اخبار ایران

آغاز بررسی طرح صیانت از ۱۸ آبان؛ کلیات طرح به رای گذاشته می‌شود

نتایج پنجمین جلسه کمیسیون بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران

پنجمین جلسه کمیسیون بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران مجلس شورای اسلامی برگزار شد و سرانجام کار بررسی آیین‌نامه داخلی کمیسیون به اتمام رسید و از جلسه ۱۸ آبان، بررسی طرح صیانت آغاز می‌شود.

امروز، ۱۶ آبان ماه آیین‌نامه داخلی کمیسیون که تمام وقت جلسات گذشته را به خود اختصاص داده بود؛ به تصویب رسید و قرار است متن کامل آن روی سایت مجلس منتشر شود.

جلسه آتی کمیسیون طرح صیانت با رای‌گیری درباره کلیات طرح کمیسیون آغاز می‌شود و بعد از آن بررسی جزئی مفاد آن شروع خواهد شد.

براساس ماده ۱۵ آیین‌نامه، پیش از رای‌گیری برای کلیات طرح نظر نماینده بخش خصوصی و مرکز پژوهش‌ها و درصورت موافقت رئیس کمیسیون و درخواست ۳ نفر از اعضا، سایر ذینفعان شنیده می‌شود و سپس نظر نماینده رسمی دولت شنیده می‌شود. پس از صحبت‌ها ۳ نفر موافق و ۳ نفر مخالف ازنمایندگان کمیسیون به مدت پنج دقیقه صحبت می‌کنند. در صورت به تصویب نرسیدن کلیات طرح صیانت، نمایندگان باید ظرف ۱۰ روز طرح جایگزین به کمیسیون پیشنهاد دهند.

رای‌گیری کلیات طرح کمیسیون با موافقان و مخالفان زیادی روبرو بود. مخالفان این رای‌گیری اعتقاد داشتند این بند می‌تواند مانع رسیدگی طرح در کمیسیون و از دستور کار خارج شدن آن شود ولی موافقان این ماده معتقدند که مجلس فقط به هشتاد و پنجی شدن این طرح رای داده است و این کمیسیون را ملزم به تصویب آن نکرده است.

براساس ماده ۱۶ مصوبات کمیسیون غیرقابل تجدیدنظر است. در صورت ابهام در مصوبات و مغایرت یا تعارض میان یک یا دو ماده یا اجزای ماده به تشخیص رئیس کمیسیون یا حداقل ۱۰ نفر از اعضا و موافقت دو سوم اعضای کمیسیون رای‌گیری مجدد انجام می‌شود.

پس از پایان بررسی آیین‌نامه،رضا تقی‌پور، رئیس کمیسیون اعلام کرد با شروع بررسی خود طرح صیانت، طبق روال مجلس فقط پیشنهادهای مجلس که از قبل ثبت شده باشد، در جلسات خوانده می‌شود و سپس موافق و مخالفان ثبت نام می‌کنند.

مدت‌ها است کاربران اینترنت و فعالان فضای مجازی منتظر بررسی طرح صیانت و سرانجام آن هستند تا ببینند نمایندگان مجلس می‌خواهند چه تصمیمی برای مدیریت و سامان بخشیدن به فضای مجازی بگیرند. احتمالا، از روز سه‌شنبه این هفته باید شاهد اوج‌گیری نظرات موافقان و مخالفان طرح صیانت از اینترنت باشیم!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا