اخبار ایران

چگونه پروژه راه‌اندازی ۵ میلیون پورت VDSL شکست خورد؟

فلاح جوشقانی، رئیس سابق سازمان تنظیم مقررات: مخابرات همه‌جوره زیر تعهداتش زد

این روزها دوباره بگو و مگو مدیران مخابرات و وزارت ارتباطات بالا گرفته است. مدیران مخابرات اعتقاد دارند سیاست‌های دولت‌ها و وزیران دولت گذشته باعث وضعیت فعلی اینترنت ایران و عدم توسعه یافتگی مخابرات شده است و در آن سو، مدیران وزارت ارتباطات، مشکلات درونی مخابرات در یک دهه گذشته را عامل ورشکستگی این روزهای بزرگ‌ترین شرکت ارتباطی کشور می‌دانند.

دو روز پیش، مدیرعامل مخابرات در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت همراهی نکردن دولت‌های گذشته با شرکت مخابرات ایران باعث کند شدن مسیر توسعه ارتباطات ثابت شده است.

امروز (۲۴ آبان) سایت رسمی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات متن گفت‌وگویی با حسین فلاح جوشقانی، رئیس سابق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را منتشر کرده است که پاسخی به سخنان مدیرعامل شرکت مخابرات ایران به شمار می‌رود.

حسین فلاح جوشقانی که این روزها مشاور وزیر ارتباطات است؛ به همه سخنان مدیرعامل مخابرات در هر بخش پاسخ داده است و می‌گوید شرکت مخابرات ایران در تمام سال‌های پس از خصوصی‌سازی متناسب با مأموریت و امکاناتش سرمایه‌گذاری انجام نداده و به همین دلیل با مشکلات فعلی روبرو شده است.

مقصر شکست پروژه VDSL کیست؟

اما در بخشی از این گفت‌وگو به مبحث توسعه اینترنت VDSL پرداخته شده است. پروژه ۵ میلیون پورت VDSL یکی از اهداف مهم و جدی دولت قبل و وزیر ارتباطات، محمدجواد آذری جهرمی بود که با جدیت آغاز شد ولی در پایان کمتر از ۱ میلیون پورت واگذار گردید.

حسین فلاح جوشقانی درباره چرایی و دلایل شکست پروژه VDSL می‌گوید:

«سال گذشته اعلام کردیم که در حوزه ارتباطات ثابت نیازمند ۵ میلیون پورت پرسرعت هستیم تا شرکت‌های متقاضی سرمایه‌گذاری در این بخش در صورت تمایل سرمایه گذاری کنند. مخابرات ایران برای ایجاد ۵ میلیون پورت اعلام آمادگی کرد و در ابتدا هزینه این تعداد پورت را ۴ هزار میلیارد و سپس ۵ هزار میلیارد تومان ذکر کرد.»

رئیس سابق سازمان تنظیم مقررات در دولت دوازدهم ادامه می‌دهد:

«مخابرات اعلام کرد که بودجه کافی برای اجرای این طرح را ندارد به همین دلیل در جلسات هفتگی با حضور وزیر وقت مقرر شد تا بخشی از هزینه مورد نیاز برای توسعه از طریق سرمایه‌گذاری سهامداران، بخشی دیگر با فروش دو یا سه درصد از سهام همراه اول در بورس، بخشی دیگر از طریق اصلاح تعرفه‌ها و بقیه از طریق دریافت تسهیلات تأمین شود.»

فلاح جوشقانی در این گفت‌وگو ادامه می‌دهد:

«در جلسات که داشتیم ادعاهای خرید و ورود سریع تجهیزات به کشور و نصب و را‌ه‌اندازی یک ماهه این تجهیزات مطرح شد اما بعدها این ادعاها محقق نشد. البته تعدادی از شرکت‌های ارتباطات ثابت (FCP) نیز با توجه به نوع مأموریتشان در پروانه برای انجام این پروژه اعلام آمادگی کردند؛ بنابراین با پیگیری وزیر وقت و رگولاتوری قراردادهایی با شاتل و آسیاتک در چارچوب اجرای مصوبه ۲۶۰ کمیسیون مبتنی بر بیت‌استریم نیز منعقد و قرار شد که در شهرهای مختلف کار خود را آغاز کنند. این در حالی بود که مخابرات برای همکاری در این بخش اعلام آمادگی کرده بود اما با گذر زمان هیچ اقدامی از سوی مخابرات انجام نشد و قرارداد بیت‌استریم هم با شرکت‌های بخش خصوصی با تغییر مدیریت در مخابرات تعلیق شد.»

این مدیر وزارت ارتباطات می‌گوید مخابرات حتی به تعهدات خودش نیز در اینترنت VDSL عمل نکرده است:

«البته برای تأمین هزینه اجرای ۵ میلیون پورت توسط مخابرات، قرار بود افزایش تعرفه ۲۰ درصدی هزینه‌ها را جبران کند و ۸۰ درصد مابقی هم برعهده مخابرات بود اما در این بخش کار هم که به عهده خودشان محول شده بود کاری از پیش نبردند. در حال حاضر بر اساس اعلام شرکت مخابرات به رگولاتوری، حدود ۶۵۰ هزار پورت پرسرعت دارد که ۱۸۰ هزار پورت دارای خدمات فعال هستند؛ بنابراین ادعای ایجاد یک‌میلیون پورت در سال گذشته، حداقل در آمارهایی که به رگولاتوری داده‌اند، صحیح نیست.»

پیش‌تر، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم، محمدجواد آذری جهرمی و مدیرعامل‌های برخی از شرکت‌های FCP نیز از عدم همکاری مخابرات در پروژه توسعه اینترنت ثابت VDSL گلایه کرده بودند ولی کماکان، مدیران مخابرات اعتقاد دارند عدم حمایت دولت از مخابرات و قیمت تعرفه‌ها و … دلایل حال و روز اینترنت ثابت کشور است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا