است. با این سرعت‌ها، جایگاه ایران در فهرست کشورهای از نظر اینترنت ثابت رتبه ۱۳۶ است که نشان می‌دهد ایران از نظر توسعه اینترنت ثابت دچار عقب‌ماندگی است و اصلا قابل قیاس با اینترنت موبایل نیست.

نکته طنز این داستان، اینترنت ثابت دو کشور نیکاراگوئه و گواتمالا از ایران بیشتر است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا