اخبار ایران

رفع انحصار واردات اینترنت در ایران

با راه‌اندازی اولین مرکز تبادل داده (IXP)

اولین مرکز تبادل داده (IXP) برای رفع ساختار واردات اینترنت انحصاری، افتتاح شد.

وزیر ارتباطات در یک توییت خبر داد اولین مرکز تبادل داده (IXP) بین‌المللی ایران در منطقه ویژه اقتصادی پیام آماده ورود به مدار فعالیت شده است.

محمدجواد آذری جهرمی، این افتتاح را اولین گام بزرگ برای رفع انحصار اینترنت در ایران برشمرده و گفته است اکنون زیرساخت واردات اینترنت به ایران به صورت غیر انحصاری آماده است.

بر اساس مصوبه ۴-۳۱۰ کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات، مطابق با مدل اقتصادی تدوین شده، اشخاص حقوقی ایرانی می‌توانند مراکز تبادل داده (IXP) را ایجاد کنند و شرکت ارتباطات زیرساخت نیز موظف است در چهارچوب طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات، این مراکز را ایجاد و از آن‌ها نگهداری کند.

همچنین تمام اشخاص حقوقی ایرانی با داشتن AS Number مستقل، می‌توانند اتصال و تبادل ترافیک بر بستر IXP را فراهم سازند. به همین جهت تمامی صاحبان پلتفرم‌های محتوایی، خدمات پایه شبکه و حتی پیام‌رسان‌ها می‌توانند با اتصال به مراکز IXP برای تبادل و peering پهنای باند مورد نیاز خود با دارندگان پروانه و یا سایر اشخاص اقدام کنند.

به گفته وزیر ارتباطات، شرکت ارتباطات زیر ساخت پس از خصوصی‌سازی به عنوان بخش دولتی مخابرات به فعالیت خود ادامه داد. سپس با قانونی که در اجرای سیاست اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی‌سازی مخابرات در مجلس مطرح شد، اینترنت در کشور به طور انحصاری در اختیار شرکت ارتباطات زیر ساخت قرار گرفت. ما در تلاش هستیم با تفاسیری که در مورد این قانون وجود دارد، تا پایان دولت دوازدهم، انحصار پهنای باند توسط شرکت ارتباطات زیر ساخت را از بین ببریم.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرده بود: به همین دلیل اولین مرکز داده بین‌المللی را در منطقه ویژه ارتباطات و فناوری فرودگاه پیام دایر کردیم، این مرکز یکی از اجزای شبکه ملی ارتباطات است، در حال حاضر زیرساخت این شبکه فراهم شده، هدف ما این است که تا پایان مرداد ۱۴۰۰، انحصار شبکه ارتباطات زیر ساخت را از بین ببریم.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا