اخبار ایران

سرانجام طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی چه شد؟

رای مثبت نمایندگان مجلس به طرح صیانت طبق اصل ۸۵ قانون اساسی

امروز، ۶ مردادماه پس از کش و قوس‌های فراوان چند روزه، طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی ابتدا در جلسه غیرعلنی صحن مجلس بررسی و بعد در صحت علنی به رای گذاشته شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۲۱ رای موافق، به بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی رای مثبت دادند.

حالا، در فضای مجازی بسیاری از کاربران این سوال را مطرح می‌کنند که سرانجام این طرح چه شده است و تصویب آن به صورت اصل ۸۵ قانون اساسی که تبعاتی برای آن‌ها دارد؟

براساس اصل ۸۵ قانون اساسی، طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی دیگر به صحت علنی مجلس شورای اسلامی نیامده و همه نمایندگان درباره آن اظهارنظر نمی‌کنند؛ بلکه طرح در کمیسیون‌های مشترک نمایندگان و با حضور مشاوران و متخصصان و کارشناسانی بررسی و پس از تصویب، به طور آزمایشی اجرا خواهد شد.

البته، شورای نگهبان هم باید این طرح را برای ابلاغ و اجرا و اینکه مغایر قانون اساسی نباشد؛ بررسی کند. برای اجرای آزمایشی طرح، سه الی ۵ سال زمان نیاز است.

بنابراین، نمی‌توان این طرح را تصویب شده و در مرحله اجرا دانست و از سوی دیگر نمی‌توان گفت این طرح تصویب نشده و دیگر اجرا نمی‌شود.

برخی از نمایندگان موافق طرح هم در سخنان امروز خود تایید کردند که این طرح دارای اشکالات و نواقصی است که باید در کمیسیون‌ها به تدریج حل شود ولی جالب است که اصرار داشتند به علت کمبود زمان، باید هرچه زودتر به مرحله اجرایی برسد.

این طرح تا به اجرا برسد؛ احتمالا چند ماهی دیگر معطلی دارد و باید دید در این مدت چه اتفاقات یا تغییرات احتمالی برای آن می‌افتد و چه چیزهایی در انتظار فضای مجازی ایران است.

خبرنگاران، صاحب‌نظران و کارشناسان می‌توانند در کمیسیون‌های تخصصی مجلس حضور داشته باشند و باعث تغییراتی در طرح مادر و اصلی شوند ولی احتمالا با اجرای آزمایشی آن، غالب اشکالات مشخص و در طرح‌های بعدی برطرف خواهد شد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا