اخبار ایران

چرا این روزها سرعت اینترنت همراه اول پایین است؟ پای طرح صیانت از فضای مجازی در میان است یا مشکل فنی

عدم اطلاع‌رسانی همراه اول و شائبه اجرای اینترنت داخلی

چند روزی است که کاربران از سرعت پایین اینترنت موبایل همراه اول خبر می‌دهند.

بسیاری از کاربران می‌گویند اینترنت همراه اول مرتبا قطع و وصل می‌شود و سرعت آن بسیار پایین است؛ به طوری‌که حتی نمی‌توان اینستاگرام را باز کرد یا به‌روزرسانی نمی‌شود و عکس‌ها لود نمی‌شوند.

همراه اول تا کنون هیچ‌گونه توضیحی برای این کاهش سرعت و کیفیت اینترنت موبایل خود ارائه نکرده است و در سکوتی مطلق فرو رفته است. همین دلیل باعث شده برخی از کارشناسان علت کاهش سرعت اینترنت ۴G همراه اول را کاهش پهنای‌باند عنوان کنند.

در فضای ملتهب و کاملا جوزده و احساسی این روزهای فضای مجازی، می‌توان هر چیزی را با دلیل و بی‌دلیل به سرعت به طرح جنجالی و پرسروصدای «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» نسبت داد.

برخی از کارشناسان در گفت‌وگو با سایت‌ها و برخی رسانه‌های ایرانی بیان کردند که شاید همراه اول، اولین اپراتور در استقبال از اجرای آزمایشی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی است و به عمده پهنای‌باند خود را کاهش داده است تا اینترنت داخلی تست زده شود.

آیا همراه اول به پیشواز طرح صیانت رفت؟

به عنوان نمونه، «کیوان نقره‌کار»، کارشناس حوزه آی‌تی در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره دلیل کاهش سرعت اینترنت همراه اول گفت: «به نظر می‌رسد که همراه اول زودتر از دیگر اپراتورها به استقبال طرح صیانت رفته است. زیرا تعداد سیم‌کارت‌های بیش‌تری نسبت به دیگر اپراتورها دارد.»

او در ادامه گفت: «اگر ما به صورت داخلی‌ به ماجرا نگاه کنیم، همراه اول پروژه بزرگ‌تری را جلو می‌برد. اگر طرح صیانت اجرایی شود، روبیکا بسیار منفعت می‌برد. به همین دلیل همین به نظر می‌رسد که اپراتور همراه اول برای اجرای این طرح از دیگر اپراتورها مشتاق‌تر باشد.»

به زعم این کارشناس، پاسخ‌گو نبودن همراه اول نشان می‌دهد از حمایت‌هایی برخوردار است و اینکه برخی سایت‌های داخلی نیز روی اینترنت همراه به سختی باز می‌شوند؛ نشان می‌دهد پهنای‌باند کاهش پیدا کرده است و زیرساختی مشکلاتی داریم که در عمل ظاهر می‌شوند.

اینکه «همراه اول به پیشواز طرح صیانت رفته است» تنها یک گمانه‌زنی و احتمال مطرح شده است و اصلا برای آن دلیل و اسنادی وجود ندارد. برخی از کارشناسان می‌گویند چون همراه اول سود سرشاری بابت اجرایی شدن طرح صیانت می‌برد؛ احتمالا به صورت آزمایشی سراغ اینترنت داخلی رفته است.

باید منتظر ماند و دید چه زمانی مسئولین همراه اول در برابر این کاهش محسوس سرعت و کیفیت اینترنت موبایل پاسخ‌گو هستند ولی بعید است واقعا پای طرح صیانت در میان باشد و یک اپراتور داوطلبانه پهنای‌باند خود را کاهش دهد تا موجب نارضایتی چند ده میلیون کاربر شود.

آیا برای شما هم سرعت اینترنت موبایل همراه اول طی روزهای اخیر پایین است؟ شما چه فکر می‌کنید؟ آیا این کندی سرعت به طرح صیانت مربوط است یا یک مشکل فنی در زیرساخت کشور و همراه اول است؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

‫4 دیدگاه ها

  1. مگه رضایت میلیون ها کاربر این اپراتور مذکور اصلا از قبل براش مطرح بوده که الان براش مهم باشه؟ :))
    من اصلا نمیتونم از اینترنت استفاده کنم. اینقدر برق قطع و وصل میشه که باتری دکل های مخابراتی همشون خراب شدن و یا تموم میشن دیگه آنتن درست و حسابی نمیدن چه برسه به اینترنت.

  2. من رایتل دارم، بیشتر از یه ماهه داغونه، هی قطع وصل میشه، ۴G یهو میره رو ۳G، یه ماهه اکثرا ۳G استفاده میکنم و ۴G دیگه جواب نمیده، سرعت خیلی اومده پایین، فقط اعصاب خوردی

  3. ایرانسل هم همینه ، کارشناساشون میگن دکل ها شون بخاطر قطعی برق آسیب دیده و وضعیت شبکه به مرور به حالت قبل برمیگرده

  4. خدا براتون نسازه خدایا خودت به داد مردم برس کاش میشد از این کشور لعنتی رفت نمیدونم چرا هر دولت جدید که میاد کارش دو پا رفتن رو اعصاب مردمه من ایرانسل دارم اینم افتضاح شده فقط همراه اول نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا