اخبار ایران

وزیر ارتباطات از رفع موانع بزرگ توسعه اینترنت خانگی خبر داد

بازپس‌گیری دارایی‌های زیرساختی از شرکت مخابرات

مدت‌ها است مدیران وزارت ارتباطات و در راس آن‌ها، وزیر ارتباطات در حال تلاش برای بازپس‌گیری دارایی‌های زیرساختی از شرکت مخابرات ایران هستند.

آن‌ها اعتقاد دارند بر اثر یک اشتباه یا غفلت و سهو، در زمان خصوصی‌سازی شرکت مخابرات، همه دارایی‌های زیرساخت ارتباطی کشور مانند کابل‌های فیبرنوری، کانال‌ها، داکت‌ها و حوضچه‌های مخابراتی به این شرکت واگذار شده است و همین امر مانع بزرگی بر سر راه توسعه اینترنت خانگی است.

چون هر شرکت FCP که بخواهد اینترنت ثابت را توسعه دهد؛ باید ابتدا با مخابرات وارد مذاکره شود تا بتواند از این دارایی‌های زیرساختی استفاده کند.

اکنون، دیروز محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت یازدهم با توییتی اعلام کرد دولت لایحه «بازپس‌گیری کانال‌ها، داکت‌ها، حوضچه‌های مخابراتی از مخابرات ایران» را تصویب کرده است.

وزیر ارتباطات می‌گوید پس از ۳ سال تلاش و پیگیری، سرانجام مانع بزرگی از پیش روی توسعه اینترنت ثابت خانگی برداشته شده است و قطعا در آینده شاهد شتاب‌گیری توسعه این بخش از اینترنت خواهیم بود.

به زبان دیگر، شرکت‌های اینترنتی FCP از این پس می‌توانند سریع‌تر و ساده‌تر در بخش توسعه اینترنت خانگی ADSL و VDSL و FTTH سرمایه‌گذاری کرده و زیرساخت‌های لازم را آماده‌سازی کنند.

البته، این لایحه باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و قطعا مخابراتی‌ها که در مجلس هم کم طرفدار نیستند؛ به سادگی نخواهند گذاشت این لایحه به تصویب برسد.

طبق گفته جهرمی، این لایحه باید به تصویب مجلس هم برسد و در صورت تصویب مجلس این کانال‌ها در اختیار شرکت ارتباطات زیرساخت قرار می‌گیرد تا از آن طریق در اختیار شرکت‌های خصوصی به منظور  توسعه اینترنت ثابت قرار گیرد.

شرکت مخابرات ایران هم امروز اعلام کرد تا پایان سال ۲ میلیون پورت VDSL تحویل خواهد داد. همچنین، مخابرات گفته است اگر بتواند سرمایه بیشتری تامین کند؛ قادر خواهد بود ۲ میلیون پورت VDSL دیگر هم تا پایان سال ۱۴۰۰ تحویل دهد.

آیا این دو خبر نشان از شتاب‌گیری توسعه اینترنت خانگی می‌دهند؟ آیا باید امیدوار باشیم در ماه‌های آینده و به ویژه پس از استقرار دولت جدید، اینترنت ثابت در کشور با رشد و جهشی بزرگ روبرو باشد و مقداری فشار از روی زیرساخت‌های اینترنت موبایل کاسته شود؟

نظر شما کاربران عزیز درباره این دو خبر چیست؟ چقدر به توسعه اینترنت ثابت در آینده‌ای نزدیک امیدوار هستید؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا