اخبار ایران

به‌زودی VPN قانونی و طبقه‌بندی شده برای قشرهای مختلف مردم ارائه می‌شود

طرح مدیریت VPN در ایران به نتیجه نزدیک شده است و احتمالا به‌زودی شاهد ارائه VPN قانونی توسط مراجع رسمی کشور برای گروه‌های مختلف کاربران اینترنت خواهیم بود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در حاشیه مراسم رونمایی از مرکز مانیتورینگ خدمات پایه دیجیتال شبکه ملی اطلاعات گفت طرح مدیریت VPN میان وزارت ارتباطات، کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و معاونت فضای مجازی دادستانی در حال انجام است.

«ابوالحسن فیروزآبادی» خبر داد این پروژه به نام «مدیریت VPN و اینترنت» کشور و با هدف فراهم کردن دسترسی‌های گروه‌های مختلف کاربران اینترنت مانند خبرنگاران، پزشکان و دانشگاهیان اجرا خواهد شد. هدف از این طرح رفع نیازهای اینترنتی اقشار مختلف و ارائه شرایط بهتر سرویس‌دهی است.

سال گذشته بود که موضوع اپراتور رسمی VPN از سوی مرکز ملی فضای مجازی با همکاری معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور  مطرح شد. در آن موقع اعلام شده بود رسته های شغلی خاص، تشکیلات قضایی و امنیتی، دانشجویان، اساتید دانشگاه، پزشکان و خبرنگاران و افرادی که بنا به اقتضائات شغلی و تحصیلی نیازمند دسترسی به سایت های فیلتر شده هستند، برای استفاده خاص و در زمان مشخص از این طرح بهره‌مند خواهند شد.

یک طرح و صد ابهام

«طبقه‌بندی فیلترینگ» یکی از خواسته‌های وزارت ارتباطات در چند سال اخیر هم بوده است. وزیر ارتباطات در مجلس به صراحت گفته بود: « «نمی‌شود سطح سیستم و فیلترینگ اینترنت برای یک استاد دانشگاه و یا دانشجو و یا یک خبرنگار برابر باشد.»

براساس خبری که امروز دبیر شورای عالی فضای مجازی داده است؛ به‌زودی شاهد فروش وی‌پی‌ان قانونی و اپراتورهای فروش VPN در کشور خواهیم بود. طرحی که به ظاهر می‌تواند پس از سال‌ها، فعالیت وی‌پی‌ان‌ها در ایران را قانونمند و ضابطه‌مند کند.

کشور چین در چند ماه گذشته طرح VPN قانونی را تست کرده است و ایران نیز در حال الگوبرداری از آن است. حالا، چرا باید برخی سایت‌ها و سرویس‌ها فیلتر شوند و بعد برای باز کردن آن‌ها مردم VPN قانونی بخرند یک موضوع است و بحث این VPN قانونی چه سایت‌ها و سرویس‌هایی را باز می‌کند؛ داستان دیگری دارد.

هنوز ساز و کار پیاده‌سازی VPN قانونی مشخص نشده است و اینکه چگونه می‌توان کاربران اینترنت را از یکدیگر جداسازی کرد یا اینکه تفاوت VPN دانشجویان با اساتید و همین‌طور عامه مردم چیست؟

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا