اخبار ایران

در سال ۱۳۹۹ چقدر قطعی اینترنت داشتیم؟

سال ۹۸ سال بسیار بدی برای اینترنت و اختلال زیرساخت ایران بود؛ به‌طوری که می‌توان سال ۹۸ را سال «بی اینترنتی» نامید.

اما در سال ۱۳۹۹ و با وجود شیوع ویروس کرونا و مجازی شدن کلاس‌های درس و رفتن کارمندان به دورکاری، به مراتب شاهد اینترنت پایدارتر و مطمئن‌تری در کشور ایران بودیم.

به گزارش رادار ابرآوران، در سال ۹۹ کمتر از ۰.۱ درصد قطعی اینترنت رخ داده است. همچنین زیرساخت اینترنت کشور ۵ درصد از کل سال با اختلال همراه بوده است.

ابرآوران یک سرویس‌دهنده خدمات ابری در کشور است و معمولا وضعیت اینترنت کشور را به طور دقیق مانیتور می‌کند و به مرجعی برای کاربران برای فهمیدن وضعیت قطعی سرویس‌های اینترنت موبایل و ثابت در استان‌ها و روی شرکت‌های مختلف تبدیل شده است.

این شرکت در گزارشی که از فعالیت خود در سال ۹۹ منتشر کرده است؛ اشاره دارد که قطعی اینترنت ایران در سال ۹۹ بسیار بسیار کمتر از سال ۹۸ بوده و فقط ۰.۱ درصد اوقات قطعی داشتیم. همین‌طور، زیرساخت اینترنت ایران هم اختلال‌های کمتری را شاهد بوده است.

این در حالی است که گفتیم به خاطر پاندمی کرونا و افزایش مصرف اینترنت در ایران از ۲ تا ۱۰ برابر، انتظار می‌رفت شاهد قطعی و اختلال اینترنت بیشتری باشیم. بیشترین اختلال و قطعی اینترنت به نوروز امسال برمی‌گردد که همه مردم ایران در قرنطینه به سر برده و همگی پای اینترنت بودند. در سایر روزها و ماه‌های سال اختلال گسترده‌ای را شاهد نبودیم و به صورت مقطعی برخی سرویس‌دهنده‌ها با قطعی مواجه شدند که سریعا دوباره به مدار برگشتند.

رادار ابرآوران می‌گوید در کل ۴۱۸ دقیقه قطعی کلی اینترنت در ایران داشتیم و اختلال‌ها هم به ۸۸۷۱ دقیقه رسیده است. مدت زمان اتصال اینترنت در سراسر سال به ۵۱۶۳۱۱ دقیقه رسیده است.

سامانه رادار ابرآوران با مانیتورینگ ۱۳ دیتاسنتر پرترافیک کشور شامل آسیاتک، ایرانسل، همراه اول، هایوب، رسپینا، افرانت و مبین‌نت در شهرهای تهران، مشهد،
اصفهان و تبریز و به کمک پروتکل HTTPS برای دسترسی به ۸ سایت پربازدید خارجی و داخلی شامل توییچ، ویکیپدیا، اینستاگرام، گوگل، گیت‌هاب، آپارات، ورزش سه و دیجی‌کالا این آمار را استخراج کرده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا