اخبار ایران

رئیس هیئت مدیره شاتل دلیل کندی اینترنت را عدم افزایش پهنای‌باند بین‌الملل دانست

از دو ماه پیش و زمان شروع فعالیت وزیر ارتباطات جدید رشد پهنای‌باند بین‌الملل نداشتیم

«از دو ماه پیش و زمان شروع فعالیت وزیر ارتباطات جدید تا به امروز پهنای باند اینترنت کشور افزایش نداشته است. مجوز این افزایش ظرفیت پهنای باند، باید از سمت شورای عالی فضای مجازی صادر شود و چنین اتفاقی تا امروز رخ نداده است.»

این‌ها سخنان «محمدحسن شانه‌ساز زاده»، رییس هیات مدیره شرکت شاتل در شامگاه روز ۱۹ مهر ماه و در لایو زنده با سایت دیجیاتو است. شانه‌ساز، دلیل کندی اینترنت کشور در روزهای اخیر را نشات گرفته از عدم به‌روزرسانی پهنای‌باند بین‌الملل می‌داند و می‌گوید در اینترنت داخلی و شرکت‌های سرویس‌دهنده هیچ‌گونه مشکلی نیست.

به گفته «محمدحسن شانه‌ساز زاده» این موضوع می‌تواند به طرح صیانت مرتبط باشد. او تاکید کرد که آنها برای حل این چالش درخواست ملاقات با وزیر جدید ارتباطات داشته‌اند اما «عیسی زارع پور» فعلا با هیچ یک از شرکت‌های اینترنتی جلسه‌ای نداشته است.

او ضمن تایید افت کیفیت اینترنت در کشور، آن را مربوط به کم آوردن پهنای‌باند در اینترنت بین‌الملل دانست و تاکید کرد هیچ محدودیتی برای ترافیک داخل به وجود نیامده و تمام محدودیت‌ها مربوط به اینترنت بین‌الملل است.

طرح صیانت اجرا نشده ولی تفکر پشت سر آن اجرا می‌شود

او در پاسخ به پرسشی گفت: «در زمان‌های پیک تایم پهنای باند زیرساخت پر می‌شود و هفته پیش با رگولاتوری جلسه داشتیم و این مشکل را به آنها گفتیم. ظاهرا آپگرید پهنای باند دو ماهی است که در زیرساخت انجام نشده و همه سرویس‌دهنده‌ها با پر شدن ظرفیت اینترنت در زیرساخت مواجه هستند.»

به گفته شانه ساز زاده، ترافیک اینترنت در کشور بین هفت تا ده درصد به طور ماهیانه افزایش پیدا می‌کند و ظاهرا افزایش پهنای باند باید با مجوز نهادهای بالا دستی مثل شورای عالی فضای مجازی صورت بگیرد: «این آپگرید هنوز انجام نشده و کسی نمی‌داند مجوز آن کی صادر می‌شود.»

او به دیجیاتو گفت هیچ توضیحی به اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت داده نشده که چرا این مجوز صادر نمی‌شود اما حدس می‌زند که این موضوع به خاطر طرح صیانت است: «برای اینکه ممکن است سیاست به این سمت برود که ترافیک اینترنت محدود شود و ترافیک اینترنت بین‌الملل زیاد رشد نکند.»

به گفته شانه‌ساز این آپگرید در پهنای باند کشور معمولا هر سه ماه یکبار رخ می‌داد تا ارائه دهندگان اینترنت با محدودیت سرعت مواجه نشوند: «این درست که طرح صیانت هنوز تایید نشده اما این طرح بیشتر یک ایدئولوژی است که پشت آن این تفکر وجود دارد که اینترنت بین‌الملل با محدودیت مواجه شود. این طرز تفکر چند سالی است که وجود دارد و قبلا این اتفاق رخ نمی‌دهد اما وزیر جدید که روی کار آمدند شاید هنوز وقت نکردند به این جزییات بپردازند. ما خیلی وقت است که از وزیر ارتباطات خواستیم تا جلسه‌ای داشته باشیم اما هنوز جوابی به ما ندادند و با اینکه با استارتاپ‌ها جلسه گذاشتند اما با FCPها جلسه‌ای نداشتند اما معاون ایشان یعنی فلاح جوشقانی در جریان این مشکلات هستند.»


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا